Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Husqvarna 8x57JS

Featured Replies

Publicerat
4 minutes ago Björnstigen sa:

Det var en självklarhet, dock så har jag funderat på att köpa en exakt lika dan, i sämre skick, och slänga på sikte å dämpare, men det tror jag aldrig blir av, har inte riktigt behovet av en till, i alla fall inte för tilfället.
kanske kommer i framtiden om kronhjortarna blir för svåra att få in på 100m :P 

Ok, fick för mig att du i en annan tråd  för ett tag sen i ett svagt ögonblick övervägde att montera dit en kikare, men jag kanske blandar ihop det med något annat!? Oavsett så är det hatten av för att den får behålla sitt originalskick och glädjande att det finns andra med sunda värderingar när det kommer till dessa äldre bössor! :lol:

Publicerat
3 minutes ago Holz sa:

Ok, fick för mig att du i en annan tråd  för ett tag sen i ett svagt ögonblick övervägde att montera dit en kikare, men jag kanske blandar ihop det med något annat!? Oavsett så är det hatten av för att den får behålla sitt originalskick och glädjande att det finns andra med sunda värderingar när det kommer till dessa äldre bössor! 

Jo, jag tror att jag funderade på det för jag ansåg att det vore enklare att skjuta med kikare.
Dock så kändes det som ett helgerån och jag övergav den tanken väldigt fort och ändrade mig till att köpa en annan i reserv som redan var fördärvad.
Så jag bet ihop och lärde mig skjuta medöppna riktmedel istället.

Publicerat
  • Författare

Velat länge nu, sökt, läst, googlat. Men kan inte bestämma mig vilken kolv jag ska köpa? några tips? samt länkar till kolvar till m98

Är denna verkligen värd så pass mkt mer än hogue?? 

https://www.brownells.se/MAUSER-98-STOCK-SPORTER-Composite-BLK-BELL-CARLSON-Black-137220098

https://www.brownells.se/MAUSER-98-STOCK-SPORTER-Fiberglass-BLK-HOGUE-Black-408000041

Lite ute efter en med kindstöd..

Mcmillan verkar inte gå att beställa..

Sabatti kolv hittar jag bara med tumhål

Publicerat

Jag kör med orginalkolv, funkar bra.
Man kan ju alltid, vid behov, bygga på med ngt för att få ett kindstöd som passar, blir kanske inte så snyggt dock :) 

Men hogue är ändå fula så jag vet inte

Publicerat
6 minutes ago Björnstigen sa:

Men hogue är ändå fula så jag vet inte

Det är därför dom gifter sig så bra i hop med en Husqvarna M98. :D

Publicerat
1 minute ago Järven sa:

Det är därför dom gifter sig så bra i hop med en Husqvarna M98. 

Hädare!

Publicerat
3 minutes ago Björnstigen sa:

Hädare!

Nja, jag har ju just den kombinationen själv så.....:whistling:

Publicerat

Finns det finare vapen, absolut
Finns det coolare vapen, visst

Finns det finare, bättre eller coolare vapen för mig, icke! :D

Säger som Ernst, som vi alla älskar eller hur?, "i det enkla bor det vackra" :P 

Publicerat
7 minutes ago Björnstigen sa:

Säger som Ernst, som vi alla älskar eller hur?, "i det enkla bor det vackra" :P 

Sen kan man se det så här:

Måste ett vapen som är tänkt att oftast ligga tätt mot kinden på ett snusdräglande allmoge-jon vara vackert ?  ^_^

Husqvarna fattade nog helt rätt beslut här. :D

Publicerat

Jag gillar dem och anser att de är vackra.

Har svårt för nya vapen även om de kan se coola ut osv., gillar att ha gamla spett med en historia.
Jag kommer aldrig tävla med det så precisionen räcker den med och är säkert bra mycket bättre än min egna kapacitet, i alla fall än så länge.

Har en drilling på ingång som blir mitt 4'e vapen, även det gammal, och skulle tro att mina vapen har en medelålder på omkring 65-70 år, precis i min smak, gillar äldre damer :D 

Publicerat

Yes, det finns oftare en charm och hantverk i lite äldre bössor som man har lätt för att upskatta.

Publicerat
  • Författare

Har @Dansken några utlåtanden angående kolvar? ?

Publicerat
1 minute ago norrlandsjakt sa:

Har @Dansken några utlåtanden angående kolvar? ?

Han kommer säkert hänvisa till någon dansk garagekolv gjord i Rödby eller nåt liknande :D 

Publicerat

Gör det enkelt för dig.....tejpa upp kolven så den passar....släng på en enkel gummibakkappa.....jaga med den i några år.

Med tiden så kommer du att veta hur du vill utforma den....

Publicerat

IMG_20180928_204700.thumb.jpg.4c62bd67d783c0e709cc6c7c26649c9f.jpg

Simpel bokstock, som bandyklubba under, övre bilden nästan klar, som rak stock anpassad för kikarsikte. Du kan bygga om en stock ganska enkelt. 

Publicerat

Bara för att tillföra en annan tanke i tråden till trådskaparen vill jag slå ett slag för KKC istället för Houge eller liknande. Har själv 3 pangar i KKCskrud varav en M98 som Dansken bädda ner så fint åt mig! Tro det eller ej men jag kommer ALDRIG sälja den! ?

• 2 years later...
Publicerat
På 2018-09-24 at 20:37 norrlandsjakt sa:

Tack för alla svar.

Som sagt har jag ärvt den av farfar, så kommer aldrig på fråga att den ska säljas. Men eftersom jakten börjar bli mer o mer ett stort intresse för mig så tänkte jag kosta på en ny kolv och kanske ljuddämpare.

Vad skulle ni rekommendera för kolv?

Hogue? Pelarbäddad? Bäddblock?

Vad blev det?