Hoppa till innehåll

Säljare vill häva affär


IGGMO

Recommended Posts

Hej!

Har hamnat i en lite knepig sits och skulle behöva lite rådgivning:

Köpte för att tag sedan ett gevär av en privatperson till ett väldigt bra pris (ca 45% av nypris 2 år gammalt), vi träffades så att jag skulle kunna få inspektera vapnet. Allt så bra ut så vi tog i hand och jag lade en handpenning. Licensansökan är gjord och han skickade in sin originallicens. Nu får jag ett samtal där han meddelar väldigt bestämt att han beslutat sig för att behålla vapnet och säger åt mig att skicka ett mail till polisen där jag avbryter min licensansökan, en liten stund efter vi lagt på så har jag fått tillbaka min handpenning.. 

Kan man verkligen göra så? Är faktiskt ganska förbannad, bössan är relativt ovanlig och jag har redan köpt modellspecifika tillbehör. 

Känns ganska omoraliskt ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Muntligt avtal borde gälla - och faktumet att han skickat in sin licens borde göra, den annars svåra, bevisbördan tämligen enkel.

Har han kvar vapnet efter att du har licens på det borde säljaren rimligtvis göra sig skyldig till ett brott mot vapenlagen.

OBS! Jag är ingen jurist men jag tycker du sitter på både ässen och jokrarna!

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur kom du i kontaktmed säljaren? Var vapnet ute till salu på annons?
Jag kan inte dom juridiska termer- men i min simpla värld kvalar han in som en skitstövel om det förhåller sig som du berättar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja, 

visst gäller pacta sunt servanda osv men det blir svårt att faktiskt göra något åt saken om vederbörande ändrar sig, som verkar vara fallet här, 

då avtalet enbart omfattade de växelvisa åtagandena, överlämna vapnet efter tillstånds meddelade och erläggande av pengar (överenskommen köpeskilling) så kostar det inget att backa på avtalet, därför har de flesta skriftliga avtal klausuler om skada, ersättning, rätt till att driva igenom affär osv för att göra sådana saker klara, tillika har komsumenttjänst/köplagarna liknande moment.

Dansken har rätt i frågan om etiketteringen av vederbörande.

Angående rättsverkan så förfaller ett utställt tillstånd om man inte inom vad 2 4 ?? månader har förvärvat det vapen man sökt på, o förmodligen återuppstår den tidigare licensen då,

det innebär att har man inte kunnat erlägga köpeskilling för att säljaren vägrar ta emot den så förfaller tillståndet.

Det kan finnas sätt att framtvinga ett erläggande av köpeskilling och även att lämna ut vapnet men frågan är om man orkar med det, ja la motsvarande 1 timma på att klara på en p-bot, det är således en timma jag gick back 2000 kr i debitering och ev 400 kr för att jag inte får tillbaka pengarna på boten. 

Det är sådant man måste tänka på utöver det rent faktiska, vill man ha ett vapen som säljs under sådana omständigheter. /C  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Säljaren hade en annons ute på blocket som jag ringde på. 

Det som gör det så surt är att det inte finns en chans att jag kommer ha råd att köpa bössan till nypris om jag accepterar att avbryta köpet. 

Tänkte väl ringa handläggaren imorgon och se hur det ligger till med min ansökan.

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som i många sitationer, man kan ha rätt men frågan är om man kan få rätt. Ett muntligt avtal har samma juridiska innebörd som ett skriftligt. Jag tror inte att bevisbördan är ett problem heller. Frågan är bara hur hårt som du orkar driva det. Jag själv hade stått på mig. Han lade frivilligt upp en säljes annons och gick frivilligt med på ett avtal. Hur kul är det att leva i en värld där folk inte hedrar sitt ord? 

  • Thanks 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt trycka på säljaren att hedra avtalet, tyvärr har inte svarat på några av mina meddelanden. Pratade även med licenshandläggaren som sa att hon kunde stryka serie- och SE-numret i min ansökan och på så sätt göra om ansökan till ett inköpstillstånd, det tyckte jag var snyggt skött från deras sida! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Säljaren har naturligtvis fått ett högre bud efter ni hade gjort affär- och då har näsan växt.
Sån småsnålhet är ett ofog- och visar dålig stil hos säljaren
Jag skulle stå på mig (ett tag i alla fal- om inget annat så för att jäklas) säg att du har ringt till konsumentvägledaren eller plus på TV

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De där sista med "Plus på tv" va väl å ta i då de är en privat uppgörelse men annars håller jag med Dansken. ?Pissigt gjort av säljaren å då du ha skickat in licensansökan så borde du stå på dig ordentligt. Vänligt av handläggaren att erbjuda ändring på ansökan annars må jag säga... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...