Publicerat Oktober 15, 20187 yr Jo, när jag kör köttbitar som ska Pullas i min "Smokey Mountain" så har jag upptäckt att temperaturen i köttet tar tvärnit vid ca. 60 grader. Omgivande temperatur ligger lite varierande mellan 85-100 ca. Igår gjorde jag en pulled moose och efter ca.2 timmar var köttet uppe i 60 grader. 4 timmar senare hade inget hänt... Fick ta in biten och lägga den i ugnen. Satte tempen på ca. 115 grader och ca. tre timmar senare var köttet uppe i 92 grader. Finns det nån förklaring på detta? Förstår att temperaturhöjningen planar ut när man närmar sig omgivande temperatur, men att den helt stannar av.... /Må
Publicerat Oktober 15, 20187 yr Välkänt fenomen, köttet börjar dumpa vätska därikring vilket enligt termodynamikens lagar innebär att det också dumpar värme. Det gäller att ha anläggningen genomvarm och elda på extra där för att pressa sig igenom väggen.
Publicerat Oktober 15, 20187 yr sök på "texas crutch". Att när den når 60 grader vira in köttet i folie för att förhindra avdunstning. Annars så kan man alltid vänta tillslut kommer tempen att stiga igen.
Publicerat Oktober 16, 20187 yr Författare Blir lite som att ta sig igenom ljudvallen. Man får gasa på lite extra EBK.. ? /Må