Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Högt tryck?

Featured Replies

Publicerat
2 hours ago Järven sa:

Ser inget annat skäl att köpa dom om det inte möjligen skulle vara om man hade något form av politiskt agg mot tex Norma/Gyttorp.

Norma skörtar upp den svenska marknaden, och levererar som jag ser det inte value for my money. Därför undviker jag om möjligt produkter från Norma. Tycker man sedan att den amerikanska marknaden är så fantastiskt viktig att all produktutveckling sker med det fokuset får man tycka det, helt ok. Jag tycker nu inte det, och jag är inte deras kund heller..... 

Gyttorp var som jag ser det en av Europas bästa tillverkare, numera tar de betalt som de fortfarande är det. För nått som Rio gör bättre betydligt billigare.... Finns öht ingen anledning att köpa deras produkter till den prisnivån. Inte så att de inte kan, för jag är helt övertygad om att de kan. Men de får av någon anledning inte det.... Elaka tungor hävdar att namnet borde vara Fjuttorp. Och det är väl lite så det känns - halvdana halvgamla produkter till för mycket pengar. 

2 hours ago Sako_Finnbear sa:

För mig personligen betalar jag hellre ett högre pris för en bra produkt.

Givet att den är bättre - ja. Men då måste den vara bättre. 

/T

Publicerat
11 hours ago pmt sa:

Norma skörtar upp den svenska marknaden, och levererar som jag ser det inte value for my money. Därför undviker jag om möjligt produkter från Norma. Tycker man sedan att den amerikanska marknaden är så fantastiskt viktig att all produktutveckling sker med det fokuset får man tycka det, helt ok. Jag tycker nu inte det, och jag är inte deras kund heller....

Det är möjligt och kanske till och med troligt att det finns bättre och billigare än Norma när det gäller övningsammunition...men kruxet är att hitta båda parametrarna i en och samma produkt.

Många verkar ha problem med det som kommer från kvalitetsmässigt ojämna lågprissegmentet med S&B i spetsen.

Tittar man vad man kan i övrigt kan hitta bakom disken hos handlaren i Yttre-Byhåla är väl vanligen Finnarna och RWS vad det verkar, men då kommer vi till problemet att dom ofta kostar mer i kronor än Norma Jaktmatch och kanske även Golden Target.

Kanske är utbudet bättre om man bor i en storstad, vad vet jag...men många jägare bor ju som bekant inte just där.

Dom flesta vekar tycka att Norma är "bra nog" för övning, för vissa skjuter dom kanske rent av bäst och jämnast i bössan och kvaliteten oavsett om man anser att den är hög eller låg är i alla fall jämn och pålitlig.

Med ovan i åtanke så finns det ju som sagt inte mycket annat för gemene man än politiska ställningstaganden kvar som anledning att välja bort dom enl mig.

Gyttorp var som jag ser det en av Europas bästa tillverkare, numera tar de betalt som de fortfarande är det. För nått som Rio gör bättre betydligt billigare.... Finns öht ingen anledning att köpa deras produkter till den prisnivån. Inte så att de inte kan, för jag är helt övertygad om att de kan. Men de får av någon anledning inte det.... Elaka tungor hävdar att namnet borde vara Fjuttorp. Och det är väl lite så det känns - halvdana halvgamla produkter till för mycket pengar. 

/T

Här kan jag hålla med även om jag är lite av en hagelnovis.

När det tex gäller deras övningsammunition Steelmax 24gram så är dom slöa och det enda jag märkt dom verkar bäst på är att skita ner pipan.

Dyr med en jämn låg kvalitet skulle man kanske kunna sammanfatta, enda egentliga anledningen att jag överhuvud taget köper dom är att dom säljs lättillgängligt via klubben.

Tex hade vi ett parti NSI på banan som jag upplevde som både rappare och renare som såldes till samma pris ut  till skytt, dessutom hade dom den goda smaken att till skillnad mot Steelmax även vilja fungera för dom som har Automater.

Vad dom kostade in till klubben jämfört med ovanstående har jag dock inte koll på.

Publicerat

Har skjutit Partizan, Winchester, Hornady och lite Scandium utöver Norma, har inte upplevt några större skillnader utöver att Partizan var lite argare och med väldigt lång fmj-kula. Winchester och Hornady hade lite sämre finish på hylsorna men annars smäller de och träffar älgen om jag gör det jag ska!

Skjuter med .30-06 i en Classic 90 från Sabatti. 

Publicerat
6 minutes ago Galne sa:

Har skjutit Partizan, Winchester, Hornady och lite Scandium utöver Norma, har inte upplevt några större skillnader utöver att Partizan var lite argare och med väldigt lång fmj-kula. Winchester och Hornady hade lite sämre finish på hylsorna men annars smäller de och träffar älgen om jag gör det jag ska!

Skjuter med .30-06 i en Classic 90 från Sabatti. 

Kanon.

Det är ju just det handlar om, hitta det alternativ som håller en acceptabel kvalitetsnivå till ett pris som man kan leva med.

För mig är det just nu Norma.....men ingen skulle vara gladare än jag om jag hittade en som visade sig vara både bättre och billigare på en och samma gång. ?

Publicerat

Lapuas övningsammunition känns också bra att skjuta med och håller ihop träffbilderna bra

Publicerat
7 hours ago Järven sa:

När det tex gäller deras övningsammunition Steelmax 24gram så är dom slöa och det enda jag märkt dom verkar bäst på är att skita ner pipan.

Dyr med en jämn låg kvalitet skulle man kanske kunna sammanfatta, enda egentliga anledningen att jag överhuvud taget köper dom är att dom säljs lättillgängligt via klubben.

Nu finns Steelmax och det finns Steelmax..... Den billigaste Steelmaxen kan vara rätt tråkig, speciellt om det är kallt ute. Elaka tungor hävdar att den inte görs alls av Gyttorp utan av en italiensk producent. Priset Norma tar ut verkar ligga på samma nivå som de kan köpa in hylsa, krut, förladdning och hagel för..... Så det är något som ter sig lite märkligt där... 

Den dyrare Steelmaxen är däremot riktigt bra. Men nu kostar den som annan bra ammunition, eller tom mer än motsvarande ammunition. Och medan man kan förhandla priset på andra puppor verkar man inte kunna det på Gyttorp produkter. Vilket också är märkligt..... 

Det är lite trist att den svenska marknaden är så hårt reglerad och kunderna så okritiska..... 

T

Publicerat
17 hours ago pmt sa:

Norma skörtar upp den svenska marknaden, och levererar som jag ser det inte value for my money. Därför undviker jag om möjligt produkter från Norma. Tycker man sedan att den amerikanska marknaden är så fantastiskt viktig att all produktutveckling sker med det fokuset får man tycka det, helt ok. Jag tycker nu inte det, och jag är inte deras kund heller..... 

/T

Den erfarenheten jag har så är Norma många gånger bättre än S&B.

Jag anser till och med att Norma är jäkligt bra, men vi tycker olika och det är ju helt okej.

Publicerat
50 minutes ago Sako_Finnbear sa:

Den erfarenheten jag har så är Norma många gånger bättre än S&B.

Skjuter runt 1000 S&B skott om året - dock undviker jag de billigaste.... S&B fmj i 6,5 och 9,3 slår i snitt tätare än jaktmatchen i mina pipor. Även 308 i h 30-06 visar på samma tendens. Men visst - hylsorna är komplett värdelösa..... 

53 minutes ago Sako_Finnbear sa:

Jag anser till och med att Norma är jäkligt bra, men vi tycker olika och det är ju helt okej.

Norma ÄR duktiga, det säger jag inte emot. Men de är för dyra sett till vad man får..... I synnerhet när de laddar ammunitionen med deras egna kulor..... 

/T

Publicerat
9 minutes ago pmt sa:

Skjuter runt 1000 S&B skott om året - dock undviker jag de billigaste.... S&B fmj i 6,5 och 9,3 slår i snitt tätare än jaktmatchen i mina pipor. Även 308 i h 30-06 visar på samma tendens. Men visst - hylsorna är komplett värdelösa..... 

Norma ÄR duktiga, det säger jag inte emot. Men de är för dyra sett till vad man får..... I synnerhet när de laddar ammunitionen med deras egna kulor..... 

/T

Ja dom är dyra, det håller jag med om.

Priset på deras Oryx i .375H&H börjar nå smärtgränsen, men den skjuter så jäkla bra och jag gillar kulan.

I 30-06 är den mer överkomlig, om än att den är i dyraste laget. Men även här skjuter deras 13g underbart bra i min bössa.

Publicerat

Till .308 Win och .223 Rem finns det knappast någon anledning att köpa någon annan övningsammunition än GGG.