Hoppa till innehåll

byggnadsvård


Viktor_K

Recommended Posts

Undrar hur många snickerier det finns kvar i Sverige som har kvar kunskapen om hur man gör fönster med riktiga spröjs eller fönster med båge alternativt runda fönster med karmar...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har haft kontakt med flera fönstertillverkare och kommer köra på SP fönster kulturserie Lingbo till bostadshuset. Jag kommer dock inte undan isolerkasseten på insidan den genomspröjade ytterrutan Pga energikraven. I min verkstad kan jag dock göra hur jag vill... 

dörren står i min lilla verkstad nu, skall ta bild. nästa steg är att bygga en karm till stackaren, och har lite gammalt glas stående, 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Matt grön äggtempera färg med en svagt mörkrosa bård i urfrästa fältet inramad av en tunn guldrand....

Föreställer jag mig... Typ

Och en grankrans på dörren till jul med stora kottar och Svenska flaggor i....

Jag har läst om när man gjorde fönster förr var det noga vart i stammen man sågade virket- och på vilken ledd: Både för att det skulle vara hållbart och för det inte skulle slå sig.

Det är mycket vackert arbete du gör. Jag ser fram emot att få följa med i fortsättningen

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Farsan har ett snickeri där man bara har tillverkat fönster och dörrar sen urminnes tider. Farsan började jobba där när han var 14. Nu har han gått i pension men rycker in då och då.

Dom köper endast virke från Dalarna med få kvistar från träd som har vuxit långsamt. 

Jag tålde inte dammet så när kunskapen försvinner därifrån  så gör den det för gott.

  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var ett helt underbart program på svt för några år sen med 2 bröder som tillverkade trappor till gamla hus. 2 riktiga yrkesmän som hade taget över företaget efter deras far (bandsågen på verkstan var från 1917 då pappan hade köpt den ny)
Det är ett sant nöje att se duktigt folk arbeta: Det spelar ingen roll om det är en kock, en snickare eller en chaufför. Allt ser enkelt ut för en som kan 

Kunskap imponerar alltid på mig.. Så även din Viktor_K

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar ödmjukast för beröm, men i detta fall är det mer förmågan att se det andra inte ser. Och lite småreparationer av ett gediget hantverk. Tillochmed spröjsen på en sådan dörr går att plocka isär, allt är urlastat hälft i hälft. 

Bifogar bilder från mitt lager av lertegel också, samt en innerdörr från 1903. Pannorna är från 58; nerplockade när någon ville ha betongpannor istället. Köpta för 2000 kr och en flaska brännvin. Har tillräckligt för verkstad och carport, men kommer leta till huset med. 

om det är någon som håller på med liknande så posta bilder. Alltid kul att se vad folk grejar med, kanske tips på saker som går att använda igen? För min dröm som Husqvarna fantast att få ha en av deras vedspisar i köket verkar bestämmande myndighet satt stopp för, samma med kakelugn i sovrummet. Nåväl, murar en skorsten så får man se, en modern vattenmantlad kanske är en möjlighet? Återkommer när jag skrapat dom sista 2 dörrarna och börjar snickra karmar. 

8827BFEB-AAE9-42A3-A6C2-45A704071CE4.jpeg

468A7665-A529-43FA-B120-8A6FC538B8A3.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har rengjort låskistan från dörren, allt i mässing. Såg även att dörren bar spår av ett tidigare kammarlås. Handtag fattas nästan alltid på dörrar, men hittade i en butik för återbrukat byggmaterial ett fint trähandtag i mässing med liknande nyckelskyltar. Fantastiska lås, lätt att plocka isär och rengöra. Dock har en fjäder gått av, se bild. Den skall returnera handtaget när det trycks ner. Får fundera på hur jag löser det. 

90B6808D-7249-472B-9268-8DFE5DF39C35.jpeg

29C184F7-DC34-402B-8CA4-D37B531932B0.jpeg

14CA55B3-5DE2-483F-9DCD-522C99FDD88E.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kontakta du en låsfirma så borde de kunna lösa det, annars får du köpa kista på loppis som kan innehålla din fjäder. 

Far min har säkert någon sån i sina gömmer sen han var fastighetsskötare, men vet inte när jsg kommer förbi förråden. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

mja, antingen drar man ut fjädern tänker jag, eller svetsar dit en bit fjäderstål. får filura.har 6 st andra låskistor men där finns inte denna typ av fjäder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago Viktor_K sa:

Har rengjort låskistan från dörren, allt i mässing. Såg även att dörren bar spår av ett tidigare kammarlås. Handtag fattas nästan alltid på dörrar, men hittade i en butik för återbrukat byggmaterial ett fint trähandtag i mässing med liknande nyckelskyltar. Fantastiska lås, lätt att plocka isär och rengöra. Dock har en fjäder gått av, se bild. Den skall returnera handtaget när det trycks ner. Får fundera på hur jag löser det. 

90B6808D-7249-472B-9268-8DFE5DF39C35.jpeg

29C184F7-DC34-402B-8CA4-D37B531932B0.jpeg

14CA55B3-5DE2-483F-9DCD-522C99FDD88E.jpeg

Den fjädern finns fortfarande att köpa, jag har den på jobbet iaf.

mycket fint låshus med flera delar i mässing så det är verkligen påkostat.

Du ska ha fett där delarna ligger imot och skaver, däremot tillhållarna bör 

du ha tunn olja på och vapenolja funkar utmärkt. 

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Skrapa dessa dörrar är inget jätteroligt jobb, så  försöker göra lite varje dag. Näst sista dörren, så börjar se ljuset i tunneln. 

 

8C62CADC-DD51-4F04-AA5D-25D0CD9C51A1.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Funderar på karmarna. Har köpt 34 mm planhyvlat virke, kvistfritt, samt 15mm som jag tänkte vändlimma ihop. Detta blir dock ganska dyrt, funderar på att planhyvla 2tum6 istället och fräsa anslagssidan för dörrbladet. Och hyvlar ner den till 5 tum, det blir nämligen ett bra mått på en dörrkarm som monteras i en 3tums vägg med dubbelskiva på båda sidor. 

Såg att den där danska 100 % bonden använde gamla dörrspeglar som köksluckor i sitt blivande kök. Funderar på att göra något liknande, fast till en badrumskomod. Har en dörr med halvfranska speglar som någon ändå förstört med moderna lås etc. tål att tänkas på. 

Dahla, vad heter din snickeriet din far jobbade på?

culot, har du en fjäder att sälja mig?

nu, ett dopp i sjön. Min fru verkar tycka jag luktar skit.

/ viktor

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har idag börjat med karmen till dörren. Har 34 mm planhyvlat som vändlimmas ihop med 15 mm. Lite bökigt, och framförallt dyrt, kommer nog göra resten av karmarna av 2x6” som klyvs och planhyvlas till 120. Karmen är 120 mm bred, så tjock blir nämligen väggen där den skall sitta, då slipper man smygar. 

fick limmat en sida och tröskel och överstycke, sen var tvingarna slut... maskerade där jag inte ville ha polyuretanlim, sedan ströks virket med en fuktig svamp och kort därefter penslas limmet på. Blir nog sterrt. 

258290A9-289E-4B5A-BF1E-A6175FB29FDF.jpeg

6F115C42-3696-4C38-B9A2-B563E4B29A4E.jpeg

FC6D9D88-D7C8-4CE2-87E1-4629C0767254.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade en annan dörr ståendes som någon använt som ytterdörr med en modern låsskista, som inte installerats så snyggt. Sågade ur speglarna ur denna dörr och tänkte göra en badrumsmöbel av dom, en hörnkomod till det lilla badrummet på bottenvåningen. Fick skrapat dom imorse, har lite lagning av speglar framför mig samt tappning av ramen till luckorna. Hade en bit alm ståendes som kan bli en fin bänk till skåpet, skall göra en limfog av den. Min mor har ett tvättkar i porslin som blir själva handfatet. 

Jag och min fru är precis hemkomna från Stockholm. När vi var där passade vi på att åka runt till alla byggnadsvårdsbutiker vi kunde hitta, men få saker var intressanta och kändes mer som inredningsbutiker. Väldigt snorkig personal med för den delen. Men så tog vi tunnelbanan söderut och promenade en bit till en affär som heter resin Woods. Hade försökt ringa innan, det skulle man göra enligt hemsidan. Men när vi äntligen kom fram stod det ”stängt” på dörren. Besviken över detta skulle vi precis gå när en liten gubbe kom hasandes runt hörnet med ett finurligt leende, öppnade dörren och gick in. Vi frågade om det var öppet, javisst svarade han, har visst glömt att vända skylten. Vi har så mycket att göra ändå. 

Vilket mecka för en skrotnisse som mig! Fick hittat alla gångjärn jag behöver till mina dörrar, kompletterat gångjärn, köpa gångjärn till mina badrumsmöbler och fick dessutom med riktiga spårskruv i obehandlat järn. Låsbleck hade dom med. Helt sinnessjukt med grejer men dom hittade lätt, allt var tydligen numrerat. Allt återbrukat, från förra seklet och framåt. Trevligt bemötande trotts mitt oborstade yttre. Rekommenderas!

fick även köpt tobak på Stureplan till pipan. Min fru tyckte jag stack ut lite när jag stod och dividerade om olika sorter med expediten, iklädd camo keps och träskor, men trots mitt luffiga utseende fick jag god hjälp och handlade några trevliga sorter. Bra service även där. 

 

E3035EE3-D7A4-42FF-9015-B58BE41A6D18.jpeg

6A9340FB-4E4A-48C6-8970-CF9D941435AC.jpeg

6FFE4D42-C543-4415-B7C9-A68E591D58F2.jpeg

F3444839-9656-420D-8805-62950D92B3B0.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Efter att ha konstaterat att speglarna är lite för höga för att använda till luckor till badrumsmöbel, så har jag kortat ner dom en decimeter. Det medför lite pyssel men vilja, våld och vaselin så ”grer” de sig. Har nu sänkt alla 5. Har även slipat karmen till dörren, hoppas på att börja sammanfoga den till veckan. 

91A0B9DE-84FE-460B-9B4A-F2E6A9F1F761.jpeg

7DB2F2F4-C307-4445-B953-5689A7036BB9.jpeg

CBA0E5FE-A701-418C-B42F-37F26C15E983.jpeg

0DB831C0-812A-42A9-80A7-78106527029B.jpeg

C2AC455F-153B-4238-9B97-61FB2C0E826E.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...