Publicerat Januari 8, 200719 yr Efter att ha läst Svensk jakt nyheter som kom idag börjar man en än gång undra vad det är för stollar som sitter på Naturvårdsverket! På sista sidan intervjuas Johan Bodegård från Nvv angående fällfångst. Han hävdar ena stunden att fällfångst inom renskötselområdet är motiverat för att i nästa stund hävda att lokatterna kan få skador i fällorna om det blir tillåtet utanför renskötselområde När frågeställaren påtalar att det möjligen är ett dumt påhitt svarar JB att han minsann är förolämpad, något som återkommer i slutet på intervjun. Vad ska man säga... Jag börjar bli så innihelvete trött på denna blåögdhet inför våra rovdjur så jag blir spyfärdig!
Publicerat Januari 8, 200719 yr men det är väl hur självklart som helst att fällor som sätts i renbetesland inte orsakar skador på katterna som de som sätts utanför, det förstår ju vilken IDIOTsom helst.
Publicerat Januari 8, 200719 yr Inställningen är oroande. När reporten ifrågasätter en myndighets beslut så känner sig personen som arbetar för myndigheten förolämpad! Naturvårdsverket har ett stort problem med sitt myndighetsutövande då de anställda inte kan skilja på egen person och myndighetsutövandet. Detta kanske delvis fösklarar den motsättning som finns vad gäller rovdjursförvaltningen. Många känner att de inte kan lita på att de som arbetar vid myndigheten kan hålla sina personliga intressen/åsikter skillt från myndighetsutövandet. /Lennart
Publicerat Januari 8, 200719 yr Det var en lättstött jäkel! > Hur kan man bli förolämpan av sådana frågor som inte ens är personliga? ??? Hmm en talesman för en myndighet som blir personligt förolämpad av frågor om myndigheten ska nog inte arbeta med det han gör. MVH Roggman66
Publicerat Januari 8, 200719 yr Nej verket borde nog ta sig en funderare angående sin personal... bland annat!
Publicerat Januari 8, 200719 yr Ska man skratta el. gråta åt berörd artikel. > Nvv är verkligen i ett nötskal. >
Publicerat Januari 10, 200719 yr Bodegård säger emot sig själv och verkar inte ha någon stark grund att svara på varför verket handlar som de gör, dessutom kallar han alla pinsammma frågor för förolämpning. Tycker jägarna borde ställa krav på en ny interjuv för att få svar på varför och hur de lägger grund för sina beslut och det ska vi ha svar på.
Publicerat Januari 10, 200719 yr Är det inte så att de är rädda för att det ska fångas och skjutas kissar som sedan hamnar i div frysar för att tinas och rapporteras på premiärdagen? Har noll koll alltså men tanken slog mej.. Mvh!
Publicerat Januari 10, 200719 yr Är det inte så att de är rädda för att det ska fångas och skjutas kissar som sedan hamnar i div frysar för att tinas och rapporteras på premiärdagen? Har noll koll alltså men tanken slog mej.. Mvh! Låter långsökt, då är det väl bättre att tyst. men finns en tanke åt båda håll vet att för något år sen så rapporterades det in oskjutna björnar från någon förening typ djurensrätt eller människorärocksåföda
Publicerat Januari 11, 200719 yr Glad i sinnet då det snöade tidigre idag, ringde jag till en herre jag endast träffat vid rävjakt då han har en duktig coonhound(minns inte exkat vilken)som också går på lo, för att kolla om helgens jakter och hur lojakten ser ut.. Då han nämner att han blivit kontaktad av NVV som för tillfället Har 14 LODJURSFÄLLOR ute i svea rike från mitten å neråt!!! OCH detta för att märka djur så inte tjuvjakten ökar, dem ville att han skulle gå en del utbildningar, för att bla ta licens till bedövningsvapen(om det nu kallas så?), iaf så skulle detta ske på grimsö bla... om han nu går utb så får jag be han berätta lite mer en om saken senare! Är det någon mer på forumet som vet någe mer? Detta är kanske en av anledningarna till att vår herre på NVV vart lite stressad .. vem vet.. jag tycker i alla fall att detta är för jävligt!!!
Publicerat Januari 17, 200719 yr Med tanke på bla va som sades av Johan på NVV så mailade jag en på SJF som jag tog jägarexamen hos. och han skickade frågorna till rovdjursansvarige i Västra Götaland, Benny Nilsson.. här är svaret! "Ja vissa frågor hade nog varit bättre med ett svar ifrån Naturvårdsverket eller riksdagen. Som jag förstår så är nog vargen viktigare än myskoxen enligt de åtgärder man har gjort! Det är riktigt att man har satt ut fällor för att kunna radiomärka lodjur i söder. Nu är det så att forskarna skall ta fram fakta och inte hålla på med något annat! Eftersom man undrar varför det går trögt med lodjurspridningen i söder så är det därför man vill fånga ett antal lodjur. Nu får man skilja forskningen och naturvårdsverket. Forskarna är och skall vara neutrala!" citat Benny Nilsson