Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Orolig för jaktlag

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag bor i en mindre ort, och skulle behöva lite råd och tankar om jakten som bedrivs här.

Varje år så är det ett jaktlag som består av boende på orten som jagar rådjur. Detta görs i närheten av bostäder och promenadstråk. Jag vet att det är tillåtet, så det är inte det jag oroar mig över. Problemet är att jaktledaren är alkoholiserad. Jag vet inte hur illa det är, men har mött honom full tidigt på flera vardagar. Medlemmarna i jaktlaget är alla gamla vänner och bor som sagt på samma lilla ort, så jag kan tänka mig att det kan vara svårt att ta tag i/lösa ett sånt problem internt. Dessutom är alla i jaktlaget runt 70 år (vilket jag tänker påverkar skjutförmåga med synnedsättning tex) och gör inga skjutprov. Jag tror (men kan ju inte veta säkert) att de flesta av dem inte åker till skjutbanor för att hålla igång sina skjutkunskaper. 

Finns det något man kan göra för säkerheten på orten?

Tror ni att det inte är något att oroa sig för?

Jag har ingen kunskaper om jakt, men jag tänker att om man ska skjuta i områden där det rör sig människor bör man ha koll på vad man gör. Och det är jag inte helt övertygad om att dessa personer har. 

Tacksam för svar! 

Hoppas att ni har överseende om jag har uttryckt mig okunnigt. 

Publicerat

Ring polisen om du ser någon påverkad person som rör sig med vapen i närheten av bostadsområden.

/Markus

Publicerat
1 hour ago nuke sa:

Ring polisen om du ser någon påverkad person som rör sig med vapen i närheten av bostadsområden.

/Markus

Mig veterligen är det inte förbjudet i svensk lag att vara onykter när man jagar.  Högst olämpligt men lagligt. 

För något år sedan blev det lite tokigt hos grannen med b.l.a onyktra jägare, utringd länsman gjorde inget angående nykterheten. 

Jag försvarar det inte på något vis, men vad ska farbror blå göra?

I övrigt, gör som Dansken skriver ta kontakt och ta reda på fakta. 

Publicerat

Hej och välkommen till jaktsidan. Som ovanstående inlägg säger, börja med att ta en kontakt med laget. Berätta om dina funderingar och oro så borde du få svar på dina tankar. Att det är jägare i 70 års åldern talar för god erfarenhet och det är värdefullt i många avseenden. Jaktledaren, om han är onykter är ju inte det bra om det är under jakt. Nu vet jag inte om du mött honom under pågående jakt eller det varit vid andra tillfällen men sammanhanget är det som är viktigast. Kör han bil onykter osv. är det ju olagligt och då tycker jag att du skall anmäla honom. Har han bara dykt upp onykter är det ju inte "olagligt" även om det är på vardagar men som sagt vad, det är ju sammanhanget som är viktigt. Tror du skall börja med att ta kontakt för att lufta dina frågor, ingen som bör ta illa vid sig av det. Oftast är man väldigt förstående och kan förklara hur jakten går till osv.

Lycka till!

Publicerat
35 minutes ago kkjon sa:

Mig veterligen är det inte förbjudet i svensk lag att vara onykter när man jagar.  Högst olämpligt men lagligt. 

För något år sedan blev det lite tokigt hos grannen med b.l.a onyktra jägare, utringd länsman gjorde inget angående nykterheten. 

Jag försvarar det inte på något vis, men vad ska farbror blå göra?

I övrigt, gör som Dansken skriver ta kontakt och ta reda på fakta. 

Farbror blå får komma dit och prata med personerna i fråga. Om man är onykter i ett bostadsområde med laddat vapen anser jag att man ska bli av med sina licenser pga olämpligt uppträdande.

/Markus

Publicerat
  • Författare

Jag tror en hel del, det är mycket sant. Det var därför jag noga med att säga "jag tror" där jag inte har fakta.

Jag vet att han har alkoholproblem, men jag vet inte om han lyckas hålla sig ren när det är jaktdags. Det hoppas jag, men det känns lite osäkert att inte veta. Och ja, jag kommer ta ett snack med någon annan ur jaktlaget och fråga om de andra håller koll på detta, men jag ville få lite input från folk som har koll först. Så jag vet i vilka frågor jag oroar mig för i onödan...

Jag tolkar det som att det inte tycker att det är något konstigt att inte regelbundet hålla sina skjutkunskaper i gång? Jag vet inget om att skjuta, och för någon utan koll låter det rätt farligt i en miljö där det vistas folk. 

Jag menade inte alls att någon som var över sjuttio automatiskt inte kunde skjuta längre. Jag tänkte mer att det var en anledning för en själv att göra skjutprov för att kolla att alla ens sinnen hänger med... Men det kanske är överdrivet? Jag tycker väl lite samma om körkort.

Om någon känner sig hotad... det är väl att ta i. Men många tycker att det är obehagligt. Förra året pratade jag med en kvinna som kände sig tvungen att hålla sina barn inne under jaktperioden eftersom de brukade leka i skogen som låg precis om knuten. Barnfamiljer och djurägare tycker i allmänhet att det är jobbigt eftersom det är så små ytor och så nära bebyggelse. Men det är ju en fråga om att dela på utrymmen, och har man jakträtt så har man. Men jag vill att de utför sin jakt på ett säkert sätt. 

Publicerat

Detta har varit uppe förut för 4 år sedan fast i ett annan situation.

Publicerat
  • Författare

I vilket fall har jag fått svar från en i jaktlaget...

De löser alkoholproblemet genom att den onyktra jägaren placeras på vakt (med gevär) på det mest "ofarliga" stället där det är osannolikt att varken människor eller djur passerar...

Publicerat

Helt sjukt om detta verkligen är sant! En polisanmälan är absolut på sin plats. Antagligen är idioterna, för idioter är de, rädda för att ta itu med problemet. En gammal jaktkompis som får alkoholproblem och ingen vågar säga något. Känt problem men civilkurage som inte ens är värt att pissa på. Prata med polisen direkt. Är man onykter handhar man inte vapen under jakt.

Publicerat

Påträffas man onykter med vapen av ”farbror blå”  kommer samtliga vapen som vederbörande innehar samt samtlig ammunition att omedelbart omhändertagas. Vapenlagen kap6 1§ och 4§. 

Det är aldrig fel att ringa ut polis om man misstänker att det inte står riktigt rätt till. En patrull åker helt enkelt ut och kollar nykterhet, licenser och jaktkort. 

Publicerat
  • Författare

Alltså, något troll är jag inte, fast du får gärna tro det om du vill. 

Jag får avvakta med eventuell polis tills det faktiskt är jakt, och då skulle jag ju behöva kolla på något sätt att det verkligen stämmer. Det är som sagt en liten ort och det är rätt långt för polis att ta sig hit. 

Om man vill tolka det välvilligt så är platsen faktiskt väldigt "ofarlig", men det känns ju ändå inte så bra. Håller med om att det är rätt fegt av de andra att inte ta tag i det, men det är väl svårt när alla känner alla antar jag. 

Publicerat

Varför ska DU vänta å "kolla på nåt sätt"? Du vet ju vem som misstänks jaga på fyllan, vart denne jagar å vart dom förmodligen ha nån samlingsplats som alla andra jaktlag har... OM plisen vill prioritera detta (vilket dom gärna gör då det är vapen å alkohol i combo) så åker dom dit å kör blåskoll på allihop som är där eller på väg dit. Alternativt så lurar dom på aktuell misstänkt fyllskalle å stoppar endast denne...

Publicerat
4 hours ago Fredde_piteå sa:

Påträffas man onykter med vapen av ”farbror blå”  kommer samtliga vapen som vederbörande innehar samt samtlig ammunition att omedelbart omhändertagas. Vapenlagen kap6 1§ och 4§. 

Det är aldrig fel att ringa ut polis om man misstänker att det inte står riktigt rätt till. En patrull åker helt enkelt ut och kollar nykterhet, licenser och jaktkort. 

Intressant. Du har ju kött på benen i frågan så jag viker mig direkt.

Men då kan man ju undra varför det inte hände något när dom besökte grannen för något år sen. Helt klart så var jägarna onyktra och jagade liksom där dom inte hade jakträtt. Men det visste dom själva inte om. Danska gäster som blev utsatta på mark som "jaktledaren "inte hade jakten på.

behövs inget svar på detta då det inte berör tråden

Publicerat
3 hours ago josc72 sa:

Jag vet att det är känsligt men inte desto mindre viktigt. Jakt, vapen, bilar och alkohol hör bara inte ihop. Jag har anmält och även starkt bidragit till att vi kickade vår alkoliserade jakteledare. När jag började jaga var det otroligt mycket sprit i vårt lag. Alltid. Vi gjorde oss av med det. Det är och var inte lätt men jag stödjer mig fortfarande på att vi gjorde rätt och att ingen blev skadad. Spelar mig ingen roll heller att det blev så för honom och de som valde att följa med med sina flaskor. Alla har ett val och väljer man alkohol ska man inte samtidigt handha vapen.

Blir betydligt roligare och trevligare jakter också.

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag skulle anmäla en som jagar onykter, uppträder på skjutbana med vapen eller kör bil onykter utan att tveka on det skulle bli nödvändigt, dvs när ord och uppmaning inte räcker till  

Vapen och alkohol hör inte ihop.

Det händer tyvärr olyckor några gånger varje år där skjutvapen är inblandade utan att det är någon form av kriminalitet eller uppsåt bakomliggande. Jag skulle aldrig någonsin vilja ha på mitt samvete att jag vetat om att någon som förolyckat sig själv eller någon annan varit onykter. 

Av liknande anledning drar jag mig inte för att avvisa någon från jakt som uppvisar skarpt osäker vapenhantering och saknar förståelse för bättring. 

Som tur är så har alkoholproblemet i samband med jakt minskat avsevärt och en bra öppen dialog internt i jaktlagen samt att folk stöttar varandra är enligt mig vägen framåt. Då kommer man förhoppningsvis inte till läget då någon behöver polisanmälas. 

Ålder är däremot inte något hinder vare sig för vapenhantering eller jakt. Det är givetvis precis som med allt annat individuella förutsättningar och förmågor som styr lämpligheten.

Jag jagar gärna med erfarna gummor och gubbar likväl unga vettiga jägare som har vett att stå still i skogen, tysta med koll på säker skjutriktning.

Publicerat

Att jakt och alkohol under inga omständigheter kan kombineras är en självklarhet, dock verkar lagen  i detta avseende vara en aning diminutiv.  Vapenlagen kap. 6 4§ hänvisar till omhändertagande av vapen i det fall att: "Det finns risk att vapnet missbrukas, eller det är sannolikt att tillståndet att inneha vapnet kommer att återkallas och särskilda omständigheter inte talar emot ett omhändertagande".

Vapenlagen kap. 6 1§ hänvisar till omhändertagande av vapen i det fall att: "Tillståndshavaren visat sig vara olämplig att inneha skjutvapen, förutsättningarna för tillståndet inte längre finns, eller det annars finns någon skälig anledning att återkalla tillståndet".

Enligt föreliggande lagtext är det sålunda åklagarens uppgift att bevisa olämplighet, risk för missbruk av vapen eller annan skälig anledning till att vapen ska omhändertas. I princip betyder detta att så länge du inte skjuter på annat än lovligt vilt, viftar med en laddad bössa eller uppträder synligt berusad så är det helt i sin ordning att förtära alkohol under jakt. Kvantiteten är upp till var och en, någon promillegräns existerar inte enligt lagens mening. En försvarsadvokat med ambitioner kommer naturligtvis att avfärda åklagarens plädering som "nonsens" och "fria fantasier utan verklighetsförankring". Eventuella vittnen får i denna situation tänka över jaktlagets vänskapsband samt - i vissa fall - framtida grannsämja. Enligt min erfarenhet är de flesta människor av förlåtande och överseende natur, man sparkar inte på den stackare som redan ligger på knä, och man vill absolut inte skaffa sig ovänner.

Mitt syfte med detta inlägg är inte att försvara alkoholförtäring i samband med jakt, vet av erfarenhet att jaktlagen (diskret) skickar hem personer som luktar sprit och att gamla tiders fickpluntor i skrivande stund är ersatta av vattenflaskor. Vill dock belysa ett problem vilket kanske kräver en skarpare lagstiftning. Vi har ju klara regler vad gäller framförandet av motorfordon och båtar, varför inte liknande lagstiftning vad gäller handhavandet av vapen med skarp ammunition (jakt)?

I förlängningen av detta resonemang blir ju frågan om ansvar för kontroll aktuell, ska polisen trippa runt i skogen och söka efter eventuella berusade jägare? Nej, till detta finns inga resurser, låt jaktlagen förvalta detta ansvar. När preventiva åtgärder misslyckats kanske det är dags för en polisanmälan, ligger då (vid kontroll av enskild jägare) alkoholhalten över lagstiftad gräns så kan vapen omhändertagas. Förutnämnda bevisningsbörda faller då inte på åklagare utan inom ramen för enskilt straffansvar.

Publicerat

Newbie...Fel.

Ett vapenomhändertagande går via vapenhandläggarna och inte via åklagare. Det är en vapenhandläggare som helt och hållet avgör vad som genererar att licenserna återkallas. Grundas på uppgifter från exempelvis en promemoria från den polisman som omhändertog dem.

Ligger ett brott i grunden för omhändertagandet, exempelvis en grov rattfylla eller ett jaktbrott. Så är det fortfarande vapenhandläggaren som hanterar vapnen och licenserna och åklagaren tar brottet i sig.

Publicerat

Kan du hala fram Drägern och kolla nykterhet hos en jägare Fredde? Jag hade ngn luddig idé om att nykterheten inte var lika tvingande som vid tex bilkörning...

Publicerat
Just now Hipshot sa:

Kan du hala fram Drägern och kolla nykterhet hos en jägare Fredde? Jag hade ngn luddig idé om att nykterheten inte var lika tvingande som vid tex bilkörning...

Nja, inte i form av ”straffvärde”...kan alltid blåsa vederbörande för att påvisa onykterhet över körbar gräns för att i det fallet styrka att min bedömning är rätt ute....skriva en rad i promemorian om att sållninginstrumentet påvisar alkohol etc.

Men rent krasst behöver jag inte göra det, räcker med att jag bedömer att personen är märkbart påverkad och hanterar vapen.

Publicerat

När man inte får licens eller får licenserna indragna för LOB där inga vapen är inblandad utan när man är på stan och blir omhändertagen på grund av fylla. Så betvivlar jag att om man påträffas påverkad med vapen så har man visat sig gravt olämplig som vapenägare och vapnen borde omhändertas snarast.

Publicerat

Stainless- två LOB:ar eller fler inom kort tid medför idag en regelmässig överprövning/omprövning av ens lämplighet för att inneha vapen, inte alla gånger blir man själv medveten om det, ie myndigheten överväger inte att återkalla tillstånden, men ställningstagandet utförs av myndigheten. /C