Publicerat November 16, 20187 yr 3 hours ago sidelock sa: Bör/kan man skjuta 22 hornet i en 5,6x35r? Nej och troligen inte, det är inte helt samma mått i patronen, kulan är .222 i Vierlingen och 223-224 i 22 H, utöver det är maxtryck i storleken 30% högre i Hornet laddningarna, sammantaget är det en dålig idé som kanske fungerar någon gång. /C
Publicerat November 16, 20187 yr 32 minutes ago Christian N sa: Nej och troligen inte, det är inte helt samma mått i patronen, kulan är .222 i Vierlingen och 223-224 i 22 H, utöver det är maxtryck i storleken 30% högre i Hornet laddningarna, sammantaget är det en dålig idé som kanske fungerar någon gång. /C Solklart. Då är nästa fråga, är hornet-hylsor dugliga för handladdning av 5,6x35r givet att man kalibrerar i korrekt verktyg och sen trimmar till rätt längd?
Publicerat November 16, 20187 yr 8 hours ago sidelock sa: Bör/kan man skjuta 22 hornet i en 5,6x35r? Om du brotchar upp patronläget - så högst sannolikt. Har för mig kuldiametern skiljer lite men inte direkt våldsamt mycket..... T
Publicerat November 16, 20187 yr Fantastiskt hantverk, får erkänna att jag aldrig tidigare sett något liknande, nu vet jag dock vad en vierling är (tack var denna site). Med tanke på bestämningen så undrar man ju om det svenska namnet "drilling" från början har sitt ursprung i tyskans "dreiling", vilket sålunda vore adekvat för knallpåk med tre pipor.
Publicerat November 17, 20187 yr 13 hours ago Newbie sa: Fantastiskt hantverk, får erkänna att jag aldrig tidigare sett något liknande, nu vet jag dock vad en vierling är (tack var denna site). Med tanke på bestämningen så undrar man ju om det svenska namnet "drilling" från början har sitt ursprung i tyskans "dreiling", vilket sålunda vore adekvat för knallpåk med tre pipor. Även ord som bössa och herrans massa andra ord på och om vapen kommer från tyskan...... T
Publicerat November 17, 20187 yr På 2018-11-15 at 20:07 sidelock sa: Den är knappast obsolet. Så bössan har 1x 8x57, 1xhagel och 2x 5,6x35r?? Nja, två haggla, en grövre kula och en 5,6x35R i spången vill jag minnas. Jag har aldrig sett bössan själv, jag har bara försökt få min vän att inte köpa den... Att kalla den en kombi är väl lite väl elakt, men otymplig och ful är den.
Publicerat November 17, 20187 yr 18 minutes ago LGH sa: Nja, två haggla, en grövre kula och en 5,6x35R i spången vill jag minnas. Jag har aldrig sett bössan själv, jag har bara försökt få min vän att inte köpa den... Att kalla den en kombi är väl lite väl elakt, men otymplig och ful är den. Drilling vore mer korrekt, tills han fått tummen ur och ordnar fram lite vierlingplugg.
Publicerat November 23, 20187 yr Får väl uppfinna en "siebling", två hagel, en 9,3 samt 308, två 222 o en 22lr (för övningsskytte). En bössa som ersätter hela den svenska vapengarderoben, allt i ett! Många pipor blir det... Men tänk vilket utrymme man sparar när vapenskåpen endast är dimensionerade för en pang, dessutom är man ju förberedd för allt man kan möta i storskogen och sist men inte minst, man slipper ju gnäll från "icke jagande" sambo vad gäller ytterligare vapeninköp... ?