Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

30-06

Featured Replies

Publicerat
21 minutes ago Mad Mike sa:

Finns ingen universiell sanning om vad som är bäst utan det handlar mer om personliga preferenser, för egen del har jag alltid värderat V0 och B.C som en bra mycket mer viktigare faktor än S.D, har ännu inte skjutit det klövviltet där jag känt att S.D inte räckt till 

Således skjuter jag 165gr kulor i min 06:a.

/Mike

Självklartr det så, BC på Sierra 220gr rundnos har aldrig imponerat någon, men jag var ju tvungen framhäva det enda positiva med kulan... 

Men vill man ha en slugger i .30 så är det en bra kula. Själv har jag inte använt den på 10år.

10 minutes ago sidelock sa:

Skulle kunna tänka mig att det blir en fråga först när man behöver bättra medelst rövskott på grövre vilt och hoppas på att kulan tuffar på rakt framåt genom vom och övrigt bös och når maskinrummet ändå.

Det är ju så jag jagar ?

Eller inte 

Publicerat
44 minutes ago Dahla sa:

Nä, short neck...

Men om man nu måste envisas med 308 och bälte så är väl 308nm en början.

Jag led aldrig av den så kallade korta halsen på 300wm när jag hade min... är nog mest i teorin som den är ett problem...

Publicerat
53 minutes ago Sako_Finnbear sa:

200 funkar faktiskt fint i 30-06 med. Inte mycket som skiljer kulbanan jämfört med motsvarande kula i 180.

Har sagt det förr och säger det igen, kulbana har hittills inte varit en faktor jag räknar in vid jakt. Det finns jaktformer där det spelar roll men jag jagar mest klövvilt under 50m avstånd... Jag vill ha kort bantid till målet för att minska framförhållning när det går fort och att budskapet levereras med lite pondus... ?  saknar min 300:a för 9,3:an med 15 grammare är egentligen lite för långsam gör min smak... men garderoben skördar sina offer ?

200grain i 30-06 är en bra allround men det går lite långsammare än jag skulle önska, 200 grains Mega lugnt laddat i 870m/s med 300:an gav precis det jag önskade....

Publicerat
1 hour ago TekDr sa:

Krokiga stockar och 30-06 är ingen höjdare (inte i nån kaliber egentligen)... sen har det väl blivit en generell sanning och handladdar man inte så vinner man inte så mycket i prestanda med en 30-06 gentemot 308 om man inte går på tyngre kulor där 308:ans hylsvolym börjar begränsa. Handladdar man däremot så springer man förbi 308:an rätt rejält...

Själv sköt jag en hel del med farsans 1900 i 30-06 från jag var 11-12 år och framåt och det gick alldeles utmärkt (sköt även 9,3x62 i den 246:a jag nu själv har). 375 h&h när jag var 14-15 eller nåt...

Att tyskarna gillar 30-06 har säkert att göra med krav på blyfritt i vissa områden (och då vill dom ha fart för löpande vilt = mer hylsvolym och krut) samt att de inte får ha ljuddämpare (iallafall inte senast jag läste nåt om jakt i Tyskriket) så då blir inte 308 lika intressant. Och sen har tyskar inte våra trista regler om antal vapen...

Hur många påkar får tyskarna ha i sinn garderob ?

Publicerat
2 minutes ago Sjöfaran sa:

Hur många påkar får tyskarna ha i sinn garderob ?

Dom har väl egentligen ingen gräns, det är individen och inte vapnet som ges licens på om jag förstått det rätt. Man får även ha handvapen för avfångning...

Publicerat
2 hours ago TekDr sa:

Dom har väl egentligen ingen gräns, det är individen och inte vapnet som ges licens på om jag förstått det rätt. Man får även ha handvapen för avfångning...

• Låter ju kanon. Betydligt roligare än vi har det här hemma....?.

varför max 6.......??????

Publicerat
17 hours ago hs_merkel sa:

Har inte tyskarna krav på minst 6,5 och 2000 joule på E100? Kulvikt spelar ingen roll? Eller har jag fel? Hjort och vildsvin. Sen 1000 joule E100 rådjur?

Sen är de väll bara vissa områden där de är blyförbud?

S

Alla dina påståenden är korrekta.

Publicerat
16 hours ago TekDr sa:

Också korrekt. Obegränsat antal "Langwaffen" (om de är tillåtna för jakt) och två "Kurzwaffen", d.v.s. pistol eller revolver.

När man köpt ett Langwaffen har man två veckor på sig att meddela polisen och få det infört i sitt Waffenbesitzkarte. Handläggningstiden är kort - i regel inom en vecka. Skall man köpa ett av sina två Kurzwaffen måste man fixa ett inköpstillstånd hos polisen först, men man behöver inte ange något särskilt skäl utan det räcker att man har ett Jagdschein. Inköpstilståndet gäller ett halvår.

Som Horace Engdahl sade en gång: Tyskland är som Sverige, fast för vuxna (fast nuförtiden är väl allt han någonsin sagt plötsligt helt fel...)

.308Win är f.ö. också populärt i Tyskland numer. Jag gjorde en snabbsökning pü "308" och "30-06" under "Repetierbüchsen" på eGun och det kom upp åtta sidor med .30-06 och fjorton med .308

För ett antal år sedan började .30-kalibrarna ta marknadsandelar av de gamla tyska kalibrarna i detta fallen 7x64 och 8x57IS, vilka i.o.f.s. fortfarande är vanliga. Jag drömmer om att kunna skaffa en 8x64S, men .30-06-modet i Tyskland har gjort att den knappt finns kvar. Brenneke gör tre patroner till den och S&B en, tror jag. Den tynar sakta bort. Snyft.

Publicerat
  • Författare

Att söka bössor på e-gun i tron att man finner dom mest attraktiva i högst antal blir fel om man kollar efter begagnat.

Vanliga kalibrar som är hett eftertraktade lägg mer sällan ut till försäljning och/eller säljs snabbare.

Publicerat
På 2018-11-14 at 14:14 Dahla sa:

Att söka bössor på e-gun i tron att man finner dom mest attraktiva i högst antal blir fel om man kollar efter begagnat.

Vanliga kalibrar som är hett eftertraktade lägg mer sällan ut till försäljning och/eller säljs snabbare.

Det är klart att en så grov sökning ger en rätt "lortig" statistik, men jag vågar ändå påstå att .308W är rätt vanlig i Tyskland, baserat på vad jaktkamrater använder och vad som diskuteras i tyska jaktfora. Samma eGun-sökning, fast på 7x64, gav tre sidor. Hur man nu skall tolka det - den patronen var tillsammans med 8x57IS totaldominerande för några år sedan.