Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vilken är den största faktoren för minskning av skogshare?

vilken är den största faktoren för minskning av skogshare? 17 röster

1. 1.

• vinterdräkt på barmark=rovdjur
      70%
      12
    • Rådjur & parasiter
      5%
      1
    • jakttryck
      5%
      1
    • skötsel av skog&mark
      17%
      3

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

vilken är den största faktoren för minskning av skogshare?

det var en som tog upp det i småviltsjakt->harjakt. det visade sig vara en het fråga.

vad vet jag, skicka msg för andra synpunker eller diskutera frågan i småviltsjakt->harjakt

Publicerat

Jag har inte kryssat något av alternativen.

För att jag tror att den största orsaken är tillgången på gnagare..

MVH L-O

Publicerat

Enligt en undersökning som jag tror det är Fredrik Dahl gjort är Rävan en 80%ig predator på hare!

Publicerat

Samma procent på rådjurskid har jag för mig.

Kråka har en stor inverkan på harbeståndet också. Predation är enligt det jag har läst den största faktorn i småvilt-beståndet.

Publicerat

Jag tror på predatorer som räv,korp,kråka,grävling,mård,mink och numera även lo i de marker jag "bor" i :'(

Vidare tror jag att det milda klimatet gör sitt,då predatorer även funnits förr om åren.

Sen är dom säkert sjuka också.

Många faktorer blir det och samlar man ihop dessa så blir man ännu mer fundersam. Jägarförbundet har ju försökt komma på lösningen men såvitt jag förstår har dom gått på en tvärnit

Publicerat

jag tror själv att mest här uppe i norrbotten att det beror på rådjur. det finns inget djur som bär på så mkt parasiter som dom och att hararna inte klarar av det.. men who the hell know

Publicerat
jag tror själv att mest här uppe i norrbotten att det beror på rådjur. det finns inget djur som bär på så mkt parasiter som dom och att hararna inte klarar av det.. men who the hell know

Det där får du förklara för mej,det där med parasiter. Jag har rådjur uppe på min altan ibland ändå finns här rätt gott om harar(tyskar) iofs.

Publicerat

jag är inte säker, men på de marker vi har "mkt" rådjur så har vi ingen hare!! däremot där det inte är rådjur har vi hare..? konstigt men sant! min bror går på jaktgymnasiet uppe i kalix och dom hade precis samma där uppe enligt lärarna..  ???

Publicerat

I mitt område är numera svenskharen eller skogsharen ganska ovanlig, därimot ökar tysken. Fältharen är större än skogsharen och vinner ofta i striderna i brunsten mot skogshare hanarna. Tror det är en viktig orsak till minskningen här av renrasiga skogsharar. Att vi sedan har lite snö och mycket rovdjur i form av lo och räv gör ej saken bättre.

Ser också en ökning av hare när rådjuren går ner. ???

Publicerat
I mitt område är numera svenskharen eller skogsharen ganska ovanlig, därimot ökar tysken. Fältharen är större än skogsharen och vinner ofta i striderna i brunsten mot skogshare hanarna. Tror det är en viktig orsak till minskningen här av renrasiga skogsharar. Att vi sedan har lite snö och mycket rovdjur i form av lo och räv gör ej saken bättre.

Ser också en ökning av hare när rådjuren går ner. ???

då är vi ju iaf 2 st som är inne på samma linje :P men även jag tycker det låter konstigt att det kan bli så..?

Publicerat

Nu när man börjar tänka på det så kan det nog tametusan stämma att det är mindre hare här nu när rådjursstammen ökat markant.....Tänkvärt...

Publicerat

Vilket rovdjur biter av huvudet på en hare? förra katten drog, för något år sedan, hem flera harungar och alla var huvudlösa. Allt annat var orört.  ???

Publicerat
Vilket rovdjur biter av huvudet på en hare? förra katten drog, för något år sedan, hem flera harungar och alla var huvudlösa. Allt annat var orört.  ???
Berguv...gissar jag!
Publicerat

Så det är den jäkeln...  >:(  hunden hittade tidigare i höst en slagen hare också. Och då såg jag en stor fågel lyfta ur ett träd en bit bort. Har sett samma fågel flera gånger, men aldrig så tydligt så att jag är helt bombsäker på att det är en berguv. Dock så stämmer färgen och storleken på den iaf... så det kan nog vara berguv.

Publicerat

har du skott i loppet är det ju bara att.... vi ska inte säga nåt  ;)

Publicerat

???  Fågel tror jag !? :-

mvh. Bert

Publicerat

Har dåligt med hare. En del menar på att harpest och sorkpest är huvudorsaken. Sen är det ju mer rovdjur nu jämfört med innan andra världskriget. Nästan konstigt att det finns hare över huvudtaget :-

Publicerat

alla tror olika :) det är kul att se vad andra tycker och tror :)

Publicerat

Det här med vilttillgång är ganska intressant egentligen. Jag vågar garantera att vi har nog 3 ggr så mkt hare som vi har räv...och vi har ändå inte så oerhört gott om hare.Samtidigt har vi väldigt gott om rådjur....men dessa är nästan heliga och det kan bli ett jäkla liv om nån skjuter flera st....samtidigt så ska räv och mård skjutas till varje pris....

Publicerat
har du skott i loppet är det ju bara att.... vi ska inte säga nåt  ;)

;D haha... joo.. tanken har slagit mig många gånger  ;D men de gånger jag sett fågeln har alltid varit utom skotthåll.

Vi har ganska mycket rovfågel här!  >:( duvhök och sparvhök finns i ganska stor mängd. Sen finns det säkert en och annan berguv och några andra hök-arter. Ugglor finns det ganska mycket av. Av alla de sorter. Och fiskgjuse ser man ibland..örn ser man ofta.  >:( Har som mest sett 8 st på en gång. Har också sett en örn slå en skammad trut. Bra för oss  :D men ändå mäktigt att se hur lätt den tar ett byte.

Publicerat

jag tror att korpen tar en hel den harungar . men vilken slags skogs typ trivs svenskharen i är det där det är mycket hyggen eller är det gammal urskog eller annan skogstyp ????

Publicerat

vi har mest hare i tall och granskog nära hyggen :P inte så mkt i björkdungarna.. däremot på gamla tallhedar verkar det finnas lite :)

Publicerat
vi har mest hare i tall och granskog nära hyggen :P inte så mkt i björkdungarna.. däremot på gamla tallhedar verkar det finnas lite :)

ha ha ha... ;D Letar jag skogshare går jag just i björkdungar ;D

Publicerat

brukar jag också göra, men inte nu :P

Publicerat
brukar jag också göra, men inte nu :P

F,låt......blush.gif