Jump to content

KLÅDA !?!?

Guest POLARIS

Recommended Posts

Hej!

Jag har själv haft en somojed(underbar hundras) med klåda. En allergiutredning gjordes och man kom fram till att det var damm-allergi, inte det som finns naturlig i våra hem utan det dammet som finns i torrfoderspåsarna.

Nu är samojeden en ras med liten genbank :( , vilket jag fick erfarenhet av, det var sjukhusbesök i princip från dag 1, sjukdomar från A-Ö(hur är din samojed?)

Jag märkte hur mycket hon led under varmare årstider, de kommer ju från Sibirien och tjockleken på pälsen blir ju därefter. Sommartid klippte jag ner henne totalt(hon såg ut som en liten lammunge :wub: ) vintertid klippte jag "lufthål" lite runt om i pälsen. öron klipptes(hon hade ett antal öroninflamationer, men när pälsen försvann i öronen, så försvann också inflamationerna )

En vet. var övertygad om att pga. den lilla genbanken samojederna har, så har de också ett sämre immunförsvar dvs. klåda, diabetes mm.

Men för min del märkte jag när torrfoder bytter mot "blötfoder" och saxen "gick varm" under vår/sommar och lufthålen klipptes i pälsen tex. armhålor, mage,och tassar mm, under höst/vinter ,att hon mådde mycket bättre.

Jag fick mycket ovett av tex. uppfödare, sv.kennelklubben(ej från vet.) för att jag " förstörde?" hennes utseende när jag klippte ner henne(hon blev ju pigg som en lärka). Det var hon värd..

Dr Krall

Inte alla uppfödare och inte heller SKK ser alltid till den enskilda hundens/individens bästa. Många uppfödare håller på med hunduppfödning och allt därikring för att framhäva sig själva. Hundarnas bästa kommer inte alltid i första rummet. Gäller dock generellt i mindre grad för jakthundsraser, tack och lov :)

Vad gäller klåda hos hund och dermatologi generellt, är det ett så stort (och ganska svårt) område inom veterinärmedicinen, att rådgivning via internet odyl bara blir mer eller mindre kvalificerade gissningar. Mycket bra men också mycket tokerier har sagts tidigare i denna tråd. Råd till ägare av klådhundar...ta den kliande hunden till en veterinär som är erkänt kompetent på dermatologi...end of story! B)

Hejsan !

Jag kan bara instämma med Dr Kralls råd. Har man en hund med besvärande klåda eller dylikt så ska man ta den till en veterinär som är kompetent på just hudproblem samt bereda sig på att det tar tid och kommer att kosta en del innan man förhoppningsvis kommer fram till rätt diagnos och en verkningsfull /symtomlindrande behandling/ lösning på hundens besvär.

MVH: Tjäder

• 2 years later...