Publicerat December 17, 20187 yr Vi har eget julbord på jobbet och jag funderar på att köra en älgstek som ska "kallskäras" tunt. Jag har en sån däringa "så-vidd" doppvärmare. Så jag lurar på att smaksätta steken med nått gott, så-vidda den i x antal timmar och göra en kall sås till. Bra eller dåligt? Några förslag på smaksättning och kall sås? Och innertemperatur.. Lite prov-och-försök, men det vore kul att testa. /Må
Publicerat December 17, 20187 yr Blir ju lite som "knul"!? Egentligen är jag lite anti att smaksätta, speciellt älg som har en egen smak som jag gillar men projektet låter ju kul. Kanske gå lite på jultemat, kryddnejlika, pomerans, kanel... Jultema förresten, det låter ju lite indiskt också. Kanske en påse glöggkryddor kunde vara nå't?
Publicerat December 17, 20187 yr 26 minutes ago qvarnhill sa: Blir ju lite som "knul"!? Egentligen är jag lite anti att smaksätta, speciellt älg som har en egen smak som jag gillar. Varför inte bara köra på som vanligt som sagt och behålla egensmaken på älgen.
Publicerat December 17, 20187 yr Författare Låt säga att det blir salt, peppar och vitlök... Kall sås med pepparrot?
Publicerat December 19, 20187 yr På jultemat så är vitlök och lite kanel trevligt till kött. Smakar inte så juligt eller indiskt som man kan tro