Publicerat December 28, 20187 yr Hjälp! Till nyårsmiddagen har jag lovat frugan att bjuda gästerna på vilt. Det enda jag hittat i frysen som är tillräckligt stort är en fransyska på 1,9 kg från en kronhjort. Jag har inte tillagat hjortstek tidigare utan mest hållit mig till rådjur och nån älg för längesen. Därför tänkte jag be om tips från er här på forumet! Så, är det någon som vill dela med sig av ett bra recept?
Publicerat December 28, 20187 yr Fransyska är i min värld en delikat tjälknöl med en egen gjord potatissallad eller en gräddig potatissallad ??
Publicerat December 28, 20187 yr Personligen så föredrar jag bara salt och peppar till viltkött. Bäst är att torrsalta någon timme innan eller rimma över natten i 5-6% saltlag med 1 msk socker. Två sätt att göra steken på om du inte har sååvidd: 1. Stek i stekpåse till 55 grader i 125gradig ugn eller utan stekpåse men då är det bra att lägga på galler med varmt vatten i en form under. Låt svalna (utan folie!) till rumstemp. Det kan man göra långt innan. Torka av och rundstek i panna med mycket smör innan servering. Peppra. Vänta iaf 5 min med att skära. Smakar mer nystekt än att göra tvärt om som nästa alternativ. Jänkarna kallar det reversed sear, mycket trendigt bland fåntrattarna. Resultat är dock prima. 2. Rundstek i mycket smör och stek sedan till 55 grader i 125gradig ugn. Låt vila (utan folie!) i 15-20 min. Har du skosulor på besök så kliv upp några grader. Gratäng, rödvinssås, grönsallad. Klassiker, för att det är gott och alla blir nöjda på nyår.
Publicerat December 28, 20187 yr Hade följt ovanstående råd men avslutat i grillen istället, en fin glaze och rökspån i grillen , har du möjlighet till sous vide så kör 55 grader över natt och köttet ingnuggat i salt peppar och vad du gillar.