Publicerat Januari 1, 20197 yr Hej alla, 3kg hjortstek, bunden med steksnöre, lagd i stekpåse i ugn på 125 grader med lite salt och peppar. Detta hände: • steken kom upp i 50 grader på bara en timme, förväntade mig att det skulle ta 3 timmar? Går det snabbare i stekpåse? • slut temp på köttet 55 grader sen brynte jag den i stekpanna med smör för att få stekyta, en s.k. Reverse sear. Köttet fick vila 30min och var 37 grader vid servering - medium rare i min mening • smakupplevelsen var att köttet i mitten på skivorna var väldigt god med mild viltsmak men de behövde saltas. Kanterna på skivorna blev mjöliga eller gryniga och fick en leversmak/känsla. Varför? Jag upplevde inte att köttet var torrt på ngt vis jag är novis på vilt och skulle uppskatta input och gärna motfrågor om mer info behövs. tack,
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.