Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

lsjonsson

Första fältharen i Norrbotten? Någon som har mer obs?

Recommended Posts

lsjonsson
1 hour ago Finn Inge Vidare sa:

Skona den stackaren och låt den leva så ska ni få se vad som händer😭

Nej, dom ska inte finnas i våran landsände!

Dom är inte gjorda för att klara långvarig kyla så då finns det ingen anledning för dom att finnas här uppe.

• Like 1

Finn Inge Vidare
2 hours ago lsjonsson sa:

Nej, dom ska inte finnas i våran landsände!

Dom är inte gjorda för att klara långvarig kyla så då finns det ingen anledning för dom att finnas här uppe.

Var lite sarkastisk och menar att ni som har Svensk hare Ska bara ha den, de andra rackarna är lite större och tar över!

Visserligen bor jag ute på slätten men besöker även skogar, har inte sett en Svensk hare på många år nu. 😭

• Like 1

lsjonsson
8 hours ago Finn Inge Vidare sa:

Var lite sarkastisk och menar att ni som har Svensk hare Ska bara ha den, de andra rackarna är lite större och tar över!

Visserligen bor jag ute på slätten men besöker även skogar, har inte sett en Svensk hare på många år nu. 😭

Ja, jag märkte det!

Ok! Du ser ingen Mohare där nere heller? Dom är inte vanliga. Jag sköt en medans jag bodde söder ut hos f. d. ex på Öalndsberget mellan Huskvarna-Gränna. Hon hade köpt en bit mark av sin far (granne o hemmansägare också) o byggt ett hus där ute till henne o hennes son.  Fin vinterpäls hade den o var vitblå i pälsen.  Ca 5 kg i vikt. Detta  var vinter -86 i nov/dec.

Finn Inge Vidare
2 hours ago lsjonsson sa:

Ja, jag märkte det!

Ok! Du ser ingen Mohare där nere heller? Dom är inte vanliga. Jag sköt en medans jag bodde söder ut hos f. d. ex på Öalndsberget mellan Huskvarna-Gränna. Hon hade köpt en bit mark av sin far (granne o hemmansägare också) o byggt ett hus där ute till henne o hennes son.  Fin vinterpäls hade den o var vitblå i pälsen.  Ca 5 kg i vikt. Detta  var vinter -86 i nov/dec.

Tyvärr inte på de marker jag jagar eller blir inbjuden på.

Det finns Svensk både vit och mohare här nere men det blir på lite större skogsområden.

Framför allt på lite högre belägen mark där är det normalt större snödjup och då blir det lite kämpigare för Tysken!

Här ute på slätten behöver du inte fundera på vad som finns tillhanda!

Var ofta som mycket ung med min far och "vår drever" när han sköt en vit julhare.

Annars jagade far och hans kompisar sällan hare (det stod ju rådjur i varannan buske).

Dock visste han var vi kunde finna en vit till jul och då gick bara han och jag ut. (fan vad sentimental man kan bli bara av att sitta och tänka på det)

lsjonsson
21 hours ago Finn Inge Vidare sa:

Tyvärr inte på de marker jag jagar eller blir inbjuden på.

Det finns Svensk både vit och mohare här nere men det blir på lite större skogsområden.

Framför allt på lite högre belägen mark där är det normalt större snödjup och då blir det lite kämpigare för Tysken!

Här ute på slätten behöver du inte fundera på vad som finns tillhanda!

Var ofta som mycket ung med min far och "vår drever" när han sköt en vit julhare.

Annars jagade far och hans kompisar sällan hare (det stod ju rådjur i varannan buske).

Dock visste han var vi kunde finna en vit till jul och då gick bara han och jag ut. (fan vad sentimental man kan bli bara av att sitta och tänka på det)

Ok! 

Ja, dom finns där nere också! Ja visst är det så!

Nej, det behöver du inte göra!

Ett kul minne! Jag fick fisket från farsan eftersom inte jagade. Drog min första abborre när jag var 3 år o 3 månader o sedan gick det av bara farten. 

Ja, det var gott om rådjur på slutet av 70- o lång tid efter dess. Även efter det jag hade flyttat norr ut. Jag hade dom på tomten vid sommarstugan mellan varven. Om inte annat så vandrade dom över tomten ner till bäcken för att dricka.

• Like 1

fredde 1

Ja, här tar väl tyskharen inte över pga storleken. Det är för lång vinter. Men längs kusten i Gävleborg är det inte omöjligt att de dyker upp. Annars försvinner ju de vit när tysken kommer. Hardamerna föredrar tydligen storlek.:whistling: 

lsjonsson
57 minutes ago fredde 1 sa:

Ja, här tar väl tyskharen inte över pga storleken. Det är för lång vinter. Men längs kusten i Gävleborg är det inte omöjligt att de dyker upp. Annars försvinner ju de vit när tysken kommer. Hardamerna föredrar tydligen storlek.:whistling: 

Ja vi får hoppas på tysken blir kvar söder ut och inte lyckas sprida sig norr ut. När jag bodde i Huskvarna och i Aneby så såg jag svenskhare där nere och även Mohare. Jag har även skjutit en Mohare där nere.

Willek

Oroväckande.
Måste passa på att diskutera lite här då jag gör ett litet arbete ang. skogshare/fälthare i min utbildning. 
Skogsharen får det svårt på grund av fler snöfattiga vintrar (ökad predationsrisk), parallellt med detta sprider sig fältharen, och konkurrerar bort och/eller hybridiserar med skogshare, särskilt i glesa bestånd. 
Fältharen är ej inhemsk utan inplanterad, den har dock funnits här länge. Med tanke på ovanstående problem kanske man kan diskutera jakttidsbestämmelserna för ex fältharen, då den ju faktiskt är invasiv. 
1. Vad anser ni om detta?  
2. Hur skulle ni se på ex utökad jakttid/jakt året runt på fälthare i gränserna av utbredningsområdet eller i hela landet?
3. Förslag på andra riktade insatser för att gynna/bevara skogsharen?
Tar tacksamt del av åsikter och infallsvinklar. 

fredde 1

Att kalla fältharen för invasiv art är väl att ta i  tycker jag. Och därmed att ha jakttid året om, då riskerar man ju att den södra halvan av landet blir utan hare i värsta fall. Den lär inte ersättas av skogsharen, speciell nu, när det är ofta gröna vintrar. Då klarar den inte predatortrycket. Problemet med tysken uppstår ju endast på platser, där båda arterna finns. Däremot kan man ju  gärna se till att skjuta av Tyskharen på ställen, där den inte skall finnas. tex i norrländska kustlandet. I söder har den ju funnits i  200 år eller mer.                                                                  Invasiv är väl hellre den förb... skarven. Först har den trängt undan våran egen skarv och sen har den förökad sig ohållbart, till men för faunan på öarna och speciellt fisken i kustvatten. Skarven som vi har idag släpade Holländarna till Europa i början på 1800 för att fiska med dom som man gör i Indonesien. Med en ring om halsen so de inte kan svälja fångsten de gör åt gubben i båten. Det var väl inte roligt länge, so skarvarna blev frisläppta och trängde undan den europäiska skarven, den mindre. Tyvärr vet de grön stolpskotten i Bryssel inget om historiska fakta och satte den invasiva främmande skarvarten under naturskydd. Det intressanta är att det i Tyskland helt officiellt skjuts tusentals skarvar varje år för att rädda fiskodlinger och sällsynta fiskarter i små bäckar och åar.

Willek
16 hours ago fredde 1 sa:

Att kalla fältharen för invasiv art är väl att ta i  tycker jag. Och därmed att ha jakttid året om, då riskerar man ju att den södra halvan av landet blir utan hare i värsta fall. Den lär inte ersättas av skogsharen, speciell nu, när det är ofta gröna vintrar. Då klarar den inte predatortrycket. Problemet med tysken uppstår ju endast på platser, där båda arterna finns. Däremot kan man ju  gärna se till att skjuta av Tyskharen på ställen, där den inte skall finnas. tex i norrländska kustlandet. I söder har den ju funnits i  200 år eller mer...

Förstår vad du menar, på papperet är den dock invasiv enligt definition. Uppskattar din input.
Jo, skarven är en diskussion för sig.

Mad Mike

Hur definierar man invasiv?  om vi tittar på fältharen som planterades in i runt 1880 och jämför med skarven som kom till stockholms skärgård runt 1995 så får begreppet invasiv två helt olika innebörder;)

/Mike

Willek

"En invasiv art är en art som introducerats till områden utanför sitt ursprungliga utbredningsområde, som sprider sig av egen kraft, som skadar ekosystemet som de introducerats till, hotar den biologiska mångfalden, åstadkommer ekonomisk skada, eller påverkar hälsan negativt hos djur och människor."
Ganska bred definition, är ju naturligtvis skillnad på ex fälthare och mårdhund i hur stora effekter de har på inhemska arter, men är arten icke-ursprunglig och har kommit in pga mänsklig aktivitet, samt påverkar den naturliga faunan eller floran negativt så är den invasiv :)

Mad Mike
32 minutes ago Willek sa:

"En invasiv art är en art som introducerats till områden utanför sitt ursprungliga utbredningsområde, som sprider sig av egen kraft, som skadar ekosystemet som de introducerats till, hotar den biologiska mångfalden, åstadkommer ekonomisk skada, eller påverkar hälsan negativt hos djur och människor."
Ganska bred definition, är ju naturligtvis skillnad på ex fälthare och mårdhund i hur stora effekter de har på inhemska arter, men är arten icke-ursprunglig och har kommit in pga mänsklig aktivitet, samt påverkar den naturliga faunan eller floran negativt så är den invasiv

Här är vi inte överens;) om vi tittar på din definition och bryter ner den så ser det ut som följande nerifrån och upp:

"eller påverkar hälsan negativt hos djur och människor" Här har fältharen snarast en positiv påverkan från Stockholm och nedåt då den tillför ett mervärde som byte för predatorer som jakttillfällen för jägare.

"åstadkommer ekonomisk skada" inte mer än i någon enstaka fruktodling där dessa då kan skyddsjagas.

"hotar den biologiska mångfalden" Det är inte fältharen som är orsak till skogsharens tillbakagång utan klimatförändringen och pga den så ges fältharen möjlighet att sprida sig norrut, med normala stabila vintrar hade utbredningen för fältharen varit stabil i södra delen av landet.

"som skadar ekosystemet som de introducerats till" Ingen skada dokumenterad.

"som sprider sig av egen kraft" Vilket alla reproducerbara varelser gör när förutsättningarna är rätt-även inhemska.

Det finns två formuleringar om detta "främmande arter" och "främmande invasiva arter"  i begreppet främmande arter har vi tex dovhjort och fasan som har etablerat sig väl i landet och hittat sin plats utan att för den sakens skull tränga bort andra, dessa tillför helt enkelt ett mervärde. Fältharen tillhör samma grupp enligt mig och som jag skrev tidigare så är det klimatförändringen som är skogsharens största problem och inte fältharen, skogsharen kommer sannolikt bli rödlistad i sverige inom en inte allt för lång framtid och vi ska då enbart vara glada att vi har fältharen.

Tittar vi på EU:s lista över invasiva arter vad det gäller djur så hittar vi inte fältharen där men däremot bisam och mårdhund vilka kan ha en enorm påverkan på ekosystemet, vi hittar heller inte kanadagås, vitkindad gås, skarv mfl vilka rimligtvis borde funnits där.

Slutkläm från mig blir då att om fältharen som är främmande men inte invasin skall ses som enbart invasiv så skall i sammanhanget flertalet uppskattade andra arter i sverige även få samma behandling.

/Mike

fredde 1

Mycket välskrivet,  Mike. Jag håller med i alla delar.:yes:

lsjonsson

En fråga angående skarv: Vi har skarv uppe i Norrbotten och upp efter Kalix älv har vi sett några par som häckar inom vårat vvo. Kan man se den som en invasiv art här uppe?

Willek
15 minutes ago Mad Mike sa:

Här är vi inte överens;) om vi tittar på din definition och bryter ner den så ser det ut som följande nerifrån och upp:

"eller påverkar hälsan negativt hos djur och människor" Här har fältharen snarast en positiv påverkan från Stockholm och nedåt då den tillför ett mervärde som byte för predatorer som jakttillfällen för jägare.

"åstadkommer ekonomisk skada" inte mer än i någon enstaka fruktodling där dessa då kan skyddsjagas.

"hotar den biologiska mångfalden" Det är inte fältharen som är orsak till skogsharens tillbakagång utan klimatförändringen och pga den så ges fältharen möjlighet att sprida sig norrut, med normala stabila vintrar hade utbredningen för fältharen varit stabil i södra delen av landet.

"som skadar ekosystemet som de introducerats till" Ingen skada dokumenterad.

"som sprider sig av egen kraft" Vilket alla reproducerbara varelser gör när förutsättningarna är rätt-även inhemska.

Det finns två formuleringar om detta "främmande arter" och "främmande invasiva arter"  i begreppet främmande arter har vi tex dovhjort och fasan som har etablerat sig väl i landet och hittat sin plats utan att för den sakens skull tränga bort andra, dessa tillför helt enkelt ett mervärde. Fältharen tillhör samma grupp enligt mig och som jag skrev tidigare så är det klimatförändringen som är skogsharens största problem och inte fältharen, skogsharen kommer sannolikt bli rödlistad i sverige inom en inte allt för lång framtid och vi ska då enbart vara glada att vi har fältharen.

Tittar vi på EU:s lista över invasiva arter vad det gäller djur så hittar vi inte fältharen där men däremot bisam och mårdhund vilka kan ha en enorm påverkan på ekosystemet, vi hittar heller inte kanadagås, vitkindad gås, skarv mfl vilka rimligtvis borde funnits där.

Slutkläm från mig blir då att om fältharen som är främmande men inte invasin skall ses som enbart invasiv så skall i sammanhanget flertalet uppskattade andra arter i sverige även få samma behandling.

/Mike

Mja, inte jag som skrivit definitionen eller specifikt förespråkar någon utrotningskampanj. Håller med om att det blir luddigt när man tänker på övriga arter som är främmande men livskraftiga här, ex kanadagås, skarv etc.  För att inte tala om alla arter som skogsbruk och jordbruk fört in.
Skarven är ju omdebatterad och vi får väl se vad som händer ang. klassningen för den. Gässen tror jag dock inte hybridiserar i någon större skala med inhemska arter, men kan ha fel. Hade hur som inte haft något emot att klassa kanadagåsen som invasiv. 
Håller med om att fältharen inte orsakar ekonomiska förluster.
 Jag anser dock att fältharen faller in i definitionen eftersom den är inplanterad samt konkurrerar och hybridiserar med skogsharen, och därmed degraderar den. Naturligtvis påskyndar klimatförändringen processen, men i södra delarna av landet som egentligen också endast ska ha skogshare har den ju mer eller mindre slagit ut skogsharen på olika platser, detta hade troligtvis inte hänt utan fältharen. Hybridisering sker i extra hög frekvens där stammarna är glesa, och kan ha stora konsekvenser lokalt.
Orsaken är att människan fört in arten, klimatförändringen eskalerar processen. Skogsharen skulle naturligtvis ha svårt med varmare vintrar även utan fältharen, men möjligheten till naturlig selektion av harar som blir gråa eller endast är vita en kort period under vintern hade troligtvis varit bättre. Moharar och morfer med vit päls korta perioder är ju så vitt jag vet vanligast söderut där den största beblandningen med fältharen också nu äger rum. Utan fältharen hade fler individer med den genetiken funnits kvar och kunnat bidra till en anpassning för kortare vintrar. 

Hur som helst är egentligen inte grunden i det jag undrar huruvida den bör ses som invasiv eller inte, utan vilka åtgärder som skulle kunna vara effektiva för att bibehålla skogsharen,  och hur jägare ser på situationen. Uppskattar ditt utförliga svar dock! Personligen anser jag väl spontant att man kan behålla fältharen i söder men att man bör begränsa ytterligare spridning norrut. 
//Wille

Mad Mike
56 minutes ago Willek sa:

Mja, inte jag som skrivit definitionen eller specifikt förespråkar någon utrotningskampanj. Håller med om att det blir luddigt när man tänker på övriga arter som är främmande men livskraftiga här, ex kanadagås, skarv etc.  För att inte tala om alla arter som skogsbruk och jordbruk fört in.
Skarven är ju omdebatterad och vi får väl se vad som händer ang. klassningen för den. Gässen tror jag dock inte hybridiserar i någon större skala med inhemska arter, men kan ha fel. Hade hur som inte haft något emot att klassa kanadagåsen som invasiv. 
Håller med om att fältharen inte orsakar ekonomiska förluster.
 Jag anser dock att fältharen faller in i definitionen eftersom den är inplanterad samt konkurrerar och hybridiserar med skogsharen, och därmed degraderar den. Naturligtvis påskyndar klimatförändringen processen, men i södra delarna av landet som egentligen också endast ska ha skogshare har den ju mer eller mindre slagit ut skogsharen på olika platser, detta hade troligtvis inte hänt utan fältharen. Hybridisering sker i extra hög frekvens där stammarna är glesa, och kan ha stora konsekvenser lokalt.
Orsaken är att människan fört in arten, klimatförändringen eskalerar processen. Skogsharen skulle naturligtvis ha svårt med varmare vintrar även utan fältharen, men möjligheten till naturlig selektion av harar som blir gråa eller endast är vita en kort period under vintern hade troligtvis varit bättre. Moharar och morfer med vit päls korta perioder är ju så vitt jag vet vanligast söderut där den största beblandningen med fältharen också nu äger rum. Utan fältharen hade fler individer med den genetiken funnits kvar och kunnat bidra till en anpassning för kortare vintrar. 

Hur som helst är egentligen inte grunden i det jag undrar huruvida den bör ses som invasiv eller inte, utan vilka åtgärder som skulle kunna vara effektiva för att bibehålla skogsharen,  och hur jägare ser på situationen. Uppskattar ditt utförliga svar dock! Personligen anser jag väl spontant att man kan behålla fältharen i söder men att man bör begränsa ytterligare spridning norrut. 
//Wille

Återigen lets agree to disagree;)

Född och uppvuxen i stockholmsområdet samt jagat med egna vapen sedan 1986, fälthare och varianten av skogshare som heter mohare fanns bägge sorter av och var vanligt förekommande så länge jag kan minnas, från 86 och en bit in i början av 90 talet sköt vi regelmässigt mohare om vi jagade i skogen och fältharar i anslutning till odlade områden.Bägge arterna existerade i harmoni med varandra.

Så kom 90 talets varma vintrar och bara på några år blev moharen väldigt ovanlig, ofta hittade vi vita tussar och bakhasor efter rovdjurstagna harar under övrig jakt, från början av 2000 talet kan jag i princip påstå att det inte fanns någon mohare kvar i stockholsområdet överhuvudtaget, fältharen hade ingenting med det att göra då den fortfarande var och är lika vanlig som den var då, det har blivit varken fler eller färre förutom i skogen där moharen höll till, fältharen har inte flyttat in om vi säger så.

Att försöka rädda skogsharen norröver genom att skjuta bort enstaka fältharar kommer ungefär vara lika effektivt som att försöka släcka en eld med bensin, fortsätter klimatförändringen så är skogsharen dödsdömd då naturlig selektion tar alldeles för lång tid och klimatet ändrar sig för fort.

/Mike

• Like 1

Willek
7 minutes ago Mad Mike sa:

Att försöka rädda skogsharen norröver genom att skjuta bort enstaka fältharar kommer ungefär vara lika effektivt som att försöka släcka en eld med bensin, fortsätter klimatförändringen så är skogsharen dödsdömd då naturlig selektion tar alldeles för lång tid och klimatet ändrar sig för fort.

/Mike

Intressant det du skriver ang. moharen. Måste dock be om ett förtydligande, du skriver att de levde i harmoni med varandra, det tolkar jag som att de levde sida vid sida? Även om jag inte tvivlar på att mildare vintrar var en stor orsak så är det väl inte otänkbart att skogsharar har parat sig med fältharar = färre renodlade skogsharekullar vilket snabbt innebär nedgång för skogsharen, spec om beståndet var glest.
 Jo, håller i stort med om ovanstående. Skogsharen kommer få det svårt förstås, och förmodligen är selektionen för långsam som du säger, men selektionen blir ännu långsammare och processen snabbare med fälthare med i bilden. Hararna får ju under gynnsamma förhållanden flera kullar om året, det lär ju vara fördelaktigt för selektionen när skogsharen är ensam, men amplifierar ju istället den negativa hybridiseringen om skogs- och fälthare samexisterar. Det knepiga är ju dock att modernt skogsbruk som är väldigt utbrett i norr missgynnar haren och hynnar predatorer som räv och rovfågel.
 Strömässig avskjutning av fälthare lär absolut vara tandlös, men större åtgärder skulle potentiellt kunna hjälpa, även om det kanske är knepigt att genomföra rent praktiskt. Har du några andra tankar på hur man skulle kunna tackla eller förmildra problemet? 

Mad Mike

När jag skriver att dom levde i harmoni så menar jag att skogsharen var hårt bunden till skogen och fältharen till odlingslandskapet, vi sköt inga fältharar i skogen och inga skogsharar i anslutning till brukade områden, den allmänna uppfattningen var att beroende på vad man ville jaga och var man avsåg att jaga för dagen så fanns det två olika menyer för förväntat vilt framför pipan.

Jag utesluter inte att hybridisering förekom även då även om vi aldrig sköt någon vad vi kunde tro vara en hybidiserad variant. Jag kan anta att det kan vara mer vanligt förekommande norröver där fältharen fortfarande är ganska ovanlig och kan tänka mig att om den där ensamma fältharehanen som är toksugen äntligen hittar en liten väldoftande skogsharehona så tar drifterna över;) dom kan springa fruktansvärt långt under parningssäsong om det behövs.

Tyvärr tror jag inte att det finns någon lösning på problemet med det minskande skogsharebeståndet då de allra mest påverkande faktorerna är utanför vår kontroll, fältharens påverkan kommer vara marginell i sammanhanget.

/Mike

pmt

Det är inte enbart klimatförskjutningen som påverkar här - frågar ni mig har även skogs och jordbrukets metoder extremt mycket större påverkan än längden på vintern. Att vita harar utsätts för ett högre predationstryck tvivlar ingen på -  likt andra arter som "vänt" färgen kan svenskharen nog det med bara vi ger den chansen vi det naturliga urvalet.

Men skogs och jordbruket kan svenskharen inte hantera, det kan inom parantes knappt en tyskharen numer här nere.... 200ha veteöken här nere är en ren katastrof inte bara för haren utan även alla insikter och mindre fältvilt. Gris och hjort som rör sig över extremt mycket större områden däremot älskar det och stammarna går som en raket rakt upp.

Så klimatförändringar i all ära, men det är långt fler parametrar i den ekvationen än just kilmatförändringarna.

Fältharen planterades ju in en gång för länge sedan på några skånska gods - just för att svenskharen försvunnit. På grund av ändrade odlingsföljder, enskiftet och en ökad mekanisering inom jordbruket.

Även vildkaninen är inplanterad, liksom kaninpesten (myxomatos). Den senare för att mildra konsekvenserna av den första.... Av ungefär samma gods.

Fasanen är väl högst tveksamt om den kommer att överleva utan stöd av utplanering och aktiv viltvård i Sverige. Den har svårt att hålla sig vid liv på egna meriter här. Rapphönan hade garanterat varit borta om det inte vore för en liten men flitig och trogen skara fågelhundsägare som med viltvård och utsättning hållit stammen vid liv.

Stammarna av fasan tycks i rätt stor omfattning bero på hur flitiga godsen är med utplantering. Och vi hade INTE haft de stammarna av ankor vi har om det inte var för en rätt massiv utsättningen av ankor i mälardalen.

/T

• Like 2

Mad Mike

Broder pmt har helt rätt i vad han skriver och för att sammanfatta vad som är det absolut största hotet mot skogsharens existens så är det vi dvs mänskligheten och vår påverkan, fältharen spelar i det sammanhanget i farmarligan.

/Mike

fredde 1

Även jag tror att det varmare Klimatet inte spelar so stor roll för skogsharen. Den stora faran är nog den mänskliga påverkan. Mindre snö och kortare tid med snö gäller ju mera kustlandskapen i norr. Hälsingland är ju nästan det sydligaste län som har skogsharen på kusten. Här har vintern ändrad sig tidsmässigt. Börjar senare och räcker längre. Bara några mil in i landet finns snö hela vintern och haren mår rätt so bra. Me den vanliga fluktrationen. Finns det mycket möss, so har rovdjuren annat att äta än harar. Jag betvivlar starkt att Tyskharen kommer längre norrut än Gästrikland, även med varmare Klimat. Är likadant med Viltsvinen. Det finns inget att äta på vintern här.

strävhår
56 minutes ago, fredde 1 said:

Även jag tror att det varmare Klimatet inte spelar so stor roll för skogsharen. Den stora faran är nog den mänskliga påverkan. Mindre snö och kortare tid med snö gäller ju mera kustlandskapen i norr. Hälsingland är ju nästan det sydligaste län som har skogsharen på kusten. Här har vintern ändrad sig tidsmässigt. Börjar senare och räcker längre. Bara några mil in i landet finns snö hela vintern och haren mår rätt so bra. Me den vanliga fluktrationen. Finns det mycket möss, so har rovdjuren annat att äta än harar. Jag betvivlar starkt att Tyskharen kommer längre norrut än Gästrikland, även med varmare Klimat. Är likadant med Viltsvinen. Det finns inget att äta på vintern här.

Nog finns det mat till grisen även i norr, tjäle men ffa snödjup är dock ett hinder. De kommer klättrande efter kusten.