Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Biodling

Featured Replies

Publicerat

Någon här som pysslar med biodling?

Är sugen på att sätta igång med detta för egen produktion av honung.
Intresserad av nya Flow Hive ramarna.

Om detta är på fel ställe kan väl någon vänlig moderator flytta tråden där den passar bättre.

Publicerat

Har 2 samhällen hemma i trädgården.. Brorsan är den som är insatt och vi hjälps åt.. han har 3 samhällen hemma hos sig. Vi kör svealådor och har buckfast bin.. Snälla bin och har inte blivit stungen än.. haft dem i 3-4år tror jag.. Har använt både svea och 3/4 langstroth som skattlådor.. 

Publicerat

Inte nu men jag har haft bin i många år.

Flow hive ser ut som att bina kommer sätta igen hela skiten med propolis så det inte går att skatta, men jag har inte provat.

Publicerat
  • Författare

Tror du det, har inte sett nåt ännu på nätet som tyder på detta. 

Dessa ramarna är ju inte billiga, tror du man kan komma igång med typ 3-4 st och bygga kupan för antalet ramar?

Publicerat

du behöver ha en yngellåda på minst 10 ramar av gammal modell.. sen kan du bygga en skattlåda med såna ramar om du vill.. bara skatta när de fylls...men du bör ha ett spärrgaller så drottningen inte lägger ägg i skattlådan..

Publicerat

men varför krångla till det...gamla ramar funkar bra de med..

Publicerat
  • Författare

Ja jo men det är ju ett jävla pyssel med allt runt i kring, slungor och skit ;)

Publicerat

Jag höll också på i 6-7år med biodling men slutade mest för att frun blev hyperallergisk. Även om jag inte haft bin på flera år nu så måste hon ha en Epi-pen om hon få bi eller getingstick. Fy fan va fort det de går så bli hon totalsjuk å hostar blod... ?

På grannkanalen finns ju en tråd om biodling som är intressant annars... :)

Publicerat

Har lågnormal ramar i mina två kupor och Buckfast bin. Tyvärr så finns inga andra tambin i närheten så det blir vildparning av nya drottningar och djävligt elaka bin. Mycket honung ger de och effektiva mot varroakvalstret är de dock men försöker få in odlade drottningar lite då och då. Förra hösten, 2017, var eländig så båda mina samhällen dog i våras så nu har vi haft ett bi fritt år men nya är beställda till i vår. Har en elslunga för fyra ramar och det fungerar bra så länge man inte har så många samhällen.

Publicerat

Har 3 kupor igång och tänkte utöka med 1-2 till.

En kompis som är yrkesjägare och bor 10 minuter ifrån mig kör med flow hive!

Du slipper slugning men sen är det samma"jobb", han har haft dom i 2 år nu och skall bli intressant hur hållbarheten är ..

Rätt dyra i inköp mm så totalkostnaden blir nog ungefär densamma om man startar upp ifrån noll, beroende på hur många samhällen man vill ha visserligen 

Publicerat
  • Författare
14 minutes ago hobbe sa:

Har 3 kupor igång och tänkte utöka med 1-2 till.

En kompis som är yrkesjägare och bor 10 minuter ifrån mig kör med flow hive!

Du slipper slugning men sen är det samma"jobb", han har haft dom i 2 år nu och skall bli intressant hur hållbarheten är ..

Rätt dyra i inköp mm så totalkostnaden blir nog ungefär densamma om man startar upp ifrån noll, beroende på hur många samhällen man vill ha visserligen 

Intressant Hobbe, bra att veta att det finns någon hyfsat nära som kanske kan ge lite tips. Har ju aldrig pysslat med detta och vill bara ha lite enklare i min trädgård och kommit fram till att Flow Hive gör livet lite enklare men kostar en slant.

Publicerat
17 minutes ago tecno sa:

Intressant Hobbe, bra att veta att det finns någon hyfsat nära som kanske kan ge lite tips. Har ju aldrig pysslat med detta och vill bara ha lite enklare i min trädgård och kommit fram till att Flow Hive gör livet lite enklare men kostar en slant.

Rätt kul och gott när man vrider på sexkants nyckeln och ut rinner kupvarm honung!

Publicerat

Tänkte ta upp biodlingen igen efter döda samhällen som inte överlevde en dryg o kall vår två år sedan. Har betalt in medlemsavgiften till biföreningen som jag är med i och jag tänkte börja gå på månadsmötena(knyta kontakter).

Återstår en del raggande framåt maj/juni att köpa avläggare med rätt bisort som huserar i närområdet. Carnicabin är det som gäller lokalt, annars har jag nog hört att Buckfast är rätt vanlig i storstadsområdet.

Jag är väl rätt traditionell i sammanhanget, med att skrapa houngsramar för hand och veva slungan för hand. Blev ganska god blandning från tomtens honungsskörd(vanilj med rökig ton), fillialens skörd av honung smakade med len svensk sommar(raps).

Publicerat
  • Författare

Jag ska nog ta kontakt med biodlarförening här ute och se vart det leder.

Publicerat

Har ett 20 tal kupor och väntar bara på att våren skall komma.

Jag kör dadant i yngelrum och 3/4 langstroth som skattlåda.

Svenskt  bi forum.

https://www.alternativ.nu/index.php?board=17

Internationellt bi forum.

https://www.beesource.com/forums/

Lite nyttiga och lärorika länkar (kan kräva viss grundkunskap för att fullt uppskattas).

Jano's biodling.

https://jano.bloggo.nu/category/biodling-i-allmanhet/

Man behöver ingen slunga, det går bra med en fruktpress.

https://www.joelvax.se/biavdelning/honungshantering/pressar/138D-2/

Ian Steppler, yrkesbiodlare från kanada, har många bra ide'er som man kan köra en variant på.

Publicerat

Lägger in denna länken om varoa behandling, kopiera och klistra in i adressfältet.

file:///home/chronos/u-2cb5af0f61d8590169f331166561cfab51dc44b0/Downloads/Varroabek%C3%A4mpning%20med%20ekologiska%20metoder%20(4).pdf

Publicerat
På 2019-01-14 at 19:35 tecno sa:

Någon här som pysslar med biodling?

Är sugen på att sätta igång med detta för egen produktion av honung.
Intresserad av nya Flow Hive ramarna.

Om detta är på fel ställe kan väl någon vänlig moderator flytta tråden där den passar bättre.

Hoppa över flow hive ramarna, onödigt dyra och vi har fel typ av honung i sverige, vår honung kristalliserar, dessa ramarna passar nere kring medelhavet där dom har flytande honung.

Publicerat

Jag kör vanliga lågnormal och så speciellt jobbigt är det ju inte. visst man behöver slungan och det tar lite tid men funkar ju bra