Publicerat Januari 30, 20197 yr Lägger in klippet här så slipper Strävhårs jaktdagbok drunkna.. OM jag missat att det finns en tråd redan på bättre ställe så tjoa till så fimpar jag.. Det jag lurar lite på är .. detta rådjur ser ju inte friskt ut? Den bara kliver fram och biter till, ser konstigt ut.. Eller har den redan tagit det, och återvänder i klippet? Hur som, jävligt spännande händelse och rätt kul att polisen fimpar vargen fortare än kvickt ?
Publicerat Januari 30, 20197 yr Det är klart dom fimpar vargen- den är ju nära Stockholm Alla vet från Disney filmer att vargar endast tar svaga djur för att hålla stammen av hjortdjur stark- så det är inget onormalt alls med detta Vargen har inga gränser på hans jaktmark- det råkade bara ligga ett hus där han hittade ett skrovmål
Publicerat Januari 30, 20197 yr 13 minutes ago Hipshot sa: Det jag lurar lite på är .. detta rådjur ser ju inte friskt ut? Den bara kliver fram och biter till, ser konstigt ut.. Eller har den redan tagit det, och återvänder i klippet? Det fanns en annan film igår som låg uppe på Facebook, filmad i samma trädgård, men gissningsvis före den här filmen. Då är rådjuret uppenbart levande och det kanske till och med stod upp, jag minns inte riktigt. Försökte hitta den filmen nu, men det är ju lögn. Hela Facebook svämmar över med inlägg om den här vargen.
Publicerat Januari 30, 20197 yr Författare Det är lite det jag funderar över, borde ha hänt ngt före detta klippet. Grejen är att om vargen kliver fram och biter till.. i min värld så hade rådjuret sprallat som FAN.. det ser helt enkelt ut att vara slut redan. Förmodligen genom att vargen tagit det redan. Jag har fan svårt för sånt här.. visst, naturligt osv, men usch..
Publicerat Januari 30, 20197 yr 25 minutes ago Hipshot sa: Det är lite det jag funderar över, borde ha hänt ngt före detta klippet. Grejen är att om vargen kliver fram och biter till.. i min värld så hade rådjuret sprallat som FAN.. det ser helt enkelt ut att vara slut redan. Förmodligen genom att vargen tagit det redan. Jag har fan svårt för sånt här.. visst, naturligt osv, men usch.. Jo det är inte direkt feelgood att kolla på. Det andra filmklippet var värre ur den synpunkten.@Hipshot kan du reda ut det här med "jaktman"? Är det ett begrepp som polisen använder?
Publicerat Januari 30, 20197 yr Det stod på nyheterna igår att vargen hade tagit ett friskt rådjur i trädgården, vilket de boende kunde vittna till. Detta hade utspelat sig en stund innan man började filma spektaklet. Sent på eftermiddagen satt tydligen vargen stilla på en granntomt bevakad av polisen. Visst tycker jag att varg hör till vår svenska fauna och skall få finnas, men när de är såhär ohämmade och inte har problem med människans närhet så tycker jag det är otäckt.
Publicerat Januari 30, 20197 yr https://svenskjakt.se/start/nyhet/bekraftar-att-varg-dodade-drever-under-jaktprov/
Publicerat Januari 30, 20197 yr Författare 1 hour ago redtop sa: Jo det är inte direkt feelgood att kolla på. Det andra filmklippet var värre ur den synpunkten.@Hipshot kan du reda ut det här med "jaktman"? Är det ett begrepp som polisen använder? Nope.. Viltvårdare är begreppet vi använder. Jaktman är nog kvällspressen..
Publicerat Januari 30, 20197 yr Polisen anmäls till JO efter att ha skjutit vargen i Tierp | Aftonbladet https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6nOoMr/polisen-jo-anmals-efter-vargskjutningen-i-tierp Efter ett sånt uttalande borde man bli tilldelad förmyndare och tas ifrån rösträtten.
Publicerat Januari 30, 20197 yr 6 hours ago Hipshot sa: Det är lite det jag funderar över, borde ha hänt ngt före detta klippet. Grejen är att om vargen kliver fram och biter till.. i min värld så hade rådjuret sprallat som FAN.. det ser helt enkelt ut att vara slut redan. Förmodligen genom att vargen tagit det redan. Jag har fan svårt för sånt här.. visst, naturligt osv, men usch.. Jag tycker tvärtom verkligen om att se rovdjur ”in action”. Nu är väl detta kanske inte helt naturligt då det är inne i ett villaområde. På sätt och vis förstår jag alla som reagerar med illamående när rovdjur börjar äta på halvdöda djur. Men tycker ändå bättre om att sådant visas än när div naturfilmare klipper scenerna så att Svensson tror att rovdjuren dödar sina byten på någon sekund och därmed ”humanare” än en jägare med rätt bössa/Ammo.
Publicerat Januari 30, 20197 yr 1 hour ago strävhår sa: Polisen anmäls till JO efter att ha skjutit vargen i Tierp | Aftonbladet https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6nOoMr/polisen-jo-anmals-efter-vargskjutningen-i-tierp Efter ett sånt uttalande borde man bli tilldelad förmyndare och tas ifrån rösträtten. +1
Publicerat Januari 30, 20197 yr 9 hours ago Dansken sa: Det är klart dom fimpar vargen- den är ju nära Stockholm Alla vet från Disney filmer att vargar endast tar svaga djur för att hålla stammen av hjortdjur stark- så det är inget onormalt alls med detta Vargen har inga gränser på hans jaktmark- det råkade bara ligga ett hus där han hittade ett skrovmål Tierp, förort till Stockholm? ?
Publicerat Januari 31, 20197 yr Detta är en populär post. Jag tycker att det verkar vara väldigt bra skött av polisen detta. En varg som inte skyggar för människor känns det väl helt rimligt att ta bort. Att en varg tar ett rådjur är det väl inte mycket att säga om men att den rör sig i ett villaområde och sitter kvar när det är fullt av folk runt omkring är ju inte normalt. Det visade ju sig också att den var skadad vilket, enligt min åsikt, gör beslutet att avliva ännu mer riktigt. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/wwf-oftast-blir-de-radda-for-manniskor-och-saringer-ivag
Publicerat Februari 5, 20197 yr Efterverkningar på beslutet att avliva vargen polisbefälet ska utredas för grovt jaktbrott https://www.jaktojagare.se/kategorier/varg/polisbefal-kan-atalas-for-grovt-jaktbrott-20190205/ Är åklagarna så jäkla kåta att få nån dömd för olaga jakt på varg så dom går på poliser som tar beslut om en avlivning på en oskygg närgången vargjävel Redigerad Februari 5, 20197 yr med killer_mouse Missade ett ord
Publicerat Februari 5, 20197 yr 4 hours ago killer_mouse sa: Efterverkningar på beslutet att avliva vargen polisbefälet ska utredas för grovt jaktbrott https://www.jaktojagare.se/kategorier/varg/polisbefal-kan-atalas-for-grovt-jaktbrott-20190205/ Är åklagarna så jäkla kåta att få nån dömd för olaga jakt på varg så dom går på poliser som tar beslut om en avlivning på en oskygg närgången vargjävel Man får ju hoppas att detta bara är en ”formsak”. Händelsen är ju tydligen både JO- och polisanmäld så de måste väl utreda det. En helt oskygg och dessutom skadad varg kan det ju inte vara ett brott att ta bort? Intressant med länsstyrelsens representant. Han hukar sig rätt bra för ansvar...
Publicerat Februari 5, 20197 yr Finns inget att utreda och att ens öppna truten om det är förkastligt vargen tog byte i ett samhälle folk var knappt 5 m bort visst innanför glas men vargen visar ändå väldigt tydligt på oskyggt beteende som kan i långa loppet bli farligt för bland annat barn Fast vi kan ju vända på det kommer ansvariga på länsstyrelsen bli misstänkt för mord eller dråp om ett barn blir dödat av en varg om dom nekar skyddsjakt på en närgången varg? Fan finns ju ingen rim eller reson i vargfrågan längre
Publicerat Februari 5, 20197 yr Tycker att den här artikeln ändå är ganska intressant och skulle kunna säga en del om varför vargarna kommer närmare och närmare. Kanske inte för att jaga människor, än så länge. De stegen kommer längre ner. Och det är faktiskt lite skrämmande. http://www.vargfakta.se/artikel/sa-narmar-sig-vargen-steg-for-steg/
Publicerat Februari 6, 20197 yr Författare Den här anmälan, brottet är åklagarlett så att säga så första förundersökningsledare kan inte och får inte fimpa anmälan. Alltså går den vidare.. och blir medial. Det kommer inte att hända ngt.
Publicerat Februari 6, 20197 yr 13 hours ago killer_mouse sa: Finns inget att utreda och att ens öppna truten om det är förkastligt vargen tog byte i ett samhälle folk var knappt 5 m bort visst innanför glas men vargen visar ändå väldigt tydligt på oskyggt beteende som kan i långa loppet bli farligt för bland annat barn Fast vi kan ju vända på det kommer ansvariga på länsstyrelsen bli misstänkt för mord eller dråp om ett barn blir dödat av en varg om dom nekar skyddsjakt på en närgången varg? Fan finns ju ingen rim eller reson i vargfrågan längre Jag håller med dig i att det borde vara ganska lätt att utreda. Dock är det nog bra att det utreds. Dels för att förenkla för nästa polis som står inför detta och dels för att det är rimligt att man faktiskt utreder JO- och polisanmälningar. Hur löjliga de än ter sig... 10 hours ago josc72 sa: Tycker att den här artikeln ändå är ganska intressant och skulle kunna säga en del om varför vargarna kommer närmare och närmare. Kanske inte för att jaga människor, än så länge. De stegen kommer längre ner. Och det är faktiskt lite skrämmande. http://www.vargfakta.se/artikel/sa-narmar-sig-vargen-steg-for-steg/ Det problematiska i den där rapporten är väl att värnarna kommer att hävda att så länge jägarna låter bli viltet så kommer vi aldrig förbi första steget.
Publicerat Februari 6, 20197 yr 42 minutes ago Sun Flower sa: Det problematiska i den där rapporten är väl att värnarna kommer att hävda att så länge jägarna låter bli viltet så kommer vi aldrig förbi första steget. Nej, visst är det så! Blandar man sig i naturens gång skiter vi till det. Låter vi den vara så uppstår alltid en jämvikt mellan predatorer och bytesdjur, mellan föda och populationer, mellan sjukdom och hälsa. Så om vi lägger ner all sjukvård, slutar operera, slutar medicinera, slutar forska om sjukdomar, slutar med allt fjantigt bistånd, slutar bry oss om gamla och sjuka, slutar använda antibiotika osv kommer jorden om några hundra år helt säkert vara en bättre plats. Eller i alla fall en mycket mer naturlig plats. Undrar om värnarna har tänkt på det också?