Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

• Similar Content

• Williams24
      By Williams24
      Halloj! 
      Har en 6 månader gammal irländsk setter som jag kan stanna i de flesta situationer då det inte är stora störningar, är han själv kan jag stanna på hyggliga avstånd också. Däremot går det inte jättefort ner. Ibland vänder han också och tar ca 10 steg mot mig innan han stannar. Söker tips på hur jag kan gå tillväga för att få till detta? Jag vill att han på stannakommando ska göra allt han kan för att stanna direkt! 
    • JaktOscar
      By JaktOscar
      Hej!
      En kompis wachtelblandis har nu börjat göra utfall mot andra hundar vid både jakt och hemma. De kan leka först men sen så ryter han till och biter. Han har blivit attackerad av andra hundar har jag förstått om det kan ha lyft fram detta beteende. 
      Någon som har tips på hur man kan ta bort detta beteende då han jagar i ett ganska stort lag med mycket hundar. 
      Sen efter skott så vaktar han viltet mot andra hundar då det är hans men det tycker jag inte är så farligt då det bara är att vissla in honom så kommer han. 
      Vad ska vi göra tycker du?
      Skitjakt!!
    • Hildingsson101
      By Hildingsson101
      Hej nu vill jag ha lite hjälp med att välja hund. Jag har rätt höga krav på min hund så därför vill jag ta hjälp. Jag bor i norr med stora marker mycket rådjur räv hare och älg och jag vill att min hund ska jaga så mycket olika som möjligt, jag vill ha bra lydnad och kontakt under jakten och hemma, jag vill ha drev tider på minst 30 min upp till 1 timme och det ska vara lite sök på den. Vilken ras ska man välja?
      tacksam för seriösa svar
    • Foxtrot Echo
      By Foxtrot Echo
      Jag vet att man inte kan generalisera kring raser, alla hundar är individer och det mesta hänger på föraren osv.   MEN; om man ändå ska göra ett försök till generalisering när det gäller förighet och lydnad under jakt hos älghundsraserna?   Jag jagar mest i Västsverige, på flera olika marker, med det gemensamt att de är relativt små, och att vilken älg som är lovlig ofta är hårt reglerat. Att kunna kalla av hunden när den fått tag på fel älg, eller när det går ur marken, blir då viktigt om man vill ha bra jakt.    Den absoluta majoriteten av älghundar jag jagat med under 25 år har man när de väl fått älgkontakt haft tre alternativ för att kunna koppla hunden: Skjut älgen, kasta sig efter och ta hunden ala fotbollsmålvakt vid lämplig vägkorsning, eller låta hunden stå kvar och skälla/förfölja tills den tröttnar.   Men i min närhet finns/har funnits även tre duktiga (inget fel på jaktlusten) älghundar (Laika, Karelare och Gråhund) som jag när jag lånat dem, utan att känna hundarna extremt väl, utan problem kunnat kalla av direkt på ståndet (om de ex stått med en icke lovlig älg) och två av de tre även på lite distans.   Man behöver ju inte läsa så många provberättelser från ex älghunds SM för att inse att den typen av förighet/lydnad är rätt ovanlig på hundar som dessutom jagar bra. Förutom arv och genetik kommer ju som bekant även förarens intagning in som en viktig variabel för hur lydig hunden blir.   MEN; om man då ändå ska ge sig på att generalisera: Finns det någon av älghundsraserna som ger bättre odds än andra för att få en hund med både stor jaktlust, lydnad och förighet enl ovan?
    • aasenheim
      By aasenheim
      Hej!
      Det är ju vad jag förstått ok att jaga exempelvis änder från båt på öppet vatten utan att ha med en apportör. Vi har en våtmark på mitt arrende (en gammal sjö, som planeras att bli sjö igen om några år) Varje höst svämmar marken över och det blir en öppen vattenspegel, kanske ett 20-tal hektar. Där finns ganska bra med änder. Vet att de förr jagade från båt där. Det borde ju vara ok, men är det att tänja på gränsen. Att det är bättre att alltid ha med en hund tycker jag med men det är inte frågan.
Sign in to follow this  
WRoos

Att äga hund och jobba, hur löser ni det?

Recommended Posts

WRoos

Tjena!

Undrar hur ni har löst det med att äga hund och jobba? Har ni möjlighet att ta med hunden till jobbet, vilket yrke har du ifall du har den möjligheten? Skriv gärna lite hur ni gör. Om hunden får stanna hemma hela dagarna, hur har ni löst det då? 

vildmark

jag jobbar kväll.. frugan jobbar dagtid.. dessutom har jag hundgårdar.. närmsta grannen är morsan som kan ta in eller ut när det behövs om ingen är hemma... så för min del funkar det hur bra som helst..

Fredde_piteå

Hundgård. Jag och hustrun jobbar bägge skift så hunden får vara i hundgården så länge vi jobbar samtidigt. Oftast är någon av oss ledig när den andra jobbar så vi slipper ha ungarna på dagis och fritids så länge.

TekDr

Har kringbyggd gård med mur som ger en innergård på ca 250m2 där hundarna går fritt när jag och hustrun jobbar. Har även en hundlucka så de kan gå in i ett av garagen med värme/vatten/korgar/filtar etc. vill de va ute men slippa regn finns även en carport.

joråseratt här finns resurser 😎

charlie

Jobbar som sjuksyrra i hemsjukvården så jycken hänger med i bilen under dagarna. Sen kör jag eget som skytteinstruktör under säsong

Är det varmt/kallt hänger han med in på kontoret. 

Skitbra att ge honom 10 min/timma fullt fokus med sök osv sen lite paus i bilen mellan besöken. Han får träffa mycket folk och mycket olika miljöer stad/landsbygd

M

W.T.

Hade hundgård på hela tomten, funkade inte.

Fick ta med dem till hundhotellet på jobbet, funkade inte.

Bad om att få jobba en del hemma, de dagar jag jobbar sitter de i bilen (funkar bra) och får promenader, sen passar frugan dem och har dem i bilen när jag reser.

Själv har bilen och promenader löst allt när jag inte jobbar hemma.

De gör grannarna till nervvrak och vill fan inte vara hemmavid. Har med dem till skjutbanor och alla andra ställen. 

strävhår

Det brukar vara hundens första tid som brukar krångla för en del, och framförallt vid första hunden, för man har ju aldrig bara en.

För mina första hundar var det hundgård som gällde då jag jobbade, då jag bodde själv. Såg alltid till att få ihop 4-5 veckors ledighet till varje ny flockmedlem, sedan funkade de övriga som fint sällskap under dagarna.

Nu jobbar vi olika och de få timmar som överlappas ibland får de ligga inne, finns en hundgård men den står tom men fungerar till nöds.

Sparven

Mina hundar är hemma, inomhus. Just nu är ungarna ganska korta dagar på dagis, så det blir inte så långa dagar ensamma för hundarna. Jag jobbar hemifrån nån dag i veckan. Både jag och frugan har jobb med vanliga kontorstider. På mitt förra jobb hade jag hundbädd på mitt kontor. 

När det blir längre dagar ensamma för hundarna har vi haft nån hundrastare som hjälpt till.

lindgren

Tre hundar, när jag jobbar borta, får dom oftast följa med, skönt med sällskap.
Har hundgård (50m2),hemma, där dom kan få vara dagtid om jag bara dags pendlar.
Ska byggas ut, eftersom det troligen blir fler hundar på gården... 
Det är jobbigare att ha EN hund... MEN logistiken, är helt klart jävlaigare med fler!

• Like 1

Björnstigen

När jag hade hund kunde hon antingen vara ensam hela dagen vilket funkade men det tyckte vi var lite elakt så vi skaffade hundvakt istället, en pensionär som hade en hund vår hund älskade att hänga med, så det funkade hur bra som helst.

älg

Hunden hemma i tvättstugan. Vi har nära till jobbet, så jag eller frugan åker som regel hem på lunchen. På morgonen är det en av oss som åker senare och på eftermiddagen är det en av oss som kommer hem tidigare. Så det blir inte många timmar ensam för hunden. Det längsta hittills har nog varit fyra timmar. Ibland jobbar jag dessutom hemifrån. Och nån gång har hunden legat i bilen på jobbet. Skulle det krisa sig på något vis så har vi en hundvakt som oftast kan ställa upp. 

MagnusN

Jobbar en del på kontor och har hunden/hundarna med. Var andra hundar på kontoret tidigare men jag frågade om det var OK innan jag tog med den. En kollega har sin wachtel i samma rum. Kravet är att det ska vara snälla hundar som inte stör. Valp som inte är torr hade inte funkat för vi har heltäckningsmattor i halva lokalen. Upplever att de flesta som jobbar här ser det som ett mervärde att det finns hundar att klia och folk som besöker brukar bli glada, en bra dörröppnare att småprata om.

• Like 1

T4bb3

Jag och sambon jobbar om varandra för det mesta så hunden är hemma. Skulle vi jobba samma tider så finns en hundgård. I nödfall så kan jag ha hunden i bilen på jobbet så länge det är under kväll/natt eller helg. 

Takko

Jobbar dagtid och frugan skift så det blir inte så många dagar som hunden behöver vara ensam länge. De dagar som kan ställa till det går svärföräldrarna ut med honom. Vid resor i jobbet likadant. Valpåldern är jobbigast att sy ihop.

Majja

Jag har satt upp en hundgård på jobbet så jag cyklar med hunden till å från jobbet. Väldigt praktiskt både jag och hunden får ca 8 km träning varje dag.

• Like 1

BergHawken

Älghundarna åker ut i hundgården på morgonen och får komma in efter middagen.

Terriern och blandrasen får oftast vara inne under kalla årstiden, då jag jobbar dag och frun skift blir det inte så många timmar. 

Men då firman uppmanar löpträning så kommer någon få följa med bara det blir lite varmare ute.