Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Havakko

Jaktstigar hotas av nya föreskrifter för skjutbanor

Recommended Posts

Finskavapen

Frågan jag ställer mig är, finns ens ett behov av nya regler?

Dahla
18 minutes ago Finskavapen sa:

Frågan jag ställer mig är, finns ens ett behov av nya regler?

Ja, dom vill inte att pöbeln ska ha behov av vapen...

Dags att ta tillbaka vårt Sverige nu.

culot

Att som Förbundet påstår att Hagelbingo är en oerhört viktig del i jaktskytteträningen är direkt skrattretande.

Personligen skulle jag vilja ha bort iaf hagelbingon då den tar fokus ifrån det riktiga hagelskyttet.  Men kruxet är att 

Ger man dom lillfingret så vill dom gärna ha hela handen och i förlängningen armen , med stor risk att även det riktiga hagelskyttet

åker med  av bara farten.

/ P

Dahla
14 hours ago Dansken sa:

Ja nu knyter vi nävarna extra hårt i byxfickorna ;)

Ja, det är ju det mest vanliga här i Sverige.

Man kan ju även ställa krav på att en viltmyndighet tar över ansvaret för jakten så naturvårdsverket får hantera blommor och bin... denna viltmyndighet ska ju givetvis också hantera vapenärenden och licenshanteringen för jaktvapen och för enkelhetens skull även övriga vapen så polisen kan ägna sig åt att lösa faktiska brott med exempelvis illegala vapen i kriminella kretsar.

Hur ofta händer det att någon skadas allvarligt vid träning/tävling vid exempelvis dynamiskt skytte eller vid en jaktstig? 

Jag skulle vilja se bakgrund, syfte och mål med de nya föreskrifterna som arbetas fram.

Polisen kan skjuta människor med Downs syndrom i ryggen utan att Sveriges befolkning ställer krav på att poliskåren avväpnas helt. Elpistol räcker åt dom! Är dom rädda för att bli skjutna i tjänsten får dom väl använda skyddsväst. Väljer man att bli polis måste man ju inse att det är förenat med vissa risker... Samma sak som för en yrkesmilitär som åker till Afghanistan...

Men nä, bättre att vi hållet käft och knyter handen i fickan tills vi är helt befriade från legalt skytte så även vi tvingas handla med "licensfria" vapen för att kunna bedriva vår livsstil och hobby.

Havakko

Enda positiva är väl att fler drabbas och börjar undra vad tusan myndigheten sysslar med och varför politikerna låter de hållas. Det är omöjligt att inte se ett mönster där de nu börjar gå omvägar för att begränsa skyttesporten så det ska passa deras tyckande. 

Framöver kommer polisen, ansvarig minister och godtrogna som ändå aldrig dyker upp på en tävling bara himla med ögonen och undra vad problemet är. "Vadå, det är ju bara att rapportera in ju!" jo tjena det sa de om 5års licenser också. 

Ja é int bitter! 

• Like 1

Dahla

Jakthatare 

MagnusN

Måste ju finnas en grupp människor som jobbar med detta som kan ifrågasättas varför de driver på en ickefråga och vad grunden är för det. Ska rota lite i detta. 

W.T.

Detta är bara ett nytt steg i polisens arbete i att få bort skjutvapen.

Från Skåne vet vi redan att polisen jobbar för att få bort alla vapen oavsett. Det är tydligt berättat av handläggare på PM.

Järven
9 minutes ago W.T. sa:

Detta är bara ett nytt steg i polisens arbete i att få bort skjutvapen.

Från Skåne vet vi redan att polisen jobbar för att få bort alla vapen oavsett. Det är tydligt berättat av handläggare på PM.

Det ska farbror blå allt ge fan i, dom ska upprätthålla de lagar och paragrafer våra politiker beslutar att dom ska  jobba efter.

Mig vetligen så finns det väl inget riksdagsbeslut att avveckla jakt och skytterörelsen, så då ska så heller inte ske.

Finns det någon tillsynsmyndighet som ser till att andra myndigheter sköter sig ?......gissningsvis inte. :rolleyes:

W.T.

Jag jobbar själv på myndighet som handläggare. Jag vet vilken makt man har som handläggare. Det kräver rätt inställning från början för det finns typ inget straff ifall jag väljer "fel väg". 

Så det här är väl genomtänkt och kan enbart förändras genom ett från regereringen kommet förtydligande kring vad de ska och inte ska göra.

W.T.

Alltså. Att föreningar och förbund yttrar sig lönar sig inte. Det måste upp på politisk nivå för att det ska ske något. 

Bara så man inte luras och tror att typ svenska jägarförbundet kan åstadkomma något för det kan de inte. Inte annat som remissinstans och då måste frågan ha kommit upp.

Så det här behöver gå den politiska vägen. 

Järven
1 minute ago W.T. sa:

Jag jobbar själv på myndighet som handläggare. Jag vet vilken makt man har som handläggare. Det kräver rätt inställning från början för det finns typ inget straff ifall jag väljer "fel väg". 

Så det här är väl genomtänkt och kan enbart förändras genom ett från regereringen kommet förtydligande kring vad de ska och inte ska göra.

Ja, då kan det ju onekligen ställa till det om det för jägare/skyttar om det sitter folk med urbaniserade MP/Extremveganvärderingar och petar i våra ärenden, tjänstemannaansvaret blir mer och mer en nödvändighet känns det som.

Järven
10 minutes ago W.T. sa:

Alltså. Att föreningar och förbund yttrar sig lönar sig inte. Det måste upp på politisk nivå för att det ska ske någotBara så man inte luras och tror att typ svenska jägarförbundet kan åstadkomma något för det kan de inte. Inte annat som remissinstans och då måste frågan ha kommit upp.

Så det här behöver gå den politiska vägen. 

Om dom jobbade på rätt sätt så skulle dom ha resurser och inflytande.

I valrörelser när politiker är som mest ömhudiga så är det rätt läge att på effektivast möjliga sätt påminna om dom oförrätter som respektive partier har gjort under gågna mandatperiod, och då inte bara i jaktpress utan i mainstreammedia och ute på gator och torg.

Vi är många nog att vara intressanta som "röstboskap", men då måste skytterörelser och jägarförbund först göra gemensam sak.

Vi måste använda den gadd vi har om vi ska kännas.

W.T.

Ja det kan göra skillnad.

För oss som följer lagen och har intresse för vad lagstiftaren syftade till kommer inte påverkas eller känna av det, men den stora skaran tyckare kommer bli drabbade. Det ger individen mer att säga till om mot myndighet som skapar egen policy.

Problemet är idag att en myndighet tolkar sitt uppdrag själv och det ska extremt mycket till för att nå förändring genom civilrättsliga åtgärder. 

Jag jobbar med polisen själv och vet ju att stora delar av myndigheten inte stödjer hur erfarenheter agerar i vapenpolicyfrågor.

W.T.

Ja det kan funka med lobbying men då ska det till andra personer än de som sitter med idag.

Har själv suttit och lyssnat på vissa dragningar och våra förbund "hmmm-ar" mest med tycker jag.

Det är ju INGEN som påpekar i diskussionerna att detta drabbar laglydiga med seriöst intresse. Så jag upplever och mina kollegor på MSB upplever att vi jägare och skyttar inte har någon "obekväm" som företräder med våra åsikter.

Järven
11 minutes ago W.T. sa:

Det är ju INGEN som påpekar i diskussionerna att detta drabbar laglydiga med seriöst intresse. Så jag upplever och mina kollegor på MSB upplever att vi jägare och skyttar inte har någon "obekväm" som företräder med våra åsikter.

Nej, vi skulle behöva någon Terrieraktig Leif Silberzkytyp som företrädde oss.

W.T.

Ja men det har vi inte.

Leif kan göra politik av sakfrågan.

W.T.

Det finns bara två öppningar i dagens läge så som jag ser det.

1. Ringa till polisen och fråga och prata med dem kring varför PM resonerar som de gör. Om 35000 personer gör detta emellanåt blir det rätt konkret att vi inte samtycker.

2. Utnyttja den förändrade syn som finns på behovet av en ökad robusthet av samhället och motståndskraft. Rida på den vägen och hävda genom att gå med i skytteföreningar och tävla i tävlingar där frivilliga skytterörelsen är involverad som har som tanke att stötta försvarsmakten.

Gör man dessa två saker kan man påverka utvecklingen då båda väldigt svåra att navigera runt. Det tar resurser och man visar med handling att man gör det för Sverige.

Svårt att jiddra bort i längden 

• Like 1

Järven
1 hour ago W.T. sa:

Det finns bara två öppningar i dagens läge så som jag ser det.

1. Ringa till polisen och fråga och prata med dem kring varför PM resonerar som de gör. Om 35000 personer gör detta emellanåt blir det rätt konkret att vi inte samtycker.

2. Utnyttja den förändrade syn som finns på behovet av en ökad robusthet av samhället och motståndskraft. Rida på den vägen och hävda genom att gå med i skytteföreningar och tävla i tävlingar där frivilliga skytterörelsen är involverad som har som tanke att stötta försvarsmakten.

Dom två plus ett tredje som skulle kunna vara ett upprop där man "Onsdags-mailar" sitt Polisen på sitt distrikt och Centralt och ställer jobbiga frågor regelbundet under en hel jaktsäsong.

Om både telefonen och mailen regelbundet är full av missnöjda frågor så är det svårt att vifta bort och påstå att man gör "medborgarna trygga och nöjda" med sitt agerande.