Publicerat April 29, 20197 yr Nu hoppas jag på lite kreativitet och goda idéer. Lillnasse ska i smokern i helgen. Tänker börja med att salta den. Åtta dl nitritsalt och tio liter vatten blir lagom när jag röker och jag provar samma här (8/108=7,4%, i alla fall som jag räknar). Ös på med era favoritknep, kryddblandningar och glazer nu!
Publicerat April 29, 20197 yr Ta sweet baby rays hickory/brown sugar och pimpa den med vitlök, sriracha och riven ingefära.
Publicerat April 30, 20197 yr Detta är en populär post. Sent tips men värdefullt till nästa nassegrillning. Rök ett par liter vatten när röken ändå är igång och använd sedan detta rökta vatten till nästa saltlake, sprutsaltade en 20-kilosgris i söndags med 7,5-procentig saltlake, 2 delar orökt vatten och 1 del rökt vatten, den ska helgrillas på lördag och borde då vara helt genomrimmad och ge en lätt, lätt rökton på köttet. Lyckades trycka i 3 liter i den relativt lilla grisen och det irriterar mig att jag inte kan vara med och smaka på den på lördag!
Publicerat April 30, 20197 yr Författare Tackar för input! Inte alls sent att fylla på med tips! Grisen ligger i saltlake nu inför tillagningen i helgen. Sprutar lite i morgon och så utjämning till på lördag. Kryddningar och glazerecept kan man aldrig få för mycket av.
Publicerat Maj 5, 20197 yr 1 hour ago lasse_c sa: Behöver en större smoker.... Fimpa hälarna så är det lugnt?
Publicerat Maj 5, 20197 yr Författare Detta är en populär post. Gott ändå Tecno! Körde kultingen lite för länge i folie. Men det blev en god kött- och benhög!
Publicerat Juni 29, 20196 yr Författare Tur att jag har skaffat en större smoker! Kommer köra med bara salt och svartpeppar under rökningen och inte lika länge i foliepaket....
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.