Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Myskoxens framtid

Vad tycker ni att man ska göra för myskoxen 36 röster

1. 1.

• Rädda myskoxen
      97%
      35
    • Låt den klara sig själv
      2%
      1

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

I en annan tråd så kom ämnet upp och jag kan inte hitta bra info varför Naturvårdsverket inte gör något för en så liten och utrotningshotad art, men den är verkligen häftig och bör verkligen bevaras, vad tycker ni?

Publicerat

Står den för Jämthund? I så fall är den verkligen unik och bör bevaras ;D ;D ;D ;)

Publicerat
  • Författare
Står den för Jämthund? I så fall är den verkligen unik och bör bevaras ;D ;D ;D ;)

Om jag inte minns helt fel så ställer de sig i en tät ring med kalvarna i ringen och hornen utåt, hornen bör man akta sig för.

post-356-1168595393_thumb.jpg

Publicerat

Självklart ska detta ur-djur bevaras! 

Publicerat
Om jag inte minns helt fel så ställer de sig i en tät ring med kalvarna i ringen och hornen utåt, hornen bör man akta sig för.

Givetvis ska detta djur sparas.

Ja, det stämmer. :D Man lär bli spetsad om man hamnar på dom hornen. Ajajaj! >:(

Publicerat

Jag tror inte det finns ngn onödig art om man ser det till det rent ekologiska. De har alla utvecklats till en speciell nisch i vår fauna.Alla arter som utrotas är för evigt borta från vår jord och det är ngt så sorgligt att man inte riktigt kan fatta innebörden av det. Vissa arter skapar dock konflikter oavsett var i världen de förekommer. Vargen i Sverige, elefanten och lejonet i Afrika, tigern i Asien, ja listan kan göras lång. Alla arter har en rättighet att existera, så även människan i vargområden i Sverige. Hoppas ni förstår min ståndpunkt. Annars får jag utveckla den . Nu skall jag öppna en pilsner.

Publicerat

den är väl värd att lägga resurser på och jag skulle gladeligen kastaupp några hundra mer i skatt om det gick till något sådant. däremot vet jag inte om jag skulle vara särskilt intresserad av djuret ur jaktlig synpunkt, såvida dom inte buktar bra för en stövare ;)

Publicerat

Självklart kan man lägga ner ca låt säga 30 milj om året till på detta UTROTNINGSHOTADE djur  ;) Absolut!!! Kan även tänka mig att hjälpa till med Visenten i östeuropa.

Alltså UTROTNINGSHOTADE djur bör man lägga krut på......

MVH Roggman66

Publicerat
  • Författare

.

Självklart kan man lägga ner ca låt säga 30 milj om året till på detta UTROTNINGSHOTADE djur  ;) Absolut!!! Kan även tänka mig att hjälpa till med Visenten i östeuropa.

Alltså UTROTNINGSHOTADE djur bör man lägga krut på......

MVH Roggman66

Kan man lägga 82 milijoner på utrotningshotade rovdjur som finns i flera hundratal, så borde de 12 myskoxarna få lite mer hjälp än idag, Roggman66 det var ditt inlägg i tidigare ämne som väckte ide'n.

Publicerat

Vad jag hört så håller de på att bli utrotade för att hanarna tror att tågen som kommer på inlandsbanan är andra hanar som kränker deras revir och därmed anfaller de. Och vem vinner? En 400kg myskoxe i 40km/h eller ett 40 ton tåg i 180 km/h

Jag har inte fått detta bekräftat med det skulle lika väll kunna vara sanning som skröna.

Publicerat

För ett par årskostnader för vargen kan man kanske lägga om spåren eller bygga ett bra hägn till Myskoxarna.

Bara en tanke  :-

Publicerat

Ikke for å hevde noen opphavs eller ansvarsrett for moskusen, men jeg mener å skulle huske at den svenske moskusstammen er "avhoppere" fra den norske stammen som i sin tid ble bygd opp av kalver hentet fra Grønland. Det var den gang Norge hevdet råderett på Øst-Grønland.

Tiltaket var ideellt nok det, på tredvetallet var det store fjellområder som lå "øde" her  hjemme og en gang for alvorlig lenge siden fantes det moskus i Skandinavia, men så forsvant den. Og uten å være for pessimistisk er jeg redd den kommer til å forlate oss igjen.

Klimaet med mye mildvær og ising av beitene, mangel på plass med tettsteder, veier og jernbane i veien for de oksene som må forlate kjerneområdene, innavl i bestanden og  sykdommer som i hvertfall i Norge har tatt store deler av tilveksten de siste årene, hinter om ikke annet i retning av at denne gjesten fra fortiden ikke har noen framtid her.

På samme tid som varmekjære nye arter "gjen"-introduseres er jeg redd de mer arktiske artene kommer til å slite i vår stadig varmere framtid.... :(

Publicerat

Jag har röstat för :D

Publicerat

Självklart ska den räddas.

Publicerat

Har jag förstått det rätt är den svenska lilla stammen en separat grupp som är starkt inavlad. Dessutom verkar den till forskarnas förtret vägra söka kontakt med sina norska grannar/släktingar för att få lite blodsutbyte. Individerna blir svagare och svagare för vaje generation och jag tror jag har hört en prognos att de är utdöda inom 50 år(eller var det ännu kortare?).

Det är väldigt konstigt att det finns långtgående förslag om inplantering av nytt vargblod men att man aldrig hör nåt om att hämta myskoxar. Har för mig att ett problem med dessa skulle vara att de kan stötas bort av den befintliga stammen.

Sen är det ju en annan fråga, myskoxen är väl inte utrotningshotad som art? Det finns väl en livskraftig stam på grönland?

Om det är så anser jag som följer:

Jag anser om vargen att man skjuter bort problemdjur och om det leder till att stammen självdör av inavel så ser inte jag det som ett problem. Förutom skillnaderna på arterna är det inte så stor skillnad, det är en liten grupp som inte är utrotningshotad som art i världen. Den har heller inget genetiskt unikt förutom sin inavel p.g.a. att den härstammar från inplanterade/inflyttade stammar.

Är det så att de inte trivs i varma Sverige tycker jag faktiskt inte att vi ska lägga ut åtskilliga miljoner att ha kvar de här bara för att ha de. Dock är jag helt klart för att pengarna läggs på att på sikt undvika att myskoxen i världen försvinner. Sen får man väl behålla nån på zoo givetvis.

Publicerat
Har jag förstått det rätt är den svenska lilla stammen en separat grupp som är starkt inavlad. Dessutom verkar den till forskarnas förtret vägra söka kontakt med sina norska grannar/släktingar för att få lite blodsutbyte. Individerna blir svagare och svagare för vaje generation och jag tror jag har hört en prognos att de är utdöda inom 50 år(eller var det ännu kortare?).

Det är väldigt konstigt att det finns långtgående förslag om inplantering av nytt vargblod men att man aldrig hör nåt om att hämta myskoxar. Har för mig att ett problem med dessa skulle vara att de kan stötas bort av den befintliga stammen.

Sen är det ju en annan fråga, myskoxen är väl inte utrotningshotad som art? Det finns väl en livskraftig stam på grönland?

Om det är så anser jag som följer:

Jag anser om vargen att man skjuter bort problemdjur och om det leder till att stammen självdör av inavel så ser inte jag det som ett problem. Förutom skillnaderna på arterna är det inte så stor skillnad, det är en liten grupp som inte är utrotningshotad som art i världen. Den har heller inget genetiskt unikt förutom sin inavel p.g.a. att den härstammar från inplanterade/inflyttade stammar.

Är det så att de inte trivs i varma Sverige tycker jag faktiskt inte att vi ska lägga ut åtskilliga miljoner att ha kvar de här bara för att ha de. Dock är jag helt klart för att pengarna läggs på att på sikt undvika att myskoxen i världen försvinner. Sen får man väl behålla nån på zoo givetvis.

Klokt sagt, cardic. Som candobetter sa innan i tråden så är det en art som tagits in av människan. Är kluven om vi verkligen ska rädda arten i Sverige. Det är ju ingen utrotningshotad art i världen. Så jag tycker att vi ska göra som jag tycker vi ska göra med vargen. Låt de klara sig om de klarar sig själv, annars är det inte vår sak att agera.

Naturen och dess förut

Publicerat

NVV har ju flyttat upp en Myskoxeko från en djurpark oparad så att det skulle bli lite nytt blod i Härjedalen.

:D

Publicerat

måhända att myskoxen är utsatt i Norge, men den har själv tagit sig till sverige...det tror jag inte om vargen, den har bog fått lite hjälp...så ska man lägga så mycke pengar på rovdjur som det görs idag så borde det finnas lite pengar att rädda myskoxen också!

Publicerat

Där är en markant skillnad på myskoxe och varg. Vargen finns i minst 200 000 ex på norra halvklotet. Myskoxen i 4000-6000 ex enl info på internet. Så nog syns det mig att oxen är utrotningshotad

Publicerat

MÄRK VÄL.

Jag sammankopplar vargens och myskoxens leverne i Sverige, även om det är stor skillnad på stammarna utomlands kan man dra paraleller så båda kommit hit på senare år. Båda stammarna kommer att dö av inavel om inte nytt blod kommer in på det ena eller andra sättet. Då jag inte tycker att vi ska tillföra avelsdjur till vargstammen så kan jag inte förklara varför vi ska lägga massa miljoner på myskoxar i Sverige.

Ne, lägg pengar på att rädda utrotningshotade arter(även myskoxen om den klassas som det) där den hör hemma.

Publicerat

...och nästa utrotningshotade art blir en pippi. Den vitryggade hackspetten kom tydligen inte med någon föryngring under förra året. Det har dom pratat om på radion den sista tiden.

Publicerat

Den vitryggiga hackspetten har det ju satsas ganska mycket på i flera år, men det verkar inte gå nå bra

Publicerat
Den vitryggiga hackspetten har det ju satsas ganska mycket på i flera år, men det verkar inte gå nå bra

Det är tråkigt när Vi inte ens kan ha kvar en hackspett. >:(

Jag hörde någon summa men kom ej ihåg vad den låg på, men det var ett stort belopp.

Publicerat

När en art försvinner från vår fauna är det tråkigt oavsett vad det är. Visserligen är det historiskt sett en naturlig händelse att vissa arter dör ut och nya kommer till. Är väl lite tur med det,hade inte velat ha T.Rex i markerna.

Publicerat
Är väl lite tur med det,hade inte velat ha T.Rex i markerna.

Nähä, och varför inte det för ???