Publicerat Januari 12, 200719 yr Vargen har fått en sändare LULEÅ, KURIREN. Personal från länsstyrelsen märkte under torsdagen den varg som rivit Leif Läntas tamhärk i Jokkmokk. Vargen har fått en sändare som länsstyrelsens personal kommer att pejla in dagligen. Vargen är en ung hanne, men det är ännu okänt om den är den varg som rivit ren i Pessinkiområdet under december månad. Vargmärkarna har tagit DNA-prov, men det tar ungefär en vecka innan detta har analyserats. Samebyarna i Jokkmokk har ansökt om skyddsjakt på den nu aktuella vargen. Länsstyrelsen yttrar sig till Naturvårdsverket i ärendet. Vad gäller Pessinkivargen finns redan ett yttrande från länsstyrelsen som tillråder skyddsjakt. Det råder vargavinter i norra delen av Sverige just nu. I Norrbotten finns alltså minst en varg och i Västerbotten har det åtminstone funnits minst tre vargar, förutom den som kördes ihjäl av tåget i Jörn för en tid sedan. Du kan läsa mer i lördagens Norrbottens-Kuriren. Mer kan Ni läsa här under imorgon lördag 13/1-07. www.kuriren.nu Undrar hur länge den överlever, men den är hårt bevakad från lst.
Publicerat Januari 12, 200719 yr Ju mer vi lär oss om vargen och hur den lever desto lättare har vi att hantera den. Det är ju bra att man kan följa en ensam vargs beteende på detta sätt.
Publicerat Januari 12, 200719 yr Författare Jag hade hellre sett att NVV hade satsat pengarna på myskoxarna ist. Ett så sött lite djur och det gör ju ingen skada heller.
Publicerat Januari 12, 200719 yr Jag hade hellre sett att NVV hade satsat pengarna på myskoxarna ist. Ett så sött lite djur och det gör ju ingen skada heller. Har du kommit för nära dem ngn gång ;D ;D
Publicerat Januari 12, 200719 yr Författare Har du kommit för nära dem ngn gång ;D ;D Även om jag har råkat vara där i traktena, på både den svenska och norksa sidan så har jag ännu inte få se någon av dessa söta Myskoxar.