Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sverker

Röka rådjur

Recommended Posts

Sverker

Jag försökte mig på att röka en rådjursbog i min vanliga grill från Landmann i helgen.  Jag lade det i en vanlig saltlag och den fick ligga ca tre dygn.  Sedan klappande jag den torr med hushållspapper och den fick ligga och vila ca 1,5tim. Lade rökspån i blöt. Jag tände grillen och lät den blir varm. Hade ca den på ca 15C under 40 min.  Sänkte sedan värmen till ca 90C. Ställde in en form med vätska och lade rökspånen i en röklåda och lade köttet på grillen.  Lät köttet ligga tills köttet nåt ca 68c, vilket tog ca 6tim Det blev mört och gott. Saltningen var perfekt.  Det jag saknade var den påtagliga röksmaken. Hjälp mig att komma tillrätta med det är ni snälla. Jag har några funderingar jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Måste jag ha en riktig rök för att få den påtagliga röksmaken på köttet? Misstänker att grillen kanske inte höll röken så bra som den borde ha gjort utan bara drog iväg. Har en Landmann av större modell. Har sett nu att kött som legat i saltlag och ska rökas skall helst ligga ett dygn i kylskåp för att torka. Kan det ha påverkat resultatet? Jag lade på blött rökspån samtidigt som jag lade in köttet. Det tog ca 40 min innan det kom någon rök. Kan det ha spelat in också?

Är någon av nedanstående råkar bättre alternativ än min grill?

https://ribatex.se/p/07-8899106/07-8899106-rokugn-magnum-inkl-termometer?gclid=Cj0KCQjwoInnBRDDARIsANBVyAQLY8s4dx5VC0kPwGFgB1GpoWURciO1x_POb0O_jJy9sBmkDlSSGTIaAjiqEALw_wcB

https://www.vidaxl.se/e/8718475803980/vidaxl-smoker-kolgrill-iowa?utm_source=vidaxl_shopalike&utm_medium=price_comp

https://www.biltema.se/fritid/tradgard/grillar/rokar/roktunna-med-grill-2000036100

Galne

Jag röker väldigt mycket i min Weber klot grill och det är inga större bekymmer tycker jag, frågan är lite vad för spån, mängd och tid som man kör med.

Finns lite exempel i min dagbok..

Sverker

Körde med alspån. 

Men kanske hade för lite då... 

Gjorde slut på ca 1.5 påse. Ca 750g. sammanlagt. 

BigJim

Köpte en variant på ovan länkar på Ö&B för 350 pix. Ingen kvalla att tala om men funkar. Den har också ett fat som man kan fylla med vätska.

Kör med briketter och "chunks" av rökträ. Brukar fylla halva kolfatet med glödande kol och halva med otända. Och sedan 3-4 bitar trä. Det brukar hålla 90-100 grader i ett par timmar. Därefter fyller jag på med nya briketter och rökträ efter hand. 

Dock har jag inte rökt rådjur i den, men själva "rökningen" blir bra. 

Har hört att man inte ska köra rå för länge, då den kan bli för leveraktig i konsistensen. Så kanske att man går upp några grader i temp och snabbar på processen jmf. med annat kött.

Jag blöter aldrig rökträet. Vet inte varför, men har inte fattat nyttan med det.

Galne

När jag röker i grillen brukar jag köra med snake metoden, du lägger ut en lång räcka briketter längs ytterkanten, lägger på flis eller chunks och tänder briketterna i en kanten. Sen brinner de längs med raddan och ger värme i flera timmar. Brukar försöka hålla tempen på runt 80grader i grillen och köra så många timmar som behövs för att få upp köttbiten i önskad innertemperatur. 

• Like 1

Sverker

Hmm, ok. Så då funkar det alltså ypperligt att röka i vanlig grill?

Bara varit för snål med rökspånen?

BigJim

Och se till att det kommer ordentligt med rök innan du lägger på. Såg nu att du skrev att det tog 40 min innan det kom någon rök öht. Har fått för mig att första timmen är viktigast. 

Landmann. Är det en gas- eller kolgrill?

Galne

Jo det går bra och röka i en vanlig grill, kan var tiden kontra rökspån som gör det. Sen brukar det rökta köttet behöva ligga til sig ett dygn innan smaken blir den rätta!

Sen påverkar ju vad för spån man använder med, vissa ger kraftigare röksmak än andra!!!

image.thumb.jpg.9d81515f8d2ea7583357cabc89ee18ef.jpg
Lite olika spån/chunks som jag provat

IMG_0630.thumb.JPG.dfff9bb02769a12b2a2fdb97204fdc79.JPG
Blandade chunks och flis inför skinkrökning
IMG_0632.thumb.JPG.32e62933b64bb23e9ae085e78cf58cad.JPG
Tände i en a kanten och låter det brinna runt, runt 80 grader innan för locketIMG_0635.thumb.JPG.ee9b524f1e2210b088ad3e0b4a738379.JPG
Skinkan färdigrökt

IMG_0651.thumb.JPG.de759e0ee005e37603ca7e19926cea71.JPG
Här skall jag köra en revbenssida, bägge brikett högarna tänds och kör i lite högre temperatur.IMG_0652.thumb.JPG.ec44073bed1f8439a760c6dc8f16e3bf.JPGIMG_0656.thumb.JPG.2d715dd9a994704eb34838eef70ef23a.JPG
Här är resultatet, de godaste revbenen jag gjort! :wub:

• Like 2

Sverker

Ok. Mer spån och lägga på köttet först när det kommer rök.... 

Får testa igen då helt enkelt. 

Sverker

Har köpt alspånspuckar och tänkte göra nytt försök till helgen

Tänkte då prova snakemetoden, dvs lägga ut bricketter i en rad och träna i en ändan och lägga puckar ovanpå. Vad tror ni?

Ska jag blötlägga puckarna innan?

Har hört att det kan ge kraftigare röksmak. 

Ska jag vänta med att lägga på köttet tills det börjar ryka från första pucken? 

Edsvalla

Är själv nybörjare på rökning och letar efter råd och ideer  jag kan hitta och har hittat en grupp på fejjan och där är råden att inte blötlägga spånet. Själv kör jag med ved och chunks i min Landmann.

Just rådjur verkar vara lite svårt att röka, har inte provar själv än.

Galne

Skulle säga blöt INTE tycker det blir bättre rök och smak, kör antingen med flis, chunks eller ved bitar när jag röker!

Sverker

Ok.

Inte blöta alltså.

Ska jag vänta med att lägga på köttet tills det börjar ryka från första pucken? 

Galne

Jag tänder och ser att det glöder bra i briketterna, försöker laborera in tänkt temperatur i grillen. Sen lägger jag in köttet som gärna får torka till på ytan inna röken väller på!

Sverker

Ok. Så när jag fått önskad temp i grillen så är det bara att lägga in köttet. Sen gör det Allt då inte något om det dröjer typ 30-40 min innan röken kommer?

Galne

När tempen är stabil kan du ju peta till pucken så den ligger där glöden är, då börjar den ju ryka ganska omgående...

Sverker

Perfekt.

Tack för tipsen