Hoppa till innehåll

Tillstånd småvilt


Svedda

Recommended Posts

Är det skyddsjakt eller vanlig jakt?

Du kan ju inte jaga "vanligt" utan jakträttsinnehavarens tillstånd, kan inte ens ta med dig bössan ut på marken du inte har jakträtt på, så red ut frågan först så du slipper bli polisanmäld för olaga jakt, vapenbrott mm.

/Markus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det beror på vad som har avtalats. Om jakten är utarrenderad så är den utarrenderad, och i så fall är det inte längre markägare som har jakträtten och då kan han heller inte låta någon annan jaga där. Så det låter som att du måste prata med jaktlaget om att få jaga på marken. Men sen det förstås vara så att bara älgjakten är utarrenderad, och då borde du rimligtvis kunna jaga småvilt. (Men det kan vara en poäng att höra med det andra laget ändå, så att era jakter inte krockar.) Allt beror egentligen på vilket avtal jaktlaget har med markägaren. Det vanligaste är dock att all jakt arrenderas ut, och i så fall är det kört, om du inte får tillstånd av jaktlaget. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ska prata med markägaren men jag tror inte att småvilten är utarrenderad. Därav frågan om jaktlaget också ska ge godkännande om det nu är på detta vis. Men har jag förstått saken rätt så måste jaktlaget ge tillstånd för småvilt om all jakt är utarrenderad. Är småvilten inte det räcker det med att markägaren ger tillstånd. Hur som så är det klokt att prata med båda parter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

??- Nåja, jag skulle vilja mena på att det är bra att ha ett litet skriftligt medgivande från markägaren, det är sådant som har bevisvärde om det händer saker underhand. /C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...