Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Alex93

Jakthund till Rådjur

Recommended Posts

Alex93

Hej jag har bestämt mig för att skaffa en jakthund till våren. Hunden kommer framför allt att jaga rådjur. Då jag inte riktigt har bestämt mig för ras än skulle jag behöva lite tips och råd. Just nu står det mellan Beagle eller Basset Fauve. Skulle ni kunna komma med föroch nackdelar gällande dessa raser?

MarkusR

Det beror en del på vad du har för marker att jaga på. De är väl ganska jämförbara rent jaktligt, har du hjort på marken är båda bra val, jag har personligen bättre erfarenheter av hippiedrever än beagle. Jag är dock väldigt svag för tax, om det är mest rådjur. Det går lite saktare, behöver inte fullt så stora marker. 

• Like 1

underbron

Av de två raserna är det enkelt. Detta eftersom beaglen inte har några fördelar som rådjursdrivare då den kan förväntas att driva för länge och för fort - i alla fall för fort att hålla på så länge.

Står det mellan de två raserna så välj en basset.

• Thanks 1

Alex93
1 hour ago MarkusR sa:

Det beror en del på vad du har för marker att jaga på. De är väl ganska jämförbara rent jaktligt, har du hjort på marken är båda bra val, jag har personligen bättre erfarenheter av hippiedrever än beagle. Jag är dock väldigt svag för tax, om det är mest rådjur. Det går lite saktare, behöver inte fullt så stora marker. 

Har tillgång till två olika jaktmarker utanför Växjö i Småland så det finns ingen hjort. 

Alex93
57 minutes ago underbron sa:

Av de två raserna är det enkelt. Detta eftersom beaglen inte har några fördelar som rådjursdrivare då den kan förväntas att driva för länge och för fort - i alla fall för fort att hålla på så länge.

Står det mellan de två raserna så välj en basset.

Har läst av många som använder Beagle till rådjur att så länge de är spårnoga går de utmärkt. Tänker träffa uppfödare av båda raser innan jag bestämmer mig 

underbron
1 hour ago Alex93 sa:

Har läst av många som använder Beagle till rådjur att så länge de är spårnoga går de utmärkt. Tänker träffa uppfödare av båda raser innan jag bestämmer mig 

Rekommenderar att du frågar beagleuppfödarna vad deras hundar prioriterar om det finns hare på marken.

MagnusN

Gör ett försök att säga något om fauvar. Jag jagar med två fauvar, min hane och MaxBs tik. Båda är otroligt trevliga hemma men har mycket driv i skogen. Lite dr jakyll and mr hyde. Bra val om man vill ha en hund som hänger med i vardagen men som jagar bra. Funkar fint under icke jaktsäsong. Har träffat några till som verkar vara lika. Driver ungefär som en drever med ett skall som är mer likt en tax, men starkare än de flesta taxars, och en del tjut när de ligger nära. Båda är spårnoga och kommer fint på bakspår. Lågt bytesintresse. Typ ungefär, om man ska likna och jämföra.

Min jagar allt som finns i skogen men hjort och rådjur är nog roligast. Han är inte så gammal (2 år med en säsong) så han har inte skaffat preferenser. Skäller kontaktskall på gris som står still, inte ståndskall för han vill inte ställa utan att de ska springa. Verkar skälla på vittringen av gris, inte syn, de få gånger det har hänt. Han har trevliga nyanser och entusiasm i skallet. Mycket jakt i honom.

Tiken är 6 år och jagar hjort eller rådjur, hare och räv i brist på annat. Rådjur är hon ruskigt bra på. Härligt entusiastiskt skall. Hon är en sådan hund som har det lilla extra i personligheten och som gjorde att jag skaffade fauve.

Jag har ingen erfarenhet av beagle men det beror på att jag knappt träffat på någon under min, förhållandevis korta, karriär och jag känner ingen som har en beagle. En reflektion är att det kanske säger något eller så är det inte så vanligt i uppland/sörmland där det mest jagas klövvilt eller så har jag haft statistiken emot mig?

Drever och tax är annars säkra kort med lång historik i vårat avlånga land.

Hur som helst, bra gener är en bra start. 

faxe

Jag skulle slippa Beageln, många blir med åren helt rena på klöv vilt och bara driver hare. Sen så har de jag jagat med haft ett skit tråkigt skall. Det finns ju även flera Basset varianter som är värda att titta på, både BAN och Pettiterna är mycket trevliga raser. Och som fler nämnt även Drever och Tax (Tax skrev jag ingenting inte:wink:).

• Like 1

tecno
2 minutes ago, MarkusR said:

Jag måste bara...

Tax!

Det är så taxamt med ett sådant lugnt drev i skogen :thumbsup:

• Thanks 1

Skooog
52 minutes ago faxe sa:

Jag skulle slippa Beageln, många blir med åren helt rena på klöv vilt och bara driver hare. Sen så har de jag jagat med haft ett skit tråkigt skall. Det finns ju även flera Basset varianter som är värda att titta på, både BAN och Pettiterna är mycket trevliga raser. Och som fler nämnt även Drevet och Tax (Tax skrev jag ingenting inte).

Många + på den!

De Beaglar jag jagat med har gjort riktig dålig PR för Beagle.

killer_mouse

Om beagles skall låter som det ska så låter det ljuvligt 

Men som andra skrivit så skulle jag inte våga skaffa rasen som ren klövviltshund då dom gärna växlar över till ren harhund 

Droggot

Min första hund jag skaffade var en Beagel.
Det var en jäkligt trevlig och mysig hund.

Jag satsade på lydnad och blod spår dom första 1,5 åren.  
Hon släpptes på drev först när hon var över 1,5 år.

Hon valde hare före allt annat i början och när hon drev hare hade hon riktigt grovt härligt skall.
Hon var förjävlig på och ta upp hare det kunde hon göra kl 1500 på eftermiddagen.

Men vi skulle bli av med den jakt marken vi hade och jag visste att om skulle jag få en ny mark så var det en bra rådjurs hund som gällde.
Så jag fyade alla försök med hare och pushade på rådjur.

Rådjur drev hon tyvärr med tunt gällt skall så om det var snö ute så hörde man henne max 2-300 meter.
Drev tiderna låg på ca 45 minuter gick rådjuren ur backen vi jagad i så kom hon tillbaka till mig.
Så jakt mässigt var hon en dröm på rådjur men skallet var allt annat än vad jag ville.
Efter ca 2,5 var hon helt har ren och drev bara rådjur.

MagnusN
11 hours ago faxe sa:

Jag skulle slippa Beageln, många blir med åren helt rena på klöv vilt och bara driver hare. Sen så har de jag jagat med haft ett skit tråkigt skall. Det finns ju även flera Basset varianter som är värda att titta på, både BAN och Pettiterna är mycket trevliga raser. Och som fler nämnt även Drever och Tax (Tax skrev jag ingenting inte:wink:).

Visst har du haft BAN?

hs_merkel

Hur stor mark?

kkjon

Funkar till allt 

20190725_201859.jpg

• Like 1
  • Haha 1

Mulle mek

Nu är det dags för lite bensin på brasan😁 Det som behövs är en Skalldrivande Springer Spaniel av rätt stamning.

Driver i ca 20 minuter med Taxfart om dom är eftersökstränade och spår noga, kommer sen tillbaka👍. Hinner i värsta fall ut ca 1 - 1,5 Km från föraren.

Och skulle Rådjuret mot förmodan bli skammat av skytten så löser Spanieln det lätt. (Allt upp till normalstor Dovhind åker ikull om det är skammat)

Referensmaterialet är Wilma.

Wilma.jpg

MagnusN
10 hours ago kkjon sa:

Funkar till allt 

20190725_201859.jpg

Kräftor?

kkjon

En tax  bangar inte för nått!:wub:

faxe
16 hours ago MagnusN sa:

Visst har du haft BAN?

Japp, Motvindens Morris hette han.

alias
På 2019-08-05 at 21:57 Alex93 sa:

Har tillgång till två olika jaktmarker utanför Växjö i Småland så det finns ingen hjort. 

Utan att veta mer ingående var du jagar så skulle jag tro att det mest är en tidsfråga innan ni har det...

Kronvilt finns i alla fall i södra delen av kommunen och dov finns väl lite lokalt här och var.

MVH
Alias

MagnusN

strävhår

Je suis Charlie.