Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Faxa kopia på licens?

Featured Replies

Publicerat

Glömde fråga handläggaren när jag hade henne på tråden, men jag får min licens på onsdag. Min far skall åka och hämta vapnet åt mig på torsdag. Det finns ingen chans att jag hinner få utt licencen till honom innan han åker (Vi bor ej på samma ort).

Funkar det att faxa en kopia eller ska det vara någon kopia "stämplad och godkänd" av polisen?

Publicerat

Han ska hämta din bössa hos handlaren? Ring handlaren och kolla vad de säger, tror att ett fax kan funka. De får iaf en kopia av licensen.. just det!

Här i Sthlm är det så att när tillståndsenheten beviljar licens så skickas orginalet till licensinnehavaren och samtidigt skickas en kopia till handlaren så de kan avföra vapnet ur sina rullor. Med lite flyt så gör din handläggare samma sak och då får handlaren sin kopia samtidigt som du får orginalet. Kolla med handlaren om det går till så där du bor!

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Nej det var det som var kruxet, det blev ju lite bråttom nu så jag ska gå in på stationen onsdag morgon och hämta licencen. Men jag ska ringa handlaren och se om de godtar en faxad kopia.

Borde ju funka tycker jag?

Publicerat

Tycker jag med, är du sedan "känd" av handlaren och handlat där tidigare så borde det vara lugnt.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Det gick bra... Är inte känd av handlaren men det löste sig.

Blev dock aningens fundersam. Hur lätt det skulle vara att skaffa ett vapen för fel person.

Under hela proceduren med licens och köp av vapen har jag inte lämnat legetimation eller några speciellt hemliga uppgifter en enda gång.

Fyllde i licensansökan. Inga vapenummer eller nummer på skåp, bara märket på skåpet och antal vapen. Dessutom skrev jag fel antal vapen men när jag ringde in för att kolla licensen så ändrade de i ansökan! Betalade kontant på plats, ingen leg.

Min kompis hämtade licencen på stationen, ingen leg. Jag faxade upp kopia till handlare, min far hämtade vapnet, betalade kontant, ingen leg.

Vem som helst hade kunnat ta ut ett vapen i mitt namn om de har mitt persnr och märket på vapenskåpet. Smidigt för mig var det ju men känns väl sådär? En lite legkontroll eller någon annan form av verifikation hade väl varit på sin plats?

Publicerat

Nog tycker jag det är bra när det går smidigt. Men att det är så "smidigt" är ju nästan skrattretande.

När jag tänker efter så har jag aldrig lämnat legitimation heller, förutom bevis om jägarexamen.