Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Återfallsjägare

Colt Python eller S & W 686?

Recommended Posts

Återfallsjägare

Nu börjar det bli dags att köpa första grova vapnet, och jag har filurat ut att det bästa nog är att börja med en revolver i .357 Magnum med 6"-pipa.
Jag har kokat ner det hela till att det nu står mellan två kandidater: Colt Python och S & W .357 Magnum.
Jag kommer nog uteslutande att skjuta precision och fält i R-klassen.
Kanske smygkika lite på Magnum fält någon gång.
Vad säger forumets samlade expertis? :)

Holz

Ska du ha det absolut bästa DA-trycke för fält eller milsnabb så är det Manuhrin som gäller (men det vet du säkert redan). Personligen hade jag tveklöst valt en Python, dels för att det är en mycket charmigare picka som byggdes medan det fortfarande fanns lite yrkesstolthet och kvalitetskänsla hos de amerikanska tillverkarna och dels för att den är mycket coolare. 😁

Däremot med en lite mer ergonomisk kolv, t.ex. en Nilkolv, och lite trimning av trycket så blir även en 686:a rätt trevlig att skjuta faktiskt, även med DA. Men de är fortfarande ack så tråkiga och själlösa! 😎

Återfallsjägare
31 minutes ago Holz sa:

Ska du ha det absolut bästa DA-trycke för fält eller milsnabb så är det Manuhrin som gäller (men det vet du säkert redan). Personligen hade jag tveklöst valt en Python, dels för att det är en mycket charmigare picka som byggdes medan det fortfarande fanns lite yrkesstolthet och kvalitetskänsla hos de amerikanska tillverkarna och dels för att den är mycket coolare. 😁

Däremot med en lite mer ergonomisk kolv, t.ex. en Nilkolv, och lite trimning av trycket så blir även en 686:a rätt trevlig att skjuta faktiskt, även med DA. Men de är fortfarande ack så tråkiga och själlösa! 😎

Om man vill lära sig skjuta Milsnabb med DA då? Vilken pang kan man få bäst DA-trycke på?
Vad bör man ge för en Python i bra skick? Eller en 686:a? 
Rent kvalitetsmässigt, precisionsmässigt och så vidare, är det två jämförbara vapen?
Jo, jag har koll på både Manurhin och Korth... Men dom ligger lite utanför min budget för tillfället. 😛

Återfallsjägare

Jo, en sak till: Är det någon storleksskillnad på Python och 686? Jag har extremt breda händer.

Christian N

En trimmad 586 är inget dumt val av pang, men i valet av 686 jmfr med en Colt vinner colten alltid med hänvisning till vad som anförts ovan. /C

Återfallsjägare
12 minutes ago Christian N sa:

En trimmad 586 är inget dumt val av pang, men i valet av 686 jmfr med en Colt vinner colten alltid med hänvisning till vad som anförts ovan. /C

Men 586 och 686 är väl samma? Bara färgen som skiljer?

Christian N

Nej de är inte samma,

https://en.wikipedia.org/wiki/Smith_%26_Wesson_Model_586'

En 586:a har kolstålstomme, en 686 har en rf stomme, därtill är 586:or ofta gamla även om de tydligen sker viss nyprod och många saker, däribland revolvrar gjordes, tillverkades bättre förr.

Mitt spontana drömstall för revolvrar, en 586:a 5 tum, en M1917 i 45 ACP samt en 629 Mountain gun i 44 mag, ja visst sen skulle en till revolver i 41 mag vara rolig men då kunde den få vara en Ruger med 7-8 tums pipa. 7C

defransson

Måste slå ett slag för just 586:an emedan jag själv har en sån och vi trivs fantastiskt bra ihop.
Dock skjuter jag bara SA, även i fält och Mil. snabb.

• Thanks 1

Återfallsjägare
19 minutes ago Christian N sa:

Nej de är inte samma,

https://en.wikipedia.org/wiki/Smith_%26_Wesson_Model_586'

En 586:a har kolstålstomme, en 686 har en rf stomme, därtill är 586:or ofta gamla även om de tydligen sker viss nyprod och många saker, däribland revolvrar gjordes, tillverkades bättre förr.

Mitt spontana drömstall för revolvrar, en 586:a 5 tum, en M1917 i 45 ACP samt en 629 Mountain gun i 44 mag, ja visst sen skulle en till revolver i 41 mag vara rolig men då kunde den få vara en Ruger med 7-8 tums pipa. 7C

Ahaaa... Där ser man. Tack!

Så en 586 slår alltid en nyare 686?

Återfallsjägare
1 minute ago defransson sa:

Måste slå ett slag för just 586:an emedan jag själv har en sån och vi trivs fantastiskt bra ihop.

Ska absolut titta närmare på 586 som ett alternativ. 

dptrapper
1 hour ago Christian N sa:

629 Mountain gun i 44 mag,

En sån har jag haft. Trevlig tingest som man direkt förstod att man avlossat.

Har faktiskt aldrig sett en sådan efter den jag hade bara en 7-skottare i 357.

Christian N

Det var den första grova revolver jag avlossade i mitt mer ordnade skytteliv, en tjej framför mig hade de laddat trumman med 5 st 44 LC patroner, lätt laddade, hon tyckte att den var "kul".Jag lyfte revolvern efter att den laddats med 5 pilar, 44 magnum laddad, 240 grains hardcast kulor,jag hade svart gummi i tumgreppet som nästan svetsade sig fast av friktionen, en fantastisk upplevelse. 

Nåja i dag vet jag bättre men oavsett vilket skulle jag gärna äga och bruka en sådan pang. 

Holz
3 hours ago defransson sa:

Skjuter du även SA på 6 sekundersserierna..? 😲

Holz
6 hours ago Återfallsjägare sa:

Om man vill lära sig skjuta Milsnabb med DA då? Vilken pang kan man få bäst DA-trycke på?
Vad bör man ge för en Python i bra skick? Eller en 686:a? 
Rent kvalitetsmässigt, precisionsmässigt och så vidare, är det två jämförbara vapen?
Jo, jag har koll på både Manurhin och Korth... Men dom ligger lite utanför min budget för tillfället. 😛

Python verkar ha blivit poppis senaste året då priserna på auktionerna gått upp rätt rejält. De jag sett har sålts för 10-14’ men går säkert att hitta för någon tusenlapp mindre med lite tur. Polarn köpte en nyligen för 12’ om jag minns rätt.

En annan polare i klubben har en trimmad 686 med Nilkolv och måste säga att det blev ett himla lyft både m.a.p. DA-trycket och ergonomin. Skulle inte vara några problem att prestera med DA med den.

En ”fördel” med 686/(586!?) i min värld att de kan man trimma och experimentera lite med då de ändå är själlösa massproducerade skjutdon medan en Python är ett hantverk som  iaf. jag vilja hålla original. :yes: 

Själv är jag jäkligt sugen på en ’pinned & recessed’ S&W 29 med 4”-pipa. :wub:

• Like 1

Hobelius

I och med behovsaspekten för innehav gäller även redskap för målskytte, så är det både omöjligt att äga alla rariteter man skulle vilja ha och att inom rimlig tid byta allteftersom man vill experimentera.

Lite där hamnar Colt Python som inte ser lika häftig ut som en "förädlad" S&W. In the Land of the free där vapeninnehav inte är stigmatiserat in absurdum, så är prisutvecklingen på Python heeelt annan än här. 

Jag har skjutit med både S&W, Colt Python och Manuhrin (och har faktiskt en 686 snubby, som givetvis är en utmaning för nationellt pistolskytte).

Jag skulle valt en Python mycket pga historik, konstruktion och hantverket. Hade jag dock varit fast besluten att jaga SM-titlar osv så hade jag sagt Manurhin!

• Like 1

defransson
3 hours ago Holz sa:

Skjuter du även SA på 6 sekundersserierna..? 😲

Japp. Går hyfsat bra. Behöver naturligtvis öva mer, men skjuter sämre med DA. 

Återfallsjägare
1 hour ago Hobelius sa:

I och med behovsaspekten för innehav gäller även redskap för målskytte, så är det både omöjligt att äga alla rariteter man skulle vilja ha och att inom rimlig tid byta allteftersom man vill experimentera.

Lite där hamnar Colt Python som inte ser lika häftig ut som en "förädlad" S&W. In the Land of the free där vapeninnehav inte är stigmatiserat in absurdum, så är prisutvecklingen på Python heeelt annan än här. 

Jag har skjutit med både S&W, Colt Python och Manuhrin (och har faktiskt en 686 snubby, som givetvis är en utmaning för nationellt pistolskytte).

Jag skulle valt en Python mycket pga historik, konstruktion och hantverket. Hade jag dock varit fast besluten att jaga SM-titlar osv så hade jag sagt Manurhin!

Om vi helt bortser från utseende och häftighetsfaktor, vilken upplevde du bäst av Colt Python och S & W 686?
Har du någon erfarenhet av S & W 586?

Återfallsjägare
1 hour ago Holz sa:

Python verkar ha blivit poppis senaste året då priserna på auktionerna gått upp rätt rejält. De jag sett har sålts för 10-14’ men går säkert att hitta för någon tusenlapp mindre med lite tur. Polarn köpte en nyligen för 12’ om jag minns rätt.

En annan polare i klubben har en trimmad 686 med Nilkolv och måste säga att det blev ett himla lyft både m.a.p. DA-trycket och ergonomin. Skulle inte vara några problem att prestera med DA med den.

En ”fördel” med 686/(586!?) i min värld att de kan man trimma och experimentera lite med då de ändå är själlösa massproducerade skjutdon medan en Python är ett hantverk som  iaf. jag vilja hålla original.  

Själv är jag jäkligt sugen på en ’pinned & recessed’ S&W 29 med 4”-pipa. 

Det är uppenbarligen ganska typiskt att när en pistol ses på tv eller på film så ökar tydligen ha-begäret också.
Efter att Rick Grimes viftat med den i Walking Dead så går det knappt att hitta en Python för normala pengar. 

Vilket vapen skulle du rekommendera av 586, 686 och Python?
Prestanda per krona, alltså.
Jag är nybörjarskytt, har inga ambitioner att ta SM-medaljer inom överskådlig framtid, men vill vara säker på att det är mig den där träffen ute i det vita beror på och inte på vapnet.
Jag strävar hela tiden efter att bli en bättre skytt, så det vore trevligt om vapnet dög till att behålla i ett antal år framöver.

Och, jag skiter högaktningsfullt i utseende, film-hajpar, häftighets-faktor, etc. Jag ska använda vapnet, inte visa polarna hur cool jag är.

Hobelius

Oj, den är svår. Du ser betydligt fler 686:or än något annat på nationella, traditionella tävlingar. Tittar du på nationella revolverskyttets F1, PPC, så är det nästan bara 686, men de vapnen har mycket lite att göra med grundkonstruktionen. Du kan helt enkelt inte bygga en konkurrensmässig Python för det ändamålet med pipvikter, frästa trummor, toktrimmade DA-tryck, anatomiska kolvar, 3-lägessikten osv.

Jag skulle nog välja S&W 686 och en rejäl budget för förädling om SM-titlar var på agendan, men vidhåller att Colt Python är ett vida bättre vapen i grunden.

586 har jag ingen större erfarenhet av.

Holz
23 minutes ago Återfallsjägare sa:

Det är uppenbarligen ganska typiskt att när en pistol ses på tv eller på film så ökar tydligen ha-begäret också.
Efter att Rick Grimes viftat med den i Walking Dead så går det knappt att hitta en Python för normala pengar. 

Vilket vapen skulle du rekommendera av 586, 686 och Python?
Prestanda per krona, alltså.
Jag är nybörjarskytt, har inga ambitioner att ta SM-medaljer inom överskådlig framtid, men vill vara säker på att det är mig den där träffen ute i det vita beror på och inte på vapnet.
Jag strävar hela tiden efter att bli en bättre skytt, så det vore trevligt om vapnet dög till att behålla i ett antal år framöver.

Och, jag skiter högaktningsfullt i utseende, film-hajpar, häftighets-faktor, etc. Jag ska använda vapnet, inte visa polarna hur cool jag är.

Är man nybörjare och lite osäker på vad man gillar och dessutom inte bryr sig om de mer mjuka värden ett vapen kan uppbringa samt vill ha ett vapen som lämpar sig för lite anpassningar hade jag gjort det lätt för mig och köpt en 686 med 6-tumspipa. Den kommer hålla även för magnumsmällar och skjuter du inte guldserier med den är det inte pickan det är fel på.

I min värld inte det alternativ som ger mest ”bang for the buck”, men jag vet lite mer vad jag gillar och värdesätter, men ett smart, okomplicerat och ”lagom” val som typ inte kan bli fel.

Återfallsjägare
4 hours ago defransson sa:

https://www.skytteforum.com/t/s-w-686-3-6-tum/6091
Den känns spontant rätt rimligt prissatt om skicket är ok.

Tack!

Svarade på den annonsen nu. 

Hittade en auktion på en Python med sextummspipa i nyskick också. Hur högt ska man bjuda för en sådan?

https://auctionet.com/sv/1111904-colt-python-357-magnum

Återfallsjägare
16 hours ago defransson sa:

https://www.skytteforum.com/t/s-w-686-3-6-tum/6091
Den känns spontant rätt rimligt prissatt om skicket är ok.

Nu är affären klar, jag köpte den. 

Tusen tack för tipset! 😃

defransson
6 hours ago Återfallsjägare sa:

Nu är affären klar, jag köpte den. 

Tusen tack för tipset! 😃

Kul! Hoppas att ni trivs ihop!