Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Carburator

Fördelar och nackdelar blyfria kulor

Recommended Posts

Carburator

Jag undrar lite vad för och nackdelarna är mer än miljövinster då eftersom bly är ju inte så bra i naturen. I jägarskoleliteraturen stod det mest om skillnaden mellan blyhagel och blyfritt och vad man behövde tänka på. 

Den främsta skillnaden jag har sett på bilder är att en hålspetskula blyfri ser mer ut som et bananskal efter träff medan en blykula svampar ihop sig. Och rimligen såvida inte kula går igenom så hamnar ju den mesta av energin som kulan träffar med inne i djuret och orsakar blödningar i lungorna föriutsatt att man har träffat rätt. Men har ändå förstått att det finns ett visst motstånd mot blyfritt och undrar varför så att jag själv när jag börjar jaga vet vilken av modellerna som är bästa att använda?

Sako_Finnbear

Finns kopparkulor som svampar som en blykula med, sedan finns som du säger dom som

svampar som ett bananskal. De sistnämnda har brottanvisningar i konstruktionen och gjorda

för att svampa som ett "kryss".

sidelock

Blykulor av lite äldre typ ger viss splitteravgång, varje splitter gör en egen sårkanal i lungorna vilket ger större blödning och viss chans till skador på ryggraden. Djuren lägger sig fort och priset för det är lite större köttförstöring.

LGH

Det finns även kulor i mässing - LOS, m.fl - hårdare än koppar och med brottsanvisningar som ger splitter. Har ett par askar LOS HT men efter att ha läst några faktiska erfarenheter folk har haft har jag valt mjukare blyfria kulor i stället (Nosler E-Tip och Barnes TTSX, båda expanderar med anvisningar som ska ge "bananskal").

Nackdelarna med monometallkulor som alla ovan är bl.a. att de kan ge ganska elaka rikoschetter samt att de så klart väger mindre än blykulor. Lättare material = längre kula för samma vikt, vilket kan göra att det är svårt att få kulan stabil. Det är i princip omöjligt att nå klass ett i 6,5x55 med blyfria kulor då de blir för långa och inte stabiliseras, och de långa kulorna stjäl volym från krutet så man kommer inte upp den hastighet som krävs.

Det finns blyfria kulor som ger mer traditionellt splitter likt de kulor sidelock skriver om ovan, men då med tenn i stället för bly. Exempelvis RWS Evolution Green. Hyfsat ovanliga att se här i Sverige då vi av hävd och tradition är snåla köttjägare med tillgång till hund (att få djuret på plats är inte första prio för oss).

Laban

Blyfria kulor brukar vara ganska mycket dyrare, åtminstone om man köper lösa kulor.

Det har gjort några olika studier där man sammanställt flyktsträckor, eftersök mm mellan bly och blyfritt. De jag kommit över har samtliga landat i slutsatsen att det inte är någon mätbar skillnad. Finns en stor studie på kronhjort gjord i Skottland som man kunde hitta på nätet (åtminstone kunde man det för något år sedan när jag sökte) där man skjutit 100-tals hjortar.

Största nackdelen i Sverige tycker jag ändå är det som redan sagts, att man inte kan använda 6.5x55 med blyfritt på klass 1 vilt.

Christian N

nja,

det finns lite olika studier med olika intentioner, bland annat så har helmetall kulor förbjudits i delar av Tyskland och ev i Polen för jakt, då de är säkerhetsrisker, för mycket studs som sker med dem. 

Så det är en aspekt, 

talar man om effekt i vilt så är det inte lätt att sammanfatta, men det är klart, enligt mig att den är något sämre för helmetallvarianterna än andra, att det mer handlar om fart/energi som det går att kompensera med för att nå samma effekt.

Min uppfattning är att även om arbetet för att skapa ersättningar går framåt, är man inte framme än idag och jag är lite undrande om man kommer dit, andra har en annan uppfattning.

Frågan om metallers förekomst i vilt och deras farlighet för dem som äter av dem är ett kärt trätoämne, jag har en egen lösning, jag äter inte de delar som berörs av träffen. /C

• Like 2

Carburator
5 hours ago Christian N sa:

nja,

det finns lite olika studier med olika intentioner, bland annat så har helmetall kulor förbjudits i delar av Tyskland och ev i Polen för jakt, då de är säkerhetsrisker, för mycket studs som sker med dem. 

Så det är en aspekt, 

talar man om effekt i vilt så är det inte lätt att sammanfatta, men det är klart, enligt mig att den är något sämre för helmetallvarianterna än andra, att det mer handlar om fart/energi som det går att kompensera med för att nå samma effekt.

Min uppfattning är att även om arbetet för att skapa ersättningar går framåt, är man inte framme än idag och jag är lite undrande om man kommer dit, andra har en annan uppfattning.

Frågan om metallers förekomst i vilt och deras farlighet för dem som äter av dem är ett kärt trätoämne, jag har en egen lösning, jag äter inte de delar som berörs av träffen. /C

Jag tänker även på det bly som vid exempelvis bom blir kvar ute i naturen. Det är ju inte så bra det heller. Annars hade vi ju inte frångått blyad bensin annat än för katalysatorerna. :)

Droggot
9 hours ago Carburator sa:

Jag tänker även på det bly som vid exempelvis bom blir kvar ute i naturen. Det är ju inte så bra det heller. Annars hade vi ju inte frångått blyad bensin annat än för katalysatorerna.

Bly finns redan ute i naturen. Bly är ett vanligt grundämne som det finns ganska gått om i vår natur.
Det är ofarligt så länge det är i fast form det blir farligt när det förvandlas till damm (tex ändernas kräva) eller Gas (förbränns i bensinen).

Miljöpartisterna raggar röster genom att skrämma alla om att bly är så farligt utan att bry sig om fakta.

• Like 2

Carburator
På 2019-09-02 at 08:15 Droggot sa:

Bly finns redan ute i naturen. Bly är ett vanligt grundämne som det finns ganska gått om i vår natur.
Det är ofarligt så länge det är i fast form det blir farligt när det förvandlas till damm (tex ändernas kräva) eller Gas (förbränns i bensinen).

Miljöpartisterna raggar röster genom att skrämma alla om att bly är så farligt utan att bry sig om fakta.

Lite som de skrämmer upp folk med att måla upp sugrör som domedagen medan de är knappast den största anledningen till att så mycket plast hamnar i haven?

josc72

Jag har skjutit en del med Barnes TTSX. Skjuter riktigt bra i min 284 win men kass i 6 XC. Det den däremot gör med bravur i båda är att mantla koppar. Visade snabbt på höga tryck med platta och urblåsta tändhattar. Otrevligt. Satan vad jag har fått rengöra. Jag skjuter därefter med vanliga, bondade kulor och skär hellre bort lite kött.

Dr Krall
På 2019-08-31 at 12:57 LGH sa:

Det finns även kulor i mässing - LOS, m.fl - hårdare än koppar och med brottsanvisningar som ger splitter. Har ett par askar LOS HT men efter att ha läst några faktiska erfarenheter folk har haft har jag valt mjukare blyfria kulor i stället (Nosler E-Tip och Barnes TTSX, båda expanderar med anvisningar som ska ge "bananskal").

Nosler E-Tip är gjord av gulmetall (gilding metal, koppar/zink-legering men inte riktigt lika hårt som mässing, eg mindre zinkandel), likaså Hornady GMX. Jag är också gôrut less på mantlingen från rena kopparkulor, så om jag går på monometall kommer jag testa någon av dessa. F.n kör jag dock bondade kulor med full belåtenhet (Nosler Accubond och Hornady Interbond). Barnes TTSX i 358 win har jag dålig erfarenhet av skotteffekt med...kalibern är troligen något för 'slö' för monometallkulor.

• Like 1

Per2

Rikochetter, studs är problem på allt under ca 8mm, så även blyammo. Där är 6.5an som vinklar på rörben, kvistar, grässtrån ett välkänt fenomen även med blyammo.

Per2

Har bara goda erfarenheter av tsx, ttsx i 8x57  och 9,3x62 under 5 års tid.

Medan jag haft tidigare ett antal problem med splittrade oryx, vulkan, och alaska i allt från 6,5 upp till 9,3x62.

Trist med eftersök. Ännu tristare på ståndskall med kula som träffar kvist och ger blysplitter som vinklar träffar hund.

Tsx verkar väldigt lovande måste jag tillstå

MarkusR

Det gjordes i Tyskland en studie på 13000 skjutna vilt, hjort och vildsvin. För att jämföra blyfritt och bly. Slutsatsen var att det var ingen skillnad i vare sig flyktsträcka eller rikoshettrisk mellan bondade blykulor och koppar. Något mindre rikoshettrisk med obondat bly. 

Jag har skjutit TTSX till matvilt sedan några år, senast idag, min erfarenhet är att behovet av höga hastigheter är överdrivet. Jag laddar numer  ttsx till under 800m/s i 8x57, 338 och 9,3.

• Like 2

culot

Jag ser det så här och gör jämförelsen lillfingret respektive hela handen.

Tänk er jävligt noga för, bara den mycket naiva är övertygad att det kommer stanna där.  Idag fick jag ett ex av Svensk jakt som jag får av min svärfar som slutat jaga men fortfarande plikttroget prenumererar, och jag höll på att få en kärlsprängning i huvudet! 

Jag läser att Jägarförbundet ska verka för att plast i hagelammunitionen ska bort ! 

Samma jävla hål i huvet resonemang som stopp för Bensin och diesel 2030,  

/P

MarkusR

Nu pratar du väl äpplen och päron? 

Det finns vettiga blyfria alternativ för jakt med kulvapen, vad är problemet med det? 

När det gäller plastförladdning till hagel, vad skulle vara fel med att den är nedbrytningsbar? 

Jag förstår att du av någon anledning lagt sfj på skitlistan, men det har väl inte med denna tråden att göra? 

• Like 2

marcus.söderlund
3 hours ago MarkusR sa:

Det gjordes i Tyskland en studie på 13000 skjutna vilt, hjort och vildsvin. För att jämföra blyfritt och bly. Slutsatsen var att det var ingen skillnad i vare sig flyktsträcka eller rikoshettrisk mellan bondade blykulor och koppar. Något mindre rikoshettrisk med obondat bly. 

Jag har skjutit TTSX till matvilt sedan några år, senast idag, min erfarenhet är att behovet av höga hastigheter är överdrivet. Jag laddar numer  ttsx till under 800m/s i 8x57, 338 och 9,3.

Då har jag bara haft ren jävla otur då med flerfaldigt mer bin som svävar vidare med kopparkulor än med blyditton👍 märkligt sammanträffande att den oturen alltid varit med koppar än vanliga kulor😁

MarkusR
2 minutes ago marcus.söderlund sa:

Då har jag bara haft ren jävla otur då med flerfaldigt mer bin som svävar vidare med kopparkulor än med blyditton👍 märkligt sammanträffande att den oturen alltid varit med koppar än vanliga kulor😁

Säg det, jag bara refererar till en tysk studie. Jag har aldrig vad jag vet råkat ut  för rikoshetter själv, oavsett kula. 

marcus.söderlund
Just now MarkusR sa:

Säg det, jag bara refererar till en tysk studie. Jag har aldrig vad jag vet råkat ut  för rikoshetter själv, oavsett kula. 

Jag har. Ttsx och 22lr är de som skett för mig

karelsk blandning
10 hours ago Per2 sa:

Har bara goda erfarenheter av tsx, ttsx i 8x57  och 9,3x62 under 5 års tid.

Medan jag haft tidigare ett antal problem med splittrade oryx, vulkan, och alaska i allt från 6,5 upp till 9,3x62.

Trist med eftersök. Ännu tristare på ståndskall med kula som träffar kvist och ger blysplitter som vinklar träffar hund.

Tsx verkar väldigt lovande måste jag tillstå

Vad händer när tsx kulan släpper en vinge som far iväg och sen vinklar kulan.

MarkusR
27 minutes ago marcus.söderlund sa:

Jag har. Ttsx och 22lr är de som skett för mig

Justeja, 22lr har såklart rikoshetterat, men det är ju dess signum och jag skjuter den bara för träning och tävling. 

Jag tänkte jaktsituationer. 

marcus.söderlund

Skjutit mkt 22lr för jakt så haft en hel del såna.  Men kopparkulor har jag varit skrämd ifrån bra länge efter tester förut tyvärr.

Per2
24 minutes ago karelsk blandning sa:

Vad händer när tsx kulan släpper en vinge som far iväg och sen vinklar kulan.

Bra fråga. Du tänker vid genomslag antar jag. (Tsx verkar inte öppna alls på torrt materal. Provat på trä.) Har dock inte varit med om de har vinklat än. Skjutit i bog, ryggraden på gris, älg. De kulor jag hittat har vingarna suttit kvar på. Underlaget är ju rätt litet på en gubbe som bara jagar ca 40-50 dgr/år. Å andra sidan hann jag vara med om vinklade kulor med blyammunition många ggr i 6,5x55 tidigare. Och då jagade jag inte lika ofta som senaste 5 åren..

hs_merkel

Har provat Naturalis fabriksladdad 308win under åteljakt.4-5 grisar. Och de var ren besvikelse. Var som att skjuta helmantel. Åteln ligger på ca 40m. Lungskott. När jag skjuter med SST brukar dem ligga kvar. 

Ska däremot prova koppar i 223 till rådjur. 

I hundförar bössan vill jag ha blött riktigt blött.