Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad klarar en 22lr av att döda.....?

Featured Replies

Publicerat
13 hours ago pmt sa:

Och det beror på att de använder för klen kaliber? Eller beror det på att de inte kan skjuta?

Som en viss herr Spuhr brukar säga - hade alla älgjägare använt 6,5x55 hade skadeskjutningarna halverats. Jag är böjd att hålla med honom......

/T

Jag håller med att alla skjuter bättre med mindre rekyl men 50% av alla skadeskjutnongarna,, HMMM.

jag har ju mindre rekyl i min 308 med a-tec än en vanlig 6,5x55.

Jag tror fan att nervositet( väljer dåliga skottchanser) och alkohol är nog de största misstagen.

På mitt område har det inte skjutits många älgar , kanske 100-150 på 40 år, och jag vet bara om två skadeskjutningar

en med 9,3x57, en kille som oftast var glad i spriten och sköt på springande älg på 220m håll

och en med 6,5x55 som skade sköt i käken på 20m håll. skulle vara kaxig och skjuta i huvudet.

obs det finns säkert någon ytterligare, ex helbom.

• Svar 57
  • Visningar 13,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Framförallt baggarna har väldigt kraftigt pannben, Kan vara bra att tänka på. När jag använder min 22:a till fåren skjuter jag aldrig framifrån, alltid bakifrån eller sidoskott. 

• Typ så..... I Sverige är vi ofta präktigt förnumstriga i ting vi inte alltid begriper eftersom vi alltid antar att den älskade staten är professionell och totalt felfri.... Det är den verkligen i

• kaströrelse
    kaströrelse

Kan vara vettigt för dig/er att bläddra lite i Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om slakt och annan avlivning av djur, (SJVFS 2019:8). http://www.jordbruksverket.se/download/18.7c1e

Publicerat
2 hours ago ozzian sa:

Jag tror fan att nervositet( väljer dåliga skottchanser) och alkohol är nog de största misstagen.

Nervositet är nog som du nämner en anledning till att det går galet i bland, tack och lov händer det ytterst sällan i vårt jaktlag.

Att alkohol skulle vara en bov är dess bättre inget jag ens behövt fundera över, noll tolerans mot det där vi jagar.

Ses lika illa som att komma körandes full med bilen.

Publicerat

Ja "frossan" ställer säkert till det många gånger? Alkohol och hantering av vapen är ju en jäkligt

dålig kombo jag hoppas alla håller sig ifrån!

Publicerat
2 hours ago Sako_Finnbear sa:

Ja "frossan" ställer säkert till det många gånger? Alkohol och hantering av vapen är ju en jäkligt

dålig kombo jag hoppas alla håller sig ifrån!

Fullständigt vansinne, om man kombinerar alkohol med vapen ! Om så sker, ser jag inget skäl till att ifrågasätta innehavet av licenser, IMHO.

Publicerat
18 hours ago Ompi sa:

Självklart för att de inte kan skjuta eller att just det ögonblicket gick allting fel, men ett rådjur med 30-06 i bakbenet kommer inte lika långt lika snabbt som ett med en 22lr i samma plats. Missförstå mig inte PMT du har rätt i det du skriver men alla kan inte lägga ett skott mellan framtänderna på en bäver från 985 meters håll. 

Jag ser och förstår din synpunkt till fullo, och det var medvetet provokativt från min sida.

Mina två poänger:

Självklart ger en grövre kaliber långt mer marginaler. Men den ger mer rekyl också. Vilket väldigt många verkligen INTE behärskar. 

De "krav" som vi tar som gudomliga dekret mot viket ingen talan får föras - för då blir det "oetiskt" bygger verkligen INTE på speciellt vetenskaplig grund eller ens speciellt mycket sunt förnuft. Dvs vi ska kanske inte peka alltför mycket finger och ta allt för stora ord i vår mun alla dagar utifrån vad andra på planeten ser som etiskt försvarbart och inte..... 

/T

Publicerat
13 minutes ago pmt sa:

Jag ser och förstår din synpunkt till fullo, och det var medvetet provokativt från min sida.

Mina två poänger:

Självklart ger en grövre kaliber långt mer marginaler. Men den ger mer rekyl också. Vilket väldigt många verkligen INTE behärskar. 

De "krav" som vi tar som gudomliga dekret mot viket ingen talan får föras - för då blir det "oetiskt" bygger verkligen INTE på speciellt vetenskaplig grund eller ens speciellt mycket sunt förnuft. Dvs vi ska kanske inte peka alltför mycket finger och ta allt för stora ord i vår mun alla dagar utifrån vad andra på planeten ser som etiskt försvarbart och inte..... 

/T

Instämmer till fullo ! Det är lätt och vara moralkärring hemma i soffan

Publicerat
På 2020-01-19 at 06:28 karelsk blandning sa:

Allting fungerar så länge det går bra men det behövs mindre med en 243w för att olyckan ska vara framme än med en 9,3a.

En kvist så kulan vinklar eller att älgen vrider sig lite i skottet eller att det tar bog benet det fungerar oftast med 9,3 men kan nog bli kämpigt för en 5-6g kula i 6mm fixa det. 

Absolut, håller helt med dig. Skjuter själv bäst med min 375a, på frihand. Så den får oftast hänga med i skarpt läge. Men är överlag restriktiv i mitt skytte. Har bara en kalv som gått ca 200 m å lagt sig, på 34 år. Då med en 3006

På 2020-01-19 at 07:27 Järven sa:

Jag är lite böjd att kunna hålla med det  Pmt nämner  att 6.5 kanske skulle passa flera, om man betänker att vi har runt 300tusen jägare i Sverige och en stor del av dessa får förmodas ha ganska begränsat intresse i kalibrar, kulvikter, ballistik, kulor mm och en inte alltför ringa del av dessa vill kunna sköta all sin kuljakt med ett och samma (enda) vapen så är den kanske inte ett så tokigt val, därtill lättskjuten och billig och bekväm kaliber att öva med.

Tar man tex 9.3x62 så kräver den mera av den som håller i bössan och jag undrar om inte den vinst man får i anslagsenergi inte i slutänden skulle bli en Björntjänst både på övningsbanan och följaktligen i skogen ?

Publicerat

morfars far sköt över 100 älgar med en Husqvarna enkelskottare i 22LR.

alltid huvudskott , endast ett fall där älgen gick undan.

helt andra tider då. många barnmunnar i torpet att mätta och äldre släktingar på skogen som behövde mat.

svälten var en realitet som få idag kan relatera till.

klart att vi idag ska använda de medel som står till buds för att få till en etiskt försvarbar jakt men det kan vara bra att komma ihåg sin historia för folk i andra länder kanske inte alltid jagar på samma premisser som vi.

och för att bli påminda om att 22or är riktiga vapen, vilket många inte tror.