Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
KJE81

Piplängd

Recommended Posts

KJE81

Jag funderar på att köpa mig en dedikerad sporter, har fastnat för Browning B725 men är osäker på vilken piplängd jag ska välja. 76 eller 81 cm är de jag funderar mest på, någon som kan ge lite insikt i vilken som är "bäst"?

Det blir nog mest skytte på bana med denna då jag trivs väldigt bra med min Aya no 2 på jakt, men det kan ju ändras om självförtroendet blir bättre med den nya bocken😀

culot
7 minutes ago KJE81 sa:

Jag funderar på att köpa mig en dedikerad sporter, har fastnat för Browning B725 men är osäker på vilken piplängd jag ska välja. 76 eller 81 cm är de jag funderar mest på, någon som kan ge lite insikt i vilken som är "bäst"?

Det blir nog mest skytte på bana med denna då jag trivs väldigt bra med min Aya no 2 på jakt, men det kan ju ändras om självförtroendet blir bättre med den nya bocken😀

81cm defenitivt !  Och det är enbart vid ren skårjakt i skärgårn som 81 är åt helvete för långt . Jag sköt 81cm i 14 år då jag tävlade i sporting rätt mycket och  har aldrig skjutit så bra trots att jag är hängiven automat skytt och ägare idag .

pmt
3 hours ago KJE81 sa:

Det beror helt på hur du skjuter och vad du skjuter. 

Vilket som är bäst blir mao en högst personlig fråga. 

/T

• Like 1

KJE81
21 minutes ago culot sa:

81cm defenitivt !  Och det är enbart vid ren skårjakt i skärgårn som 81 är åt helvete för långt . Jag sköt 81cm i 14 år då jag tävlade i sporting rätt mycket och  har aldrig skjutit så bra trots att jag är hängiven automat skytt och ägare idag .

Det låter ju bra, det är just det (som jag fått för mig) förbättrade skyttet som jag hoppas på att uppnå😀 

10 minutes ago pmt sa:

Det beror helt på hur du skjuter och vad du skjuter. 

Vilket som är bäst blir mao en högst personlig fråga. 

/T

Okej, och om vi vänder på frågan, finns det några nackdelar med 81 cm pipor vid banskytte?

pmt
1 hour ago KJE81 sa:

Det låter ju bra, det är just det (som jag fått för mig) förbättrade skyttet som jag hoppas på att uppnå😀 

Okej, och om vi vänder på frågan, finns det några nackdelar med 81 cm pipor vid banskytte?

Ja, att bössan blir för trög..... Jag är inte överdrivet förtjust i 81, utom på olympisk trap. Där passar den mig. 

På skeet vill jag ha under 30, eller ha apigt lätta pipor. 

Är man mer Stanbury än Churchill i skyttet - längre pipor, är du mer Churchill än Stanbury - kortare pipor. 

Jag står Stanbury men skjuter Churchill. De flesta gör tvärt om. 

T

KJE81
8 hours ago pmt sa:

Ja, att bössan blir för trög..... Jag är inte överdrivet förtjust i 81, utom på olympisk trap. Där passar den mig. 

På skeet vill jag ha under 30, eller ha apigt lätta pipor. 

Är man mer Stanbury än Churchill i skyttet - längre pipor, är du mer Churchill än Stanbury - kortare pipor. 

Jag står Stanbury men skjuter Churchill. De flesta gör tvärt om. 

T

Okej, får fundera lite på det, har ju 71 cm nu och upplever den som alldeles för kort när jag testar 76 cm, men har ju å andra sidan aldrig testat 81 cm. Att det skavara så svårt att välja 😑

pmt

Tja, har du aldrig testat en 81cm så har du ju per definition inte en aning om vilka alternativen egentligen är. Hur i herrans namn ska du då kunna välja rationellt? 

Krasst sett - ta en 81cm. Du vet ju inte för du har aldrig provat en. Sen vet du om det blev rätt eller fel. 

Hur tror du jag lärt mig? 

/T

Christian N

Men en sorterad skjutskola skall ju ha ett urval,

jag har haft lite mer än tiotalet hagelvapen eller vapen med hagelpipa och för mig har skyttet aldrig varit bättre än med min Browning GTI med 81 cm pipor. /C

KJE81
3 hours ago pmt sa:

Tja, har du aldrig testat en 81cm så har du ju per definition inte en aning om vilka alternativen egentligen är. Hur i herrans namn ska du då kunna välja rationellt? 

Krasst sett - ta en 81cm. Du vet ju inte för du har aldrig provat en. Sen vet du om det blev rätt eller fel. 

Hur tror du jag lärt mig? 

/T

Det är ju ett sätt förstås, tillämpar det själv också ibland, men det blir oftast ganska dyrt i slutändan😄

KJE81
2 hours ago Christian N sa:

Men en sorterad skjutskola skall ju ha ett urval,

jag har haft lite mer än tiotalet hagelvapen eller vapen med hagelpipa och för mig har skyttet aldrig varit bättre än med min Browning GTI med 81 cm pipor. /C

Själv har jag mest bara haft korta hagelgevär, som allra sämst gick det med min Aya XXV med 63,5 cm, något bättre med min Aya No 2 med 68 cm och som allra bäst hitills med mitt första hagelgevär, en Beretta S56E på 71 cm. Men får som för mig att det blev en stor skillnad när jag lånade en kompis sporter med 76 cm. Sen läste jag någonstans att när det gäller Browning (andra också kanske) så är ofta Sportermodellerna bättre gjorda? Är ju annars ganska sugen på Browning B725 Game Uk Premium med rundat pistolgrepp och ingen snabelframstock men den finns ju bara upp till 76 cm...

Christian N

Köp en 76:a då, det går alltid att hänga i extensions chocker om man vill, de har en viss coolhets faktor också. /C

Maichel

Skjutskola är en variant att nyttja för att komma i kontakt med, och för att testa olika hagelvapen. En annan är att besöka en skjutbana. Överlag är människorna där väldigt hjälpsamma och jag har själv fått möjligheten att provskjuta en hel del olika hagelbössor på skjutbanor. Allt från riktiga formel-1 varianter för lerkakskrossning till mer jaktbetonade blysmällor.

Min första hagelpang var en 71cm's beretta SP. Lärde mig skjuta anständigt nog för jakt med denna bössa och vi kom nog bäst överrens efter att jag fått i lite fräsigare extended choker från Teague - men förmodligen mest för att jag tränade väldigt mycket mer skytte i den vevan. För något år sedan köpte jag lite på chans en b25a med 79cm's pipor och fasta borrningar. Den är lite kort i kolven för mig men jag älskar känslan i denna blysmällan. Kräver lite mer av mig innan skott, och bättre blir det inte förrän jag släpper till skattade svenska pesetas och byter ut virket så vi blir ett tillsammans, jag och b25an ^_^

Vad gäller 81cm's pipor. Jag har haft förmånen att få låna en sådan pang för lite längre utvärdering. Skön maskin att skjuta lerduvor med. Stadig och pålitlig. Med min historia med Berettan i ryggen hade jag dock lite svårt att förlika mig med bred spång. En Perazzi jag fått prova hade eleverad spång och detta passade mig bättre. Målbild och sånt! Bred spång finns vanligen på sportskyttebössorna. På rena jaktbössor inte lika vanligt. Tycke och smak. Både Browningen och Perazzin gick utmärkt att krossa lerduvor med och jag höll mig i normalt antal krossade duvor per serie med båda dessa hagelgevären.

Många bra och kloka råd i tråden!

/M

KJE81
13 minutes ago Maichel sa:

Skjutskola är en variant att nyttja för att komma i kontakt med, och för att testa olika hagelvapen. En annan är att besöka en skjutbana. Överlag är människorna där väldigt hjälpsamma och jag har själv fått möjligheten att provskjuta en hel del olika hagelbössor på skjutbanor. Allt från riktiga formel-1 varianter för lerkakskrossning till mer jaktbetonade blysmällor.

Min första hagelpang var en 71cm's beretta SP. Lärde mig skjuta anständigt nog för jakt med denna bössa och vi kom nog bäst överrens efter att jag fått i lite fräsigare extended choker från Teague - men förmodligen mest för att jag tränade väldigt mycket mer skytte i den vevan. För något år sedan köpte jag lite på chans en b25a med 79cm's pipor och fasta borrningar. Den är lite kort i kolven för mig men jag älskar känslan i denna blysmällan. Kräver lite mer av mig innan skott, och bättre blir det inte förrän jag släpper till skattade svenska pesetas och byter ut virket så vi blir ett tillsammans, jag och b25an 

Vad gäller 81cm's pipor. Jag har haft förmånen att få låna en sådan pang för lite längre utvärdering. Skön maskin att skjuta lerduvor med. Stadig och pålitlig. Med min historia med Berettan i ryggen hade jag dock lite svårt att förlika mig med bred spång. En Perazzi jag fått prova hade eleverad spång och detta passade mig bättre. Målbild och sånt! Bred spång finns vanligen på sportskyttebössorna. På rena jaktbössor inte lika vanligt. Tycke och smak. Både Browningen och Perazzin gick utmärkt att krossa lerduvor med och jag höll mig i normalt antal krossade duvor per serie med båda dessa hagelgevären.

Många bra och kloka råd i tråden!

/M

Tack för ett riktigt bra svar :) Jag får väl helt enkelt inse att det blir svårt att ta ställning utan att provskjuta en 81 cm sporter, bred spång tyckte jag fungerade bra för mig med en B525 jag testade, dock med 76 cm pipor.

Är det förresten någon som har någon uppfattning kring det här med skillnaden i kvalité mellan hunting- och sportermodellerna hos Browning?

pmt

Generellt sett är man en aning mer petig vid inpassningen på en sporter än på en ren jaktmodell i motsv grade. 

Det gäller liksom inte bara Browning. 

T

KJE81
8 minutes ago pmt sa:

Generellt sett är man en aning mer petig vid inpassningen på en sporter än på en ren jaktmodell i motsv grade. 

Det gäller liksom inte bara Browning. 

T

Tack för svaret, jag visste väl att jag inte hade drömt att jag hört något i den stilen. Har du förresten någon uppfattning om kvaliten på Browning B725 Hunter UK Premium?

pmt
1 hour ago KJE81 sa:

Tack för svaret, jag visste väl att jag inte hade drömt att jag hört något i den stilen. Har du förresten någon uppfattning om kvaliten på Browning B725 Hunter UK Premium?

Uppfattning vet jag väl inte... Du får vad du betalar för, japanerna är rätt petiga. Det ligger ungefär dubbelt så mycket mantimmar i en Browning/Miroku som hos motsvarande italienska modeller. 

Generellt håller jag Browning/Miroku framför italienarna generellt sett till byggkvalitet, i synnerhet jmf mot en stor som börjar på B. Även om den senare verkligen lyft sig i håret rejält med sin nya sporter. 

Blir det utförandet standard framöver får japanerna passa sig..... 

T

KJE81
20 minutes ago pmt sa:

Uppfattning vet jag väl inte... Du får vad du betalar för, japanerna är rätt petiga. Det ligger ungefär dubbelt så mycket mantimmar i en Browning/Miroku som hos motsvarande italienska modeller. 

Generellt håller jag Browning/Miroku framför italienarna generellt sett till byggkvalitet, i synnerhet jmf mot en stor som börjar på B. Även om den senare verkligen lyft sig i håret rejält med sin nya sporter. 

Blir det utförandet standard framöver får japanerna passa sig..... 

T

Dubbelt så mycket mantimmar låter väldigt bra, känns bra att jag är inne på Browning istället för Beretta😀

pmt
40 minutes ago KJE81 sa:

Dubbelt så mycket mantimmar låter väldigt bra, känns bra att jag är inne på Browning istället för Beretta😀

Nu är det ju inte timmarna i sig som räknas, du får fler i en valfri turk för 1/3 av priset..... 

Mest prisvärda italienare i dag annars är nog Rizzini, eller Guerini. I den prisklassen vi pratar om här. Om man nu inte går på japanskt. 

Även om den nya 694an har extremt bra skjutegenskaper och faktiskt imponerar lite kvalitetsmässigt för sitt pris. 

Men det skiftar över tid vem som håller ppk'n. 

T

KJE81
12 minutes ago pmt sa:

Nu är det ju inte timmarna i sig som räknas, du får fler i en valfri turk för 1/3 av priset..... 

Mest prisvärda italienare i dag annars är nog Rizzini, eller Guerini. I den prisklassen vi pratar om här. Om man nu inte går på japanskt. 

Även om den nya 694an har extremt bra skjutegenskaper och faktiskt imponerar lite kvalitetsmässigt för sitt pris. 

Men det skiftar över tid vem som håller ppk'n. 

T

I och för sig så är det säkert så, men jag föredrar nog att köpa japanskt eller italienskt framför turkiskt...

Rizzini har jag varit inne på tidigare och beställde t om en som jag dock avbokade. Beretta känns lite som been there, done that...så Browning får det nog bli👍Guerini är ju fina också förstås 🤔

KJE81

Nu börjar jag ha landat i piplängd i alla fall, efter att ha testskjutit en Beretta med 81 cm pipor så har jag kommit fram till att det nog är för långt för mig, så 76 cm får det bli :)

Sedan så har jag ändrat mig lite när det gäller tillverkare och modell, jag är mera inne på en hagelbock med sidoplattor, mest för att jag tycker att det ser bättre ut än utan 😊 Jag inser förstår att det inte tillför något till vapnet annat än det estetiska, men det kan ju vara nog så viktigt. Hursomhelst så är min favorit just nu en William Powell Perdix. Vilket egentligen är en Rizzini Artemis men med lite annan specifikation, i tester verkar den göra väldigt bra ifrån sig. Alternativ två är en Browning B725 Sporter Black Edition eller kanske en kompromiss i form av en Browning B725 Hunter UK Premium...

Att det ska vara så svårt att välja, någon som känner för att komma med lite inspel? :) 

perdix-gallery-tweed.jpg

perdix-gallery-action.jpg

perdix-gallery-underside.jpg

Christian N

En kal 28 Rizzini, round body och 81 cm pipor är min givna 50 års present.. 

/C

• Like 1

KJE81
15 hours ago Christian N sa:

/C

Det låter ju som en bra present :) Själv har jag tänkt unna mig denna bössa som en tidig fyrtioårspresent, fast ekonomin tillåter bara en hagelbössa i prisklassen, så det får bli lite av en mångkonstnär, därför jag tänker mig samma till både lerduveskytte och jakt :)

Blaser66
På 2019-12-03 at 16:37 Christian N sa:

/C

Den kan bli tokvärdelös om EU får som de vill!

Svenstorparn
36 minutes ago Blaser66 sa:

Den kan bli tokvärdelös om EU får som de vill!

Kan du utveckla det för oss som inte läst EU direktiven?

Blaser66

Det är ett förslag på att blyammo inte får befinna sig närmare än 300meter från våtmark/bäck/å alltså ett totalförbud men man får hoppas att det röstas ner.

EU är inget bra för oss jhägare/skyttar,

/J

• Thanks 1