Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Löparn

Löparn lär sig ladda – och en del annat på kuppen...

Recommended Posts

Hipshot

Shit vad seriöst och snyggt presenterat!

• Like 2

gaston

Välkommen i laddträsket! 😎

josc72

Och så jäkla ren laddbänk! Imponerande!

Löparn
23 hours ago Hipshot sa:

Shit vad seriöst och snyggt presenterat!

Tack 🙂 

22 hours ago jakobj sa:

Härligt inlägg!

Kul att höra 🙂 

7 hours ago gaston sa:

Välkommen i laddträsket! 😎

Tack, tror jag... 😉 

5 hours ago josc72 sa:

Och så jäkla ren laddbänk! Imponerande!

Nja, en av finesserna med att fota är att man inte behöver ta med allt... 😉 

josc72

😏 Har ju i alla fall en liten, ren yta!

15753877496352560276320904529564.jpg

• Haha 1

Löparn
4 hours ago josc72 sa:

😏 Har ju i alla fall en liten, ren yta!

- Det räcker! 🙂 

På och framför minbänk har det legat så mycket saker att jag inte kunnat arbeta där alls. Nu har suget efter att börja ladda faktiskt fått mig att städa upp ordentligt. Frågan är bara hur länge ordningen håller i sig... 😬😉

IMG_8579.thumb.jpg.e3733fd3247790ec4e8af83b2f3a2e25.jpg

• Like 1

Löparn

Idag blev det två hål i arbetsbänken... 

49184775041_3004523340_w_d.jpg

Gjorda av min 11 åriga dotter som idag hellre hängde med farsan i verkstaden än att kolla TV :D

49184774796_3b190c946f_w_d.jpg

Genomgående vagnsbuld med stooora brickor på undersidan till "nya" pressen (ny men gammal modell, RCBS Rock Chucker II).

49184976367_e62dc72b8a_w_d.jpg

Funkar superfint. Inget att klaga på här. :D

49184774931_b39313292c_w_d.jpg

Christian N

Bra jobbat där. Hur har det gått med provskjutningen./C

• Like 1

Löparn
3 hours ago Christian N sa:

Bra jobbat där. Hur har det gått med provskjutningen./C

Tack, tyvärr har jag inte kunnat komma till skjutbanan än. Hoppas att kunna komma loss i morgon en stund och få provpangat lite 🙂

LGH
På 2019-12-14 at 17:26 Löparn sa:

49217539773_8ee9eb0cb1_c_d.jpg

Roligt att du har exakt samma lösning som jag hade på min T3 i just Berserk-stocken! En god vän gick loss på originalklumpen från Versapod och svetsade fast en bult som förlängning, denna bäddade jag in med färgad Biltema super-epoxy. Det blev alldeles utmärkt och jag har aldrig skjutit så bra som med den bössan (6,5x55 så klart!).

T3.thumb.jpg.19c66906dfd56d9d48f9b941dc916fbb.jpg

• Like 2

Löparn
5 hours ago LGH sa:

Roligt att du har exakt samma lösning som jag hade på min T3 i just Berserk-stocken! 

Det var roligt att se. Då är jag inte helt ute och cyklar i alla fall, eller så är vi det båda två... 😉 

Löparn

Idag har jag varit och skjutit laddstege.

Tyvärr var det lite strul med markörsystemet som inte lyckades mäta alla skott. Förmodligen lite smuts på sensorer eller lasrar. Funkade dock klockrent med lite tyngre kulor i mer normal 308-fart under 800 m/s. 

Lite tur att jag hade laddat för fyraskottsserier istället för treskottserier. Vissa skott markerades fel och fick systemets maxvärde (x=-265, y=-265) och således fungerade inte den automatiska beräkningen av spridningen. Eftersom jag fick ut koordinaterna för varje skott kunde jag sätta upp en tabell och räkna på spridningen själv. Jag är dock inte helt säker på att jag tänkt rätt men jag har utgått från det största och minsta värdet i respektive led och räknat ut hypotenusan enligt följande formel: =sqrt((x2-x1)^2+(y2-y1)^2).

44,5 gr Norma 200 verkar ge en spridning om 7 mm vilket jag tycker verkar lovande. En laddning att bygga vidare på tror jag.

49223321828_05de1b9f1f_c_d.jpg

Dock har den laddningen den näst största standardavvikelsen (SD) av de sju laddningarna jag skjutit idag. Vad detta beror på vet jag inte. Kanske jag varit för ojämn när jag laddat och slarvat med vågen. Vet inte vad som annars skulle kunna påverka farten på det sättet. Tacksam för tips ifall någon ser något jag missar. Samtidigt lite motsägelsefullt att denna laddning fick lägsta spridningen trotts relativt stor SD.

49224026947_cd43f04828_w_d.jpg

Tavlan från laddning 44,5 gr:

49222297272_e569a40963_w_d.jpg

Christian N

100 meter? I så fall har ES/SD ingen påverkan på träffbilderna. 

300 meter absolut och då är datan inkonklusiv. Men skjut om 5 skotts serier för de högre laddningarna och så hur det går. /C 

• Like 1

Maichel

Det här är intressant och jag beundrar din grundlighet, och finner nöje i att läsa vad du delar med dig av ^_^ Eftersom jag blir intresserad ställer jag frågor. Vad är målbilden med din handladdning? Jag frågar eftersom jag själv laborerar en hel del och testar gränser friskt i, andra fall för att hitta precision. Är det V-max som skjuter 7mm? Jag frågar eftersom jag vet att båda jaktvapen och skyttar har en hel del begränsningar, och för att ingående komponenter kan variera i kvalité <_<

Jag laddar till en drös olika kalibrar och har märkt att '10-round load dev...' är rätt bra för att hitta en bra start. För egen del har jag därifrån jobbat vidare. Har också märkt att min egen förmåga att leverera när jag skjuter laddstegar kan påverka utfallet enormt. För min 6,5cm så ratade jag en laddning eftersom jag upplevde att jag sköt bra och att laddningen spred. 10-round sa att jag borde skjuta om, när jag gjorde så hittade jag att laddningen träffade med bra fart på 1.1km, fem träffar på raken och dessutom höll ihop löjligt bra på 100m vid andra försöket...

Kul är det, pysslet! Jag brukar skjuta treskottare eftersom jag alltid tycks tappa bort en träff när jag skjuter fem i en stege. Sen utvärderar jag på 300m etc. 

Tack för att du delar med dig!

/M

• Like 1

Löparn
17 hours ago Christian N sa:

100 meter? I så fall har ES/SD ingen påverkan på träffbilderna. 

300 meter absolut och då är datan inkonklusiv. Men skjut om 5 skotts serier för de högre laddningarna och så hur det går. /C 

OK, låter rimligt. Ska testa nya 5 skottsgrupper.

14 hours ago Maichel sa:

Det här är intressant och jag beundrar din grundlighet, och finner nöje i att läsa vad du delar med dig av  Eftersom jag blir intresserad ställer jag frågor. Vad är målbilden med din handladdning? Jag frågar eftersom jag själv laborerar en hel del och testar gränser friskt i, andra fall för att hitta precision. Är det V-max som skjuter 7mm? Jag frågar eftersom jag vet att båda jaktvapen och skyttar har en hel del begränsningar, och för att ingående komponenter kan variera i kvalité 

Jag laddar till en drös olika kalibrar och har märkt att '10-round load dev...' är rätt bra för att hitta en bra start. För egen del har jag därifrån jobbat vidare. Har också märkt att min egen förmåga att leverera när jag skjuter laddstegar kan påverka utfallet enormt. För min 6,5cm så ratade jag en laddning eftersom jag upplevde att jag sköt bra och att laddningen spred. 10-round sa att jag borde skjuta om, när jag gjorde så hittade jag att laddningen träffade med bra fart på 1.1km, fem träffar på raken och dessutom höll ihop löjligt bra på 100m vid andra försöket...

Kul är det, pysslet! Jag brukar skjuta treskottare eftersom jag alltid tycks tappa bort en träff när jag skjuter fem i en stege. Sen utvärderar jag på 300m etc. 

Tack för att du delar med dig!

/M

Kul att höra 🙂 

Målbilden med laddningen är lite kluven. För det första så ville jag ha varmintammunition till min bössa (308 w) och det visade sig att det inte gick att köpa hur jag än försökte. Då blev jag frustrerad och tänkte, hur svårt kan det vara. Visst är det svårt, men om andra kunnat lära sig så ska väl jag kunna också. Ett annat svar är för att det går och jag har möjligheten. Det är en hobby i hobbyn. Ett projekt som är roligt i sig. Jag behöver inte ladda själv egentligen men jag vill. Sedan har jag en förkärlek till att lära mig saker och optimera. Jag finner stor tillfredställelse att avmystifiera någonting, att knäcka koden. Att lära mig handladdning är  just ett sådant mysteriet som jag tagit mig an 🙂 

Ja, det är V-maxen som jag skjutit med nu och jag et att jag inte kan dra för stora slutsater på tre ynka skott. Men det är i alla fall en start. Det finns massa faktorer som påverkar resultatet och jag är medveten om att jag som skytt är den största. Jag är ingen mästerskytt på något sätt men jag tror heller inte att jag är en direkt sopa heller. Nedan är årets första femskottsserie efter att jag gängat pipan hos den lokala vapensmeden. Rutorna är i cm storlek. Förutsättningarna jag hade när jag sköt laddstegen tidigare redovisad, var betydligt bättre och inomhus.

812078673_Screenshot2019-12-16at23_26_38.thumb.png.59f6238b5493c2b5881a0a894e678c87.png

Jag resonerar som så att fyraskottsserier kan ge en god fingervisning om i vilken härad jag kan leta vidare. Jag ska ladda upp 10 patroner i de tre översta laddningarna jag prövat och se hur det blir. Med 10 skott borde man rimligtvis få lite mer och tydligare data.

• Like 1

Maichel

Är verkligen TMK en jaktkula? Jag utvärderade 175grains varianten i min 308a och den går att få att skjuta väldigt bra. I min Rem700 så sköt den löjligt bra t.om. Dessvärre var patronerna då så långa att dom inte gick att platsa i magasinsbrunnen, utan fick matas i en och en uppifrån. Har en "trofé" av en större dovhjort hemma som avlivades i ett hjorthägn. Ingångshål perfekt centrerat mellan ögonhålorna, atlaskotan försvann fullständigt och lämnade ett väldigt övertygande tomrum efter sig... Helt i klass och linje med 178grains Amax. Hade jag inte haft typ 600st 178Amax kvar så hade 175TMK eller 178Eldx varit givna val för mig till min 308a

p.s Insåg nyss att min profilbild visar just den trofén :lol:

/M

Christian N

Löparn has Gamechanger kulan, men jag tror ju att allt är en o samma. /C 

Maichel
6 minutes ago Christian N sa:

aha! Min miss -_-

/M

Löparn
22 hours ago Christian N sa:

Ja, precis. Det är Tippede Game King eller Game Changer som de kallar den. 

IMG_8838.thumb.jpg.1b3e9a9d2c2466e275d644ba5ee9f70f.jpg

På 2019-12-18 at 09:23 Maichel sa:

Jag utvärderade 175grains varianten i min 308a och den går att få att skjuta väldigt bra. I min Rem700 så sköt den löjligt bra t.om. Dessvärre var patronerna då så långa att dom inte gick att platsa i magasinsbrunnen, utan fick matas i en och en uppifrån. 

Spännande, tänker att jag ska pröva det med. Tänker sikta på en COL om ca 75 mm. Funderar också på om det inte borde gå att få patroner som överstiger maxlängden för 308w att fungera i bössan. Tikka T3 och T3x har ju alla lång låda, även till patroner som skulle kunna passa i kort låda. Det borde fungera att köpa ett magasin för ex 30-06 samt att byta/fila till stoppet för slutstycket så att det går lite längre bak. Tänker att svårare än så borde det inte vara. Eller?