Publicerat December 9, 20196 yr Författare 12 hours ago Mad Mike sa: När riktmedlet ligger still på målet även om du rör huvudet då har du ställt parallaxen rätt-skärpan får du på köpet. De flesta jaktkikare är parallaxjusterade på 150m och fungerar i intervallet 0-250m, det är bara om du ska skjuta på längre håll som du verkligen behöver parallax. /Mike Men i nuläget är ju 200metersskytte nog så stor utmaning. Hmm, är parallaxjustering helt onödigt för mig med andra ord? Skjuter man tätare träffbilder om man har en kikare där man manuellt ställer in parallaxen på 200meter än med en kikare där den är fast på 150?
Publicerat December 9, 20196 yr Författare 13 hours ago Dansken sa: Tänk som jag: om det inte är ett problem för dig behöver du inte försöka lösa det. Det finns mycket att läsa om parallax och jag kan inte förklara det tillräckligt bra här med få ord. När du kommer att behöva det kommer du att förstå. På ett vanligt jaktsikte behöver du det inte. Räknas i denna bemärkelse skytte på 200meter som vanligt jaktsikte med andra ord? På 300meter? När gör parallaxjustering nytta? Frågar eftersom jag är nyfiken på hur jag ska tänka!
Publicerat December 9, 20196 yr Författare Update! Mailade några som ska vara kunniga. Dom föreslog dessa: jakt.se:s optikkunnige Fredrik som föreslog:Zeiss Conquest V4 4-16x44https://www.jakt.se/zeiss-conquest-v4-4-16-44 George på skytte.astro.sweden föreslogATHLON MIDAS TAC HD 4-16X44 APRS2 FFP MILhttps://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.2216.12968/athlon-athlon-midas-tac-hd-4-16x44-aprs2-ffp-mil Vad säger ni?
Publicerat December 9, 20196 yr Vad hade du för frågeställning när du mailade dom? Körde du en copy-paste på den första posten i tråden? (Sidospår: Hade blivit ruskigt förvånad om dom INTE hade länkat till sikten som själva säljer )
Publicerat December 9, 20196 yr Författare Just now Ryberget sa: Vad hade du för frågeställning när du mailade dom? Körde du en copy-paste på den första posten i tråden? (Sidospår: Hade blivit ruskigt förvånad om dom INTE hade länkat till sikten som själva säljer ) Frågeställningen var snarlik den första posten. Såklart länkar dom till sina egna sikten, men ändå intressant att se vad dom föreslår tänker jag.
Publicerat December 9, 20196 yr Teoretiskt beror det på vilket avstånd kikaren är parallaxjusterad för om du inte kan justera det själv på kikaren. I praktiken skulle jag inte bekymra mig nämnvärt för avstånd upp till 300m om du inte är ute efter minimala träffbilder eller avser skjuta från tämligen oergonomiska ställningar på de hållen.
Publicerat December 9, 20196 yr 5 hours ago Skogsfågeln sa: Räknas i denna bemärkelse skytte på 200meter som vanligt jaktsikte med andra ord? På 300meter? När gör parallaxjustering nytta? Frågar eftersom jag är nyfiken på hur jag ska tänka! Som Holz skriver ovan, på avstånd upp till 250m är avvikelserna så små att det knappt är mätbart, det är från 300m och bortåt som det verkligen gör nytta. Om du sen vill ha targetrattar och parallaxjustering ja det är en annan femma men det behövs verkligen inte på avstånd upp till 250m, en annan aspekt är att ju mer räksallad en tub har desto tyngre och klumpigare blir den. /Mike
Publicerat December 10, 20196 yr Jag säljer ett delta titanium 6-24 med paralax mintkondition 3500kr Jag har haft den på quad med 17hmr, men antar den klarar allt.
Publicerat December 10, 20196 yr 18 minutes ago ozzian sa: Jag säljer ett delta titanium 6-24 med paralax mintkondition 3500kr Jag har haft den på quad med 17hmr, men antar den klarar allt. Annars norpar jag den
Publicerat December 22, 20196 yr På 2019-12-07 at 18:59 Bjorn.h sa: Vixen har kompakta lätta sikten med 1tums tub, nån som har eller tittat i ett dylikt? Haft en 3-12x40 1 tums. Ruggigt prisvärd. Står made in Japan på tuben. Väldigt nära en meopta meopro i optiken. Vill man ha en enkel lätt kikare med duplex är det bara handla.
Publicerat December 23, 20196 yr På 2019-12-10 at 08:19 charlie sa: Annars norpar jag den Jag har 2 till salu,, enligt mig mintcondition,, vet ej under ringarna.
Publicerat December 23, 20196 yr Ju större förstoring du har och ju längre avstånd du skjuter på desto viktigare blir det en rätt inställd paralax. På kikarsikten med mindre än ca 12 ggr förstoring hittar du sällan paralaxjustering. De är oftast paralaxjusterade från 100 yd till oändlighet. Du märker heller inte av den på så små förstoringar. Skall du däremot ha kikarsiktet på en småviltstudsare och skjuta på korta avstånd, ex 20 meter, kommer du aldrig att få skärpa på både riktmedlet och målet samtidigt utan att ha möjligheten att justera paralax eftersom den är justerad från 100 yd/94 meter. Så beroende på förstoring och avstånd du skall skjuta på måste du tänka paralax. Från 14-16 ggr förstoring tänker du paralax. Skall du skjuta på korta håll tänker du också paralax. Men skjuter du med små förstoringar eller älg på 90 meter plus var enda gång behöver du inte bry dig. Tjädertuppar på 400 meter med 25 ggr förstoring eller luftgevär på trast på 17 merter är det paralaxtänk som gäller.