Publicerat December 23, 20196 yr Tänkte ta upp laxen från frysen och funderar vad jag ska göra med den och eftersom det är varmare väder nu så fanns funderingen att testa kallröka från den. Hur länge brukar ni som gjort det själv röka laxen?
Publicerat December 23, 20196 yr Jag varmrökt en bit som ska provas i morgon, den fick ligga i 3-4 timmar. Men varmrökte i runt 80 grader i klotgrillen...
Publicerat December 23, 20196 yr Har aldrig kallrökt den men varmröker ibland en del lax. Innertemperatur på 60 gr (laxen) då blir den ganska bra. Saltlake först ett dygn och sedan de kryddor man vill ha. Torka den ordentligt ren från vätska innan rökning så blir den bättre. Tyvärr inget bra recept på kall rökning.
Publicerat December 29, 20196 yr Författare Testade röka igår skulle gissa på en 7-8 timmar så få se under dagen hur det blivit.
Publicerat December 30, 20196 yr Författare Lät laxen hänga ute i röken på luftning ca 15-20 timmar efter rökningen och det blev så bra att jag kommer göra det fler gånger.