Publicerat Januari 9, 20206 yr Författare 12 hours ago PeterC sa: Varför vill du envisas med att hänga in en fuktig djurkropp på en gång i kylen? Jag har ingen annan stans att hänga den hemma än i kylen som jag bor. Så antingen 18-20 grader beroende på årstid rumstemperatur med avslagen kyl eller slå på kylen på lägsta (förhoppningsvis runt 12-15 på inkommande) är det man har att välja på. Jag funderar på om det inte skulle kunna vara bra med två ventiler och fläkt utan kyla Första 12 timmar för fuktens skulle?
Publicerat Januari 9, 20206 yr 1 minute ago Järven sa: Jag har ingen annan stans att hänga den hemma än i kylen som jag bor. Så antingen 18-20 grader beroende på årstid rumstemperatur med avslagen kyl eller slå på kylen på lägsta (förhoppningsvis runt 12-15 på inkommande) är det man har att välja på. Det blir en väldans massa fukt som ska bort det första dygnet så kylen kommer inte att klara av torkningen, med följd att fukten stannar på kroppen istället.
Publicerat Januari 9, 20206 yr Författare 1 hour ago PeterC sa: Det blir en väldans massa fukt som ska bort det första dygnet så kylen kommer inte att klara av torkningen, med följd att fukten stannar på kroppen istället. Alternativet får bli att flå innan om det blir problem med fukt, på något sätt får man se till att det fungerar.
Publicerat Januari 9, 20206 yr Författare Detta är en populär post. Nu har vi fått hem ett Elektrolux i till synes i riktigt fint skick för en femhunka att våldföra oss på i stället. ? Ska vänta med att provköra i morgon när det stått till sig efter som det legat ner på släpkärra. Det är Svensktillverkat och med vridjustering av temperatur och det gillas skarpt då det borde ge förutsättningar för större justerområde än på det förra som hade 2-8 grader, har inte kollat tillverningsår men med lite tur är det gammalt nog för att vara fyllt med R134 vilket jag hört av en kyltekniker har vissa fördelar...kanske ev står på kompressorn om man kikar lite nogare senare ? Trots att det var lite lägre än sin föregångare så var det betydligt tyngre, kanske snålade man inte in lika mycket på material förr ? Nåja, nu är det bara att tuta och köra igen. ?
Publicerat Januari 11, 20206 yr Författare Dammsugit baksida och skurat in och utsida. Jag har sparat 230v fläkten från förra skåpet som jag tänker montera så man kan få cirkulation om man vill. Velar fortfarande om det ska in ventilation i dörren eller inte, borde det inte kunna vara en fördel att kunna köra med fläktcirkulation och lite ventilation utan kyla dom första 12 timmarna medans man vänta på att djurkroppen ska sjunka i temperatur. Hur som gör dom väl ingen skada om dom är stängda så man kan väl knöka dit dom.
Publicerat Januari 12, 20206 yr Författare Lite terapijobb i dag med strömförsörjning åt 230v fläkten jag rövare ur det kvaddade skåpet, en separat strömbrytare monterades så man kan ha den igång när man själv önskar ha cirkulation på luften i skåpet. Tanken är att tjyva ström från kontakten som slår i gång lampan när man öppnar dörren. Provkört och klart.
Publicerat Januari 13, 20206 yr Författare Detta är en populär post. Några kylskåp och ett par kubikmeter freon senare: Äntligen en fungerande viltkyl utan punktering på kylsystemet. Stången gjordes lite för lång så den spänner mellan väggarna och hålls fast av stånghållare som limmats och skruvats i kylskåpet innerhölje, efter som dom inte kan rubbas axiellt då det sitter låsskruvar som håller fast stången och är skruvade i sidorna så dom ej kan glida neråt så bedömer jag på lösa grunder lösningen "safe" även för ett mindre Vildsvin. Borrade i ventilerna med hålsåg så dom hamnade på insidan av dörren denna gång och insektsnätet på utsidan. En insticktermometer monterades på utsidan av dörren med dykröret genomgående. Enda som är kvar nu är att koppla in elen till fläkten...…...hur illa kan det gå ? När den är inkopplad ska jag fira med en pilsner...inte förr.
Publicerat Januari 22, 20206 yr Författare Detta är en populär post. Så, nu är även fläkten inkopplad, jag drog ut 230volt sladden på baksidan genom ordinarie hål för sladd till lyse och termostat. Kopplade så jag kan köra fläkten oberoende om kylen är på eller av, projektet är att betrakta som klart. NU kan jag fira med en Pilsner.
Publicerat Augusti 17, 20223 yr On 1/8/2020 at 10:41 PM, PeterC said: Såhär fäste jag stången. Helt enkelt två plåtar med hål för stången, samt plastklossar på motsatta sidor som passar i spåren för originalhyllorna. Lätt att anpassa höjden och man slipper minsta åverkan på skåpet. Upp och hoppa tråden! 🙂 @PeterCVad är det för dimension på gängstången?
Publicerat Augusti 18, 20223 yr 17 hours ago redtop sa: Upp och hoppa tråden! 🙂 @PeterCVad är det för dimension på gängstången? Det är en M16 gängstång.