Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sveaskog vill ha skyddsjakt på älg n Harads

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
4 minutes ago robban.jagaren sa:

Utrotningspolitik av ekonomer..... 

Typ:sad:

Publicerat

Samma här i delar av Bergslagen, dom ska ha bort dom och Länsstyrelsen tiger med vilket är konstigt då det är Starens Vilt.

Publicerat

Fast, Sveaskog är juh statens...

"Sveaskog i korthet

Sveaskog är Sveriges största skogsägare – vi äger 14 % av Sveriges skogar och har i medeltal 840 medarbetare verksamma runt om i landet. Svenska staten är vår ägare."

Så det är helt enligt partiets linje!

Publicerat

Vi i Norrbotten är för dåliga jägare och skjuter för lite älg.

Publicerat
3 hours ago lindgren sa:

Fast, Sveaskog är juh statens...

"Sveaskog i korthet

Sveaskog är Sveriges största skogsägare – vi äger 14 % av Sveriges skogar och har i medeltal 840 medarbetare verksamma runt om i landet. Svenska staten är vår ägare."

Jo, men även om båda är Statliga så har dom olika uppgifter att uppfylla.

Skogsbolagens är att få ekonomi och avkastnig, länsstyrelsens att förvalta och när det behövs skydda.

Publicerat
11 minutes ago Järven sa:

Jo, men även om båda är Statliga så har dom olika uppgifter att uppfylla.

Skogsbolagens är att få ekonomi och avkastnig, länsstyrelsens att förvalta och när det behövs skydda.

Absolut, fast, ur vilka perspektiv... 
 Trafik? Biologisk mångfalld? Ekonomi? 

Ur mitt personliga perspektiv tycker jag länsstyrelsen "typ håller med, och tillåter"... Sveaskog (mfl) att försöka minska skadorna (läs: skjuta ner stammen ) 
Men jag vill ju jaga mer Älg ,,, så det är inte bra ur min synvinkel.

Ur skogsägarnas perspektiv vore nog en stark vargstam i hela sverige det klart bästa... ur ett ekonomiskt perspektiv, kanske fler perspektiv än så.. 

Komplicerad fråga..

Publicerat

Det finns såklart olika intressen i frågan.

I vårt fall så vill dom ha tok-hög avskjutning i existerande Vargrevir, man ska inte ta hänsyn eller spara på något vis Ang avelsbas med kapital tjurar eller produktiva kor....allt ska i backen.

man behöver inte ens gå kurs för att förstå hur det kommer att gå för våran Älgstam inom bara några år.

• 4 weeks later...
Publicerat

Jag känner inte riktigt till hur det är i Norrbotten. Men om man jämför med norra Jämtland så är älgens vandrings/uppsamlings områden tämligen väl kända av ortsbefolkningen. Det finns dessutom ca 13000 fångstgropar som knappast grävts slumvis utan tyder på att de här vandringarna har förekommit några år... Om jag dristar mig till att göra en helt ovetenskplig egen spaning i kristallkulan så skulle jag ju inte tro att ev återintroduktion av Varg gör älgen mer benägen att hålla sig för sigsjälv. Lär sig älgen att "ta emot" vargen så är nog en grupp 20-50 ilskna älgar inte så roligt för ens vargen att ge sig på... Och även om de inte lär sig försvara sig så tror jag ändå fler större rovdjur gör att de klumpar ihop sig ytterligare. (Även om det kanske inte är vetenskapligt bevisat)

Det borde inte vara någon större överaskning att dylika områden periodvis håller väldigt stora stammar. Kanske borde en större andel av de "naturvårdsavsättningar" som görs inriktas på några av dessa områden och kanske tom försöka gynna älgen i dessa områden så att tallplanteringar en bit därifrån slipper.

Publicerat
  • Författare
2 hours ago henke67 sa:

Jag känner inte riktigt till hur det är i Norrbotten. Men om man jämför med norra Jämtland så är älgens vandrings/uppsamlings områden tämligen väl kända av ortsbefolkningen. Det finns dessutom ca 13000 fångstgropar som knappast grävts slumvis utan tyder på att de här vandringarna har förekommit några år... Om jag dristar mig till att göra en helt ovetenskplig egen spaning i kristallkulan så skulle jag ju inte tro att ev återintroduktion av Varg gör älgen mer benägen att hålla sig för sigsjälv. Lär sig älgen att "ta emot" vargen så är nog en grupp 20-50 ilskna älgar inte så roligt för ens vargen att ge sig på... Och även om de inte lär sig försvara sig så tror jag ändå fler större rovdjur gör att de klumpar ihop sig ytterligare. (Även om det kanske inte är vetenskapligt bevisat)

Det borde inte vara någon större överaskning att dylika områden periodvis håller väldigt stora stammar. Kanske borde en större andel av de "naturvårdsavsättningar" som görs inriktas på några av dessa områden och kanske tom försöka gynna älgen i dessa områden så att tallplanteringar en bit därifrån slipper.

Jag kan långt ifrån allt om Norrbotten men det finns fångstgropar här också. Älgens vandringssträckor är väl kända också.

Dom sa på lokalradion att Sveaskog ska överklaga beslutet.

Publicerat
23 minutes ago, lsjonsson said:

Jag kan långt ifrån allt om Norrbotten men det finns fångstgropar här också. Älgens vandringssträckor är väl kända också.

Dom sa på lokalradion att Sveaskog ska överklaga beslutet.

Klart dom gör..

Blir en intressant fortsättning

Publicerat
  • Författare
1 hour ago lindgren sa:

Klart dom gör..

Blir en intressant fortsättning

Ja, man hade blivit förvånad annars!

Jepp!