Hoppa till innehåll

Vilken färdig ammo till Räv i 6,5*55 ?


MrT.

Recommended Posts

36 minutes ago strävhår sa:

Och med över 200 rävar på mitt samvete så väljer jag varmint om jag enkom ska ha en till räven.

Alltså, min tanke är att ha en kula för Räv och Grävling, samt en för klövvilt, typ.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

39 minutes ago strävhår sa:

Varmint finns av en anledning,

Det var min tanke, men just V- max finns inte fabriksladdad, tyvärr, annars hade det varit mitt förstaval...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har testat många olika varmint kulor i olika kalibrar och just nu har jag skjutit med fmj på åteln och inte sett någon skillnad förutom att räven inte exploderar.

Fungerar inte alla kulor till räv i 6,5?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

37 minutes ago karelsk blandning sa:

Fungerar inte alla kulor till räv i 6,5?

Det är inte det som är frågan (för det gör de säkert), utan frågan är om vilken kula i 6,5 som är mest lämpad för ändamålet för att slippa eftersök.  

Jag har en mängd fmj, men jag tvekar att använda mig av dessa för bl.a räv, av nämnda anledning. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detr viktigaste är du som nybliven jägare inte faller i den klassiska optimeringsfällan. Massor av jägare funderar alldeles för mycket på vad som är optimalt i olika lägen och tack vare det blir alla besök på skjutbanan bestående av träffpunkts tester, laddstegar osv sittandes på 80-100m från bänken. Det gör att man inte tar sig någonstans skyttemässigt i längden. 

Mycket bättre att skaffa en ammunition som är hyfsat allround, skottställa med den EN gång från bänken och sedan lägga resten av sin tid och energi på att utveckla sitt skytte med varierande ställningar, avstånd osv osv. Det gör en mycket bättre jägare än mr optimal som kanske har bästa kulan men är ganska begränsad till att bara skjuta bra med den i vissa statiska situationer. 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago Steinbok sa:

Mycket bättre att skaffa en ammunition som är hyfsat allround, skottställa med den EN gång från bänken och sedan lägga resten av sin tid och energi på att utveckla sitt skytte med varierande ställningar, avstånd osv osv.

Bra poäng. Valet (i mitt fall) har landat i Lapua Mega, den torde täcka de flesta tänkbara situationer (?).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago, MrT. said:

Bra poäng. Valet (i mitt fall) har landat i Lapua Mega, den torde täcka de flesta tänkbara situationer (?).

Lär dig Megan och skit i allt annat är mitt råd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago tecno sa:

Lär dig Megan och skit i allt annat är mitt råd.

Lutar åt det hållet, skjuter bra i min bössa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago MrT. sa:

Det är inte det som är frågan (för det gör de säkert), utan frågan är om vilken kula i 6,5 som är mest lämpad för ändamålet för att slippa eftersök.  

Jag har en mängd fmj, men jag tvekar att använda mig av dessa för bl.a räv, av nämnda anledning. 

Skjut med det som är i bössan och räven är död, med en expanderande kula är inte vinkeln så noga för räven kommer inte gå långt. Sen om det är sido skott, framifrån eller bakifrån har ingen betydelse för det går genom räven.

 

Jag har slutat skjuta med expanderande kulor på räv i grövre bössor för att dom går sönder så onödigt mycket.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago karelsk blandning sa:

Skjut med det som är i bössan och räven är död, med en expanderande kula är inte vinkeln så noga för räven kommer inte gå långt.

Ja, och i mitt fall blir det då Lapua Mega, då jag skall sitta på grisvak framöver. Om det dyker upp en räv (eller grävling) får det ses som en bonus.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago MrT. sa:

Vilken färdig ammo till Räv ? Hade gärna sett V-max men den finns inte färdig från fabrik (?). Vet att helmantel är tillåtet, men jag är rädd för att ev. påskjuten Räv springer iväg, med eftersök som följd. Så vad föreslås, förutom jaktammo med bondad kula, (t ex) ?

Förrut hade North fork färdig ammo med varmint, men vet ej nu!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago ozzian sa:

Förrut hade North fork färdig ammo med varmint, men vet ej nu!

Tackar för info !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Steinbok sa:

Detr viktigaste är du som nybliven jägare inte faller i den klassiska optimeringsfällan. Massor av jägare funderar alldeles för mycket på vad som är optimalt i olika lägen och tack vare det blir alla besök på skjutbanan bestående av träffpunkts tester, laddstegar osv sittandes på 80-100m från bänken. Det gör att man inte tar sig någonstans skyttemässigt i längden. 

Mycket bättre att skaffa en ammunition som är hyfsat allround, skottställa med den EN gång från bänken och sedan lägga resten av sin tid och energi på att utveckla sitt skytte med varierande ställningar, avstånd osv osv. Det gör en mycket bättre jägare än mr optimal som kanske har bästa kulan men är ganska begränsad till att bara skjuta bra med den i vissa statiska situationer. 

 

Jag hade 6,5x55 men laddade själv

85grains sierra hp och bst 140 graians

85 grains till räven o sånt

140 till rådjur bakom bog

även laglig till gris vid behov

 

dessa samsköt bra, ca 12mm på 100m , ca 16mm på 160m.

bättre än så skjuter jag inte i jakt.

faan, kanske 6,5 ai är bättre än min 308....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago ozzian sa:

men laddade själv

Det är bara för mycket jobb för mig. Ser helst färdiga lösningar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago ozzian sa:

faan, kanske 6,5 ai är bättre än min 308...

Om det tvistar de lärda...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Federal Power Shok finns i 6,5. Den är i mitt tycke för blöt för matvilt. Använde den med gott resultat till räv för ett par år sedan. Du kan ju testa att köpa en ask och se hur den uppför sig i din bössa. Den är inte så värst dyr (typ 450 kr / 20 st) så om den går dåligt i din bössa är det inte något dyrt misstag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago Älgflugornas Herre sa:

Federal Power Shok finns i 6,5. Den är i mitt tycke för blöt för matvilt. Använde den med gott resultat till räv för ett par år sedan. Du kan ju testa att köpa en ask och se hur den uppför sig i din bössa. Den är inte så värst dyr (typ 450 kr / 20 st) så om den går dåligt i din bössa är det inte något dyrt misstag.

Faktum är att jag just i detta nu tittar på ammo-priser (på Torsbo), då jag (sannolikt) kommer att åka dit inför ett kommande inköp. Jag har läst att Norma Oryx jämte Lapua Mega är ganska populära kulor här på forat, men frågan som söker sitt svar är om Oryxen är värd sitt pris (805 :- / 20 st) jämte Lapua Mega (400 :- / 20 st) ?

Skall kolla om Torsbo har föreslagna (Federal Power Shok) ammo till försäljning.

Edit: Federal Power Shok fanns inte (på Torsbo).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

24 minutes ago MrT. sa:

Edit: Federal Power Shok fanns inte (på Torsbo).

De har ofta lite fler sorter än de som framgår av hemsidan.

Jag har tidigare köpte Federal på en interjaktansluten butik men jag vet inte om de fortfarande för federal. Om jag minns rätt var det Classic vapen som var distributör innan de gick i kk 2017, vilka som står för distributionen nu vet jag ej.

Edit: frisport i Hyssna verkar vara distributör för Federal nu. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago Älgflugornas Herre sa:

De har ofta lite fler sorter än de som framgår av hemsidan.

Får kolla när jag har vägarna förbi. I annat fall har jag mina Lapua Mega.

18 minutes ago Älgflugornas Herre sa:

Edit: frisport i Hyssna verkar vara distributör för Federal nu. 

Tackar för info !

Edit: Fanns inte (på hemsidan), i färdig (6,5*55) ammo.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...