Publicerat Maj 5, 200521 yr Är det någon som vet var man kan köpa gåsbulvaner till ett hyfsat pris helst dom nyare i plast. Måste kompletera till höstens jakter för jag har fått endel av mina gammla stulna :'( // Danne
Publicerat Maj 5, 200521 yr Nya i plast är dyra, jag löste det med att göra egna i plast.. kostnad ca 10-15:-/st Köp en ny fin bulvan, lacka den med blank färg, gör sedan en plastform med gelcoat och glasfiber, detta kostar ca 200:-/form sedan är det bara börja tillverka bulvander i glasfiber, räcker med ett lager + några förstärkningar, det tar ca 10 minuter per bulvan och sedan är det 1 timme torktid innan man kan göra nästa om man inte gör fler formar. En form räcker till 200-300 bulvaner om man inte fuskar allt för mycket när man gör den. Man bör väl göra iaf två formar, en för ätande och en för vakande. Sedan är det bara att måla dessa i den modell man vill ha, kanada eller grågås. Jag är på gång att göra nya formar, kan skriva en liten artikel om hur man gör och vad man behöver.
Publicerat Maj 5, 200521 yr Författare Jag är tacksam för en lite mer detaljerad beskriving av hur man tillverkar bulvanerna. Hur blir vikten på dom egentillverkade?? Beroende var gässen slår så har jag upptill 800m att bära dom
Publicerat Maj 5, 200521 yr Jag är tacksam för en lite mer detaljerad beskriving av hur man tillverkar bulvanerna.Hur blir vikten på dom egentillverkade?? Beroende var gässen slår så har jag upptill 800m att bära dom Vikten blir ungefär samma, lite beroende på hur mycket plast man använder, gör man rätt så blir dom lättare än köpta.
Publicerat Maj 5, 200521 yr Mats du kanske vill sälja några till mig också? Kanske... men det lär inte bli 10-15:-/st det är ju inte helt roligt att jobba med båtplast, luktar attan men man blir glad efter några timmar i garaget ;D Men några kanske jag kan hinna göra... skall göra 50-80 st till aug/sep
Publicerat Maj 5, 200521 yr måste bara sticka in med en lilltå och säga att jag håller på att tillverka gräsandsbulvander i skumplast, jag tog bara en vanlig gräsandsbulvan, delade den där den sammanfogats, fyllde med skumplast från jula och vips, så har man en "replika" utan färg. ;D (har hunnit med 8st,) har provat 3 olika skumplaster, den "vanliga" dyra fungerade narurligtvis bäst, sen en stor flaska från jula för 50:- kr ...sämst fungerade en 40:- flaska från dollarstores, det som fattas nu är bara färgen :-[ Mats: har du något bra tips på färg?? mvh markus
Publicerat Maj 5, 200521 yr prövar att lägga in en bild på skapelsen... Bryter lite från ämnet, men så här bifogar man upp bilder på forumet. http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=536.0 Detta var en intressant tråd, utveckla mera på hur ni gör för en som är trög....Jag alltså :-[
Publicerat Maj 6, 200521 yr måste bara sticka in med en lilltå och säga att jag håller på att tillverka gräsandsbulvander i skumplast, jag tog bara en vanlig gräsandsbulvan, delade den där den sammanfogats, fyllde med skumplast från jula och vips, så har man en "replika" utan färg. ;D (har hunnit med 8st,) har provat 3 olika skumplaster, den "vanliga" dyra fungerade narurligtvis bäst, sen en stor flaska från jula för 50:- kr ...sämst fungerade en 40:- flaska från dollarstores, det som fattas nu är bara färgen :-[ Mats: har du något bra tips på färg?? mvh markus Du pratar om fogskum alltså... eller ? Jag lackar med maskinfärg går att köpa på ANA maskin, dom som säljer Massey Fergusson traktorer... kostar ca 100:-/litern, och sedan blandar jag in matteringsmedel, köps hos närmaste ställe som säljer billack, detta gör att färgen blir matt. Ps.. ANA har mattsvart.. Sedan lackar jag ett gäng bulvaner på en gång med en enkel spruta...
Publicerat Maj 15, 200521 yr Markus: Hur fungerar dina skumbulvaner i vatten? flyter de? blåser de lätt omkull? och hur har du målat dem? ???
Publicerat Maj 15, 200521 yr Det borde ju gå att limma dit en plastköl för att dom skall klara vilken vind som helst. ?
Publicerat Maj 16, 200521 yr Jo... det borde det ju gå att göra.. men till målandet. Hur ska man måla för att få det att se ut som en realistisk gräsand? eller om man ställer sig frågan: hur viktigt är det att måla noggrannt om man lägger dit köpta vettar bland de egna tillverkade? registrerar en and skillnader i gruppen då? (typ färgen...) ???
Publicerat Maj 16, 200521 yr HAHAH:P adreas jag ställer samma fråga som dig =) jag vet faktiskt inte , det är bara målandet kvar, har provata att måla på några med ett inofficiellt resultat *höhö* men flyter?!?! japp som sjörövarfabbe. jag har gjort dom platta ned till så dom välter inte, (blåser bara iväg) men då har jag inte provat att ankra dom i något snöre till botten, men det borde juh ge ungefär samma resultat som en vanlig vätte? dom borde juh inte väta pga att dom linan är fäst underifrån till botten.? aja, men det är på utveckingsstadiet än i af =) ....men men , Mats , du skulle väl kunna lägga ut en liten "artikel" på tips och teknik, med någon liten bild, där du beskriver mer utförligt hur du bär dig åt med dina skapelser, (det skulle uppskattas) mvh Markus
Publicerat Maj 17, 200521 yr Heheh jassåå.... ankra till botten ger väl nog resultat. Annars är det väl stor risk det blir jakt på vettar... ;D (vid hård blåst) men men... det är väl bara att prova på, övning ger färdighet... får man håppas.. men lägg gärna ut en artikel om detta, tror många kan vara (bli) intresserade..... man sparar ju in CASH! ;D
Publicerat Maj 17, 200521 yr Ett tips i debatten om vettar kan vara att holka ur skumvettarna lite i botten så att dom blir som en "sugpropp". Jag har provat köpesvettar med den konstruktionen och dom fungerar kanon! flyter lättare på vattnet och ser inte lika "uppstyrda" ut som dom som har "köl". Kan nog tänka mig att dom kan välta lätt när det blåser om man bara har dom platta i botten.
Publicerat Maj 17, 200521 yr Mats , du skulle väl kunna lägga ut en liten "artikel" på tips och teknik, med någon liten bild, där du beskriver mer utförligt hur du bär dig åt med dina skapelser, (det skulle uppskattas) mvh Markus Det kommer, har varit lite mycket med vårbocksjakt samt att jag hållit en del kastkurser senaste tiden, tiden räcker tydligen inte till, men jag kommer att göra en utförlig artikel om materialval och konstruktion, målning mm. så snart som möjligt, förhoppningsvis kan jag sätta fart med hur man gör formen redan till helgen, tänkte göra det som en tredelad artikel då formen måste vila 4-5 dagar innan man använder den.
Publicerat Maj 18, 200521 yr Ja a.. den som skulle få pröva på rådjursjakt.... men att holka ut vettarna kan vara en möjlighet. Vill man försäkra sig riktigt kan man ju ankra fast den i två snören... en bak å en fram... men det blir ett jävla trassel om man har 20 vettar.... :-
Publicerat Maj 21, 200521 yr Markus: ännu en fråga... När du har delat gräsanden i två delar och använder den som gjutform, sprutar dit polyretan? (eller vad du använder) Vad använder du för släppmedel i gjutformen? polyretan måste ju skäras för kniv om det har härdat fast..... har du någon typ av vax du lägger i formen före?
Publicerat Maj 21, 200521 yr Markus: ännu en fråga... När du har delat gräsanden i två delar och använder den som gjutform, sprutar dit polyretan? (eller vad du använder) Vad använder du för släppmedel i gjutformen? polyretan måste ju skäras för kniv om det har härdat fast..... har du någon typ av vax du lägger i formen före? Nej, nopps ingenting utom vatten, skummet släpper finfint men tänk bara på att ju mera vatten du använder, ju mera luftbubblor kan det bli i skummet, beroende på kvalite. jag brukar bara spruta på lite, med hjälp av en blomspruta, (härdar även utan vatten, men kan ta nån/några dagar). en vanlig tub kanske räckar åt 4-5 stycken gräsänder, en tub kostar 40kr på dollarstores . Det skummar alltid över lite, med det använder jag som utfyllnad till nästa gräsand bara =)