Publicerat Maj 23, 200520 yr jassåå...på det viset. Så det räcker med vatten, polyretan brukar man ju behöva skära med kniv när det har härdat... men detr låter ju bra om man bara behöver spruta vatten.
Publicerat Maj 25, 200520 yr ojj glömde nämna att vattnet behövs för att skummet skall härda snabbt,......har provat utan vatten också, men då tog härdningen 2-3 dagar......skummet släpper finfint pga att plasten är fet och mjuk.......//mvh markus
Publicerat Maj 25, 200520 yr Ok! Ska testa först i en burk eller dylikt... funkar det blir det storproduktion! ;D
Publicerat Maj 25, 200520 yr ok =) låter bra =), men tänk på att burken måste vara mjuk så att det går att bryta fram och tillbaka, då släpper det lätt.=9
Publicerat Maj 29, 200520 yr Hej igen! har testat burken nu, fungerade fin fint!! så nu har jag börjat me gräsandsvetten! vet inte om du (markus) gjuter den i ett stycke? alltså fyller formen å binder/tejpar ihop.... jag ska testa att göra vetten i två halvor och sedan limma ihop halvorna till en hel gräsandsvett. Farsan jobbar ju i byggbranschen så han sa att det skall funka bra att limma ihop halvorna med något som här kallas Sikaflex. Sen återstår ju målandet... ;D fast jag har mina ideer....
Publicerat Maj 29, 200520 yr Hej Andreas.. jo, jag gjuter mina i ett stycke.....jag har bara tagit och skurit upp en vanlig vätte i själva "fogen" där fabrikanten har svetsat ihop den...det två halvorna sitter bara fast i övre delen av skallen. Skriv gärna och berätta hur det går...... //lycka till //markus ;D
Publicerat Maj 29, 200520 yr Kan berätta att jag jyst har tagit loss skummet från halvorna nu. Det var härdat (torrt) på utsidan fast inuti är det väl bara löst skum, tog iaf bort det från halvorna så det får härda nu tills imorgon. Men det var knepigt att få det jämnt, blev några småställen där det var små "hål".. Ganska ojämnt, fast vilken gräsand märker det när jag har camoflerat den! ;D så nu har jag en ny i gjutformen. ;D Ska göra dehär två nu, sen ska jag prova att gjuta dom i ett stycke. Ps. Lyckas detta (målningen, får dom att flyta jämnt osv..) så ska jag prova att göra samma sak med duv-, gås-, kråka-, och knipbulvaner! ;D
Publicerat Maj 30, 200520 yr haha ADREAS ....jag har precis sama planer som dig med att fortsätta med andra slags fåglar..... nästa experiment blir nog kråk-bulvaner....men jag måste bara få tummern ur arslet och köpa färg...vilket inte är det lättaste...(vilken färg ska man ta som är billig och bra ?? ) //mvh markus
Publicerat Maj 30, 200520 yr haha ADREAS ....jag har precis sama planer som dig med att fortsätta med andra slags fåglar..... nästa experiment blir nog kråk-bulvaner....men jag måste bara få tummern ur arslet och köpa färg...vilket inte är det lättaste...(vilken färg ska man ta som är billig och bra ?? ) //mvh markus ANA Maskin, som finns i hela sverige säljer maskinemalj som den kallas, men det är färg för jordbruksmaskiner för 120:-/lit och den fäster på allt och går även att spruta, blandas med vanlig förtunning
Publicerat Maj 31, 200520 yr Joo o Har gjort 5 nu. Men jag hade ju tänkt att göra två halvor och limma ihop dom sen till en hel gräsand. Faktum är att, efter att jag sprutade ena gjutformshalvan full med polyretan, så svällde det till dubbelt så stort. Så jag fick ju ena sidan lik en gräsand då, och på andra sidan tog jag kniven och skar bort onödigt skum (efter att det härdat) tills jag fick en "gräsandsbild" där också. Så jag tror jag skall försöka att gjuta dom i ett stycke nu... blev mycket extra jobb med att skära och forma till med kniv efteråt. Men hur mycket skum lägger du Markus i formen när du gjuter, jag menar att det sväller ju till dubbel storlek. Så lägger man för mycket så blir de ju stora som gåsar! kanske man skall prova att spruta ena formen full, sen tejpa ihop de båda halvorna.. så får det som sväller forma sig efter den andra halvan. ??? Men färgen ja..... funderade att jag skulle köpa några sprejburkar... grå grundfärg. Lite svart, grönt, brunt.... burkarna borde ju räcka en stund. ( beror ju på om man vill måla "gröna andgubbar" eller andkvinnfolk... ) ;D
Publicerat Juni 3, 200520 yr Hej igen andreas.... jag sprayar inte dit så värst mycket fogskum, men för att "fördryga" det hela lite så trycker jag in härdat (överblivet) skum som jag skurit bort, men även vanlig frigolit med.
Publicerat Juni 4, 200520 yr Jag har inte haft tid att göra en artikel om hur man gjuter bulvaner, den kommer men inte än på några veckor, så jag drar en textbeskrivning så länge. Att Köpa. Lackfärg "Blank" Släppmedel Bilvax Glasfibermatta Plast & Härdare Gelcoat (Helst svart) ------------------------ Slipa & lacka bulvanen så den blir blank, gärna en mörk färg och låt torka några dagar, var nogran med underarbetet så lacken inte släpper. Man bör stabilisera bulvanen (jag pular den full med trasor), men varför inte använda fogskum... Detta för att lacken inte skall spricka och lossna. Vaxa bulvanen med bilvax 2-3 ggr och därefter stryk på släppmedel (detta är ungefär som mjölk) och låt torka 15-60 min. Blanda och applicera gelcoaten (gelcoat är plast, det är det yttersta lagret på båtar som är gelcoat) Här måste man vara ytterst nogrann så att man inte missar någon fläck, och det skall vara ganska tjockt ca 1,5 -2mm, låt detta härda ca 60 min. (den blir inte hård så pilla INTE) Nu är det dags att plasta, blanda och på med ett lager plast, riv sedan bitar av glasfibermattan och läng på, badda/stöt med penseln så att mattan blir gemomblöt och att du blir av med ALLA luftbubblor, detta är det viktigaste lagret för att formen skall bli bra. Sedan är det bara att fortsätta tills hela bulvanen är täckt, och låt detta härda ca 45-60 min (du har ca 15-20 min på dig med plasten efter att härdaren är iblandad) Upprepa sedan proceduren 4-5 ggr så att det blir 4-5 lager plast, och därefter kan du plasta fast metallpinnar lite här och där, speciellt mellan huvud/hals och kroppen, detta för att stabilisera formen. Du kan inte få för många lager eller metallpinnar eller vad du nu använder för att armera/stabilisera med, det viktigaste är att du inte har luftbubblor dom 2 första lagren och att formen är stum. Låt allt härda över natten och bryt sedan ur bulvanen och putsa till kanterna, låt sedan formen vila i minst 2-3 dagar. ----------------------------- Dags att göra första bulvanen. Torka ur formen och vaxa den, ha sedan i släppmedel (detta strykes på med trasa, därför är det bra med svart gelcoat då man ser lätt att man täcker allt) låt torka 15 min. ha i ett lager plast, lägg på detta tunnt bara så glasfibermattan klibbar fast då det är lättare att styra mängden då man baddar matan med plast, det skall vara så lite som möjligt, men dock måste mattan bli genomblöt. "Det finns glasfiberväv och är väldigt tunn, denna är dyrare med bulvanderna blir VÄLDIGT lätta, lite svårare att jobba med" Låt sedan bulvanen härda ca 60-90 min, den skall vara kall när man sätter handen på den, dra ur bulvanen ur formen, klipp rent kanterna och börja med nästa. Du kan låta bulvanen sitta kvar i formen under natten. OBS ! du måste göra rent formen mellan varje bulvan och ha på nytt släppmedel. Det tar ca 24 tim innan bulvanen är genomhärdad och hård så lägg den inte så att den blir sned. Sedan är det bara att måla dom... Om man är nogran med formen när man gör den, inga luftbubblor osv så räcker den till ca 500 bulvaner. Om ni skulle få luftbubblor i formen, så går dessa att fixa med Topcoat, detta är samma sak som Gelcoat men man tillsätter ett medel så att den härdar utan att behöva ha plast på ena sidan. Biltema har ganska billigt material, men billigast blir det om ni åker till en båtfirma (dom som tillverkar båtar) och handlar, köp en 20 lit dunk med plast på en gång, den går åt, för många bulvaner blir det Man kan ju göra minst en varje kväll efter jobbet.. Glasfibermattan finns i en massa tjocklekar och graderas i gram/kvm ta den lättaste till bulvanerna, är dessutom lättare att jobba med, men ta även en bit tungre/tjockare till formen. Riktig artikel om detta kommer.
Publicerat Juni 9, 200520 yr Hej!! Nu har jag gjort klart 3 prototyper grundmålade med någon billig färg, detaljerna sprejade jag med burk. Blir ju inte så mycket detaljfärg så det gick bra att måla med burk... Hursomhelst.... ska lägga upp några bilder på "Foto & Media" arean... så ni får titta där, och kommentera hur de ser ut!! kommentera allt: färgen, förbättringar osv... kan meddela att de flyter kanon. Svetsade armeringsjärn som jag stack in i vetten.... stjälper aldrig fastän det skulle vara full orkan!! men de blåser lätt bort så att fästa i botten är ett måste. Kommer att lägga in andra bilder på andra saker där också, så gå gärna och titta och kommentera.
Publicerat Juni 28, 200520 yr Som inbiten gåsjägare, men samtidigt student verkar det aldrig finnas pengar för att köpa ihop en försvarlig mängd bulvaner. > Det tip som Mats kommer med kan vara lösningen. Till saken hör att jag inte är tok-händig. Därför undrar jag om man kan köpa en färdig bulvanform av dig Mats? Att göra själva bulvanena klarar jag nog. Ett tips till alla gåsjägare är att skära sönder en vit dunk och sätta på de vakande plastfigurerna för att immitera gåsens vita bröst. Detta ser gässen på långt håll och verkar ha en dragande effekt.
Publicerat Juni 29, 200520 yr Som inbiten gåsjägare, men samtidigt student verkar det aldrig finnas pengar för att köpa ihop en försvarlig mängd bulvaner. > Det tip som Mats kommer med kan vara lösningen. Till saken hör att jag inte är tok-händig. Därför undrar jag om man kan köpa en färdig bulvanform av dig Mats? Att göra själva bulvanena klarar jag nog. Jo det skall väl gå att ordna, denna vecka och nästa hinner jag onte då jag är överöst med jobb och dom få lediga stunderna åker jag och jagar, men framåt mitten på juli skall jag kunna hinna göra en form, skall det vara vakande eller ätande ?
Publicerat Juni 29, 200520 yr Mats, eftersom jag är obotligt lat så undrar jag om du även säljer bulvaner? :-*
Publicerat Juni 29, 200520 yr Mats, eftersom jag är obotligt lat så undrar jag om du även säljer bulvaner? :-* Hallen, du får ju använda våra ifall du vill.
Publicerat Juni 29, 200520 yr Jo det skall väl gå att ordna, denna vecka och nästa hinner jag onte då jag är överöst med jobb och dom få lediga stunderna åker jag och jagar, men framåt mitten på juli skall jag kunna hinna göra en form, skall det vara vakande eller ätande ? I första hand ätande, men kan du göra en vakande också vore det bra. Jag hade tänkt producera ca 30-40st totalt. Fler orkar jag inte bära ut.
Publicerat September 18, 200520 yr Tänkte öppna denna tråd pånytt Hur har det gått för er andra i tillverkandet? har själv gjort ett antal sorter och jag måste säga att duvbulvanerna och andvettarna jag gjorde fungerar perfekt! orrbulvanerna har jag ännu inte hunnit testa och tanken e att det ska bli gjort någon kråka också.. och förstås någon gås, bara man fick tag i nån gåsform att gjuta i. Enda negativa med polyuretan-bulvanerna är att de är ömtåliga och näbbar och detaljer kan lätt gå av, men man får ta det försiktigt! Lägger här upp några bilder på mina skapelser: En av mina 6 orrar: En av mina 10 duvor: En av mina 4 knipor: En av mina 20-tal änder: Drakarna går lätt att måla, men det är värre att få en realistisk färg till andhonorna eller höstdräkten i sig. Sen så har jag också testat en ny sak, att tillverka ätande änder..(stjärt som sticker upp ur vattnet) Synns i mitten på bilden:
Publicerat September 18, 200520 yr Andreas....härligt att du har donat å grejjat lite med idén, mina 10 gräsänder fungerar perfekt....flyter bra osv....d et har hänt att en vette har vält en gång, och det var när det stormade så att det nästan kom in vatten i ekan........jag har ingen tyngd under mina....utan jag har bara tryckt in en spik och 1,5 msnöre med en bult som tyngd på... Det här med näbbarna är ett stort problem, men ett annt problem som dykt upp är att färgen släpper lite här och var pga att polerytanskummet är lite "mjukare" än plast-vettar. men med normalt användande så sitter garanterat färgen kvar. eftersom jag inte har något körkort än så har jag fått cykla till stor del av jaktsvängarna i höst. vättarna i påsen ligger och skaver mot varndra, samt att jag har varit hyfsat hårdänt med dom , dvs slängt dom i och ur båten + att jag har ramlat med mig själv + cykeln på alla vettar.... jag har grunnat lite över det här med näbbarna, och kom på att det finns en längre mjukare variant av hörselproppar att få tag i som skulle passa fint som näbb.....//mvh markus
Publicerat September 18, 200520 yr ;D jo dehär vikterna tror jag att jag ska byta.. tar upp så mycket plats, men iof så ligger de ju bra på vattnet och stjälper aldrig.. men dendär näbbfunderingen kan ju fungera! Vet snart inte vart man ska lägga alla bulvaner... ;D får väl börja sälja runt till bekanta!
Publicerat November 10, 20169 yr På 2005-06-04 at 15:16 ozzy sa: Jag har inte haft tid att göra en artikel om hur man gjuter bulvaner, den kommer men inte än på några veckor, så jag drar en textbeskrivning så länge. Att Köpa. Lackfärg "Blank" Släppmedel Bilvax Glasfibermatta Plast & Härdare Gelcoat (Helst svart) ------------------------ Slipa & lacka bulvanen så den blir blank, gärna en mörk färg och låt torka några dagar, var nogran med underarbetet så lacken inte släpper. Man bör stabilisera bulvanen (jag pular den full med trasor), men varför inte använda fogskum... Detta för att lacken inte skall spricka och lossna. Vaxa bulvanen med bilvax 2-3 ggr och därefter stryk på släppmedel (detta är ungefär som mjölk) och låt torka 15-60 min. Blanda och applicera gelcoaten (gelcoat är plast, det är det yttersta lagret på båtar som är gelcoat) Här måste man vara ytterst nogrann så att man inte missar någon fläck, och det skall vara ganska tjockt ca 1,5 -2mm, låt detta härda ca 60 min. (den blir inte hård så pilla INTE) Nu är det dags att plasta, blanda och på med ett lager plast, riv sedan bitar av glasfibermattan och läng på, badda/stöt med penseln så att mattan blir gemomblöt och att du blir av med ALLA luftbubblor, detta är det viktigaste lagret för att formen skall bli bra. Sedan är det bara att fortsätta tills hela bulvanen är täckt, och låt detta härda ca 45-60 min (du har ca 15-20 min på dig med plasten efter att härdaren är iblandad) Upprepa sedan proceduren 4-5 ggr så att det blir 4-5 lager plast, och därefter kan du plasta fast metallpinnar lite här och där, speciellt mellan huvud/hals och kroppen, detta för att stabilisera formen. Du kan inte få för många lager eller metallpinnar eller vad du nu använder för att armera/stabilisera med, det viktigaste är att du inte har luftbubblor dom 2 första lagren och att formen är stum. Låt allt härda över natten och bryt sedan ur bulvanen och putsa till kanterna, låt sedan formen vila i minst 2-3 dagar. ----------------------------- Dags att göra första bulvanen. Torka ur formen och vaxa den, ha sedan i släppmedel (detta strykes på med trasa, därför är det bra med svart gelcoat då man ser lätt att man täcker allt) låt torka 15 min. ha i ett lager plast, lägg på detta tunnt bara så glasfibermattan klibbar fast då det är lättare att styra mängden då man baddar matan med plast, det skall vara så lite som möjligt, men dock måste mattan bli genomblöt. "Det finns glasfiberväv och är väldigt tunn, denna är dyrare med bulvanderna blir VÄLDIGT lätta, lite svårare att jobba med" Låt sedan bulvanen härda ca 60-90 min, den skall vara kall när man sätter handen på den, dra ur bulvanen ur formen, klipp rent kanterna och börja med nästa. Du kan låta bulvanen sitta kvar i formen under natten. OBS ! du måste göra rent formen mellan varje bulvan och ha på nytt släppmedel. Det tar ca 24 tim innan bulvanen är genomhärdad och hård så lägg den inte så att den blir sned. Sedan är det bara att måla dom... Om man är nogran med formen när man gör den, inga luftbubblor osv så räcker den till ca 500 bulvaner. Om ni skulle få luftbubblor i formen, så går dessa att fixa med Topcoat, detta är samma sak som Gelcoat men man tillsätter ett medel så att den härdar utan att behöva ha plast på ena sidan. Biltema har ganska billigt material, men billigast blir det om ni åker till en båtfirma (dom som tillverkar båtar) och handlar, köp en 20 lit dunk med plast på en gång, den går åt, för många bulvaner blir det Man kan ju göra minst en varje kväll efter jobbet.. Glasfibermattan finns i en massa tjocklekar och graderas i gram/kvm ta den lättaste till bulvanerna, är dessutom lättare att jobba med, men ta även en bit tungre/tjockare till formen. Riktig artikel om detta kommer. Supergammal tråd. Men jag pallar inte starta en ny när det redan finns en. Jag kan inte se att det kommit någon manual med bilder osv. Är det någon här som sitter på en bra manual med bilder när ni gjutit bulvaner/Vettar. En annan sak jag tänkte på. Jag förutsätter att man pratar om "halva" bulvaner. Alltså att man delar på bulvanen och gjuter en fom av en halva i taget? Känns som att det kan bli knepigt att få ut bulvanen annars..... Med vänlig hälsning John