Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu ska dom vilthägn som inte är TBC-kontrollerade utslaktas.

Featured Replies

Publicerat

Har vi så stort problem med detta i sverige

Publicerat
  • Författare
Har vi så stort problem med detta i sverige

Tydligen har Vi det. Eftyersom dessa djur ska TBC-vkontrolleras och detta inte har följts enl. Jordbruksverket så blir det som det blir. Vilthägnet som ligger inom vårat VVO utanför Kalix är ett av dom, och jag säger so m jag ser det. Om det är latheten att fånga in djuren och kontrollera dom el. om det är snålhet får vara osagt, men endera är det.

Publicerat

Små hägn är väl en sak men tänk de hägn som är lite större, jagat själv i hägn som är närmare 500 ha, Eriksberg´s hägn är väl på närmare 1000 ha om jag inte missminner mig, där är det varken lathet eller snålhet som styr.

Det är omöjligt att testa dessa stora hägn, dessutom så tror jag det är närmare omöjligt för länsstyrelsens jägare att skjuta ur det också..

Jag tror knappast hägnägarna går ut och skjuter bort hela sitt levebröd...

Publicerat

???

Det är väl viltet man testar, inte hägnet? Hur fungerar TBC-testerna?

En kamrat till mig var med om att utrota ett hägnbestånd av dovvilt efter konstaterad TBC-smitta...  :P

Publicerat
  • Författare
???

En kamrat till mig var med om att utrota ett hägnbestånd av dovvilt efter konstaterad TBC-smitta...  :P

Helt klart så är det viltet som testas och inte hägnet. Jag tror att det är någon form av typ ett blodprov som man tar liknande det som tar när man rabiestestar hundar. Jag är inte säker bara gissar.

Publicerat
Helt klart så är det viltet som testas och inte hägnet. Jag tror att det är någon form av typ ett blodprov som man tar liknande det som tar när man rabiestestar hundar. Jag är inte säker bara gissar.
Ja man tar ett blodprov.Tänk själv, hur stressade blir inte djuren av att hållas fast en stund Något för djurskyddsmyndigheten?????
Publicerat
???

Hmm, jag har tidigare ansett dig rätt smart ;)

Självklart är det viltet som skall testas, men i och med att de vill att samtliga djur ska testas så kan det bli rätt svårt att fånga in 5-700 hjortar i ett 5-1000 ha stort hägn..

Har även jag ett par bekanta som har skjutit av ett par hägn.. Ett riktigt skitgöra.. kanske kul med de första hjortarna, men när det handlar om 100+ så är det varken kul, lätt eller jakt.

Publicerat

Jag är en an de mest korkade människor jag känner... ;D

Det är just det jag menar, är kraven verkligen att 100% av den levande populationen skall testas? Är det inte så att TBC-testerna sker i anslutning till jakt/slakt (välj uttryck själv, det varierar med hägnen...)?

Publicerat

Det är just det jag menar, är kraven verkligen att 100% av den levande populationen skall testas? Är det inte så att TBC-testerna sker i anslutning till jakt/slakt (välj uttryck själv, det varierar med hägnen...)?

Alla djur i ett hägn skall vara testade, levande eller döda. Man tar blodprov på alla djur i hägnet. Om ett djur bär på smittan slaktas hela besättningen ut.
Publicerat

Åh fan. Hoppas bara att det inte finns några råttor i hägnet. De har ju TBC ibland och det är lurigt som fan att få tag i den sista...

Publicerat
Åh fan. Hoppas bara att det inte finns några råttor i hägnet. De har ju TBC ibland och det är lurigt som fan att få tag i den sista...
Ok, ett förtydligande för vissa. Provtagningen gäller alla klövdjur som befinner sig i hägnet.
Publicerat
  • Författare
Ja man tar ett blodprov.Tänk själv, hur stressade blir inte djuren av att hållas fast en stund Något för djurskyddsmyndigheten?????

Då var jag inne på rätt väg. Ja, dom måste bli väldigt stressade.

Publicerat
  • Författare
Hmm, jag har tidigare ansett dig rätt smart ;)

Självklart är det viltet som skall testas, men i och med att de vill att samtliga djur ska testas så kan det bli rätt svårt att fånga in 5-700 hjortar i ett 5-1000 ha stort hägn..

Har även jag ett par bekanta som har skjutit av ett par hägn.. Ett riktigt skitgöra.. kanske kul med de första hjortarna, men när det handlar om 100+ så är det varken kul, lätt eller jakt.

Kan inte vara särskilt trevligt även om det är kul att skjuta. >:(

Publicerat

;D ;D

Jag har för mig att Samtliga hjortar som skjuts i hägn Skall TBC testas, denna regel/lag har varit vid sen många år tillbaka.. Detta beslut om att TBC testa samtliga hägnhjortar i hela landet kom för ett par år sedan, men som jag sagt tidigare, är hägnet stort så är det meningslöst att börja.

Problemet börjar först när länsstyrelsen skickar ut deras jägare/skyttar om hägnägaren vägrar att skjuta. Då är det nämligen ägaren som får stå för fiolerna och vilken viltuppköpare kan du ringa och fråga om han kan ta emot ca 500% mer vilt än va han är van vid???

Publicerat

Man får väl sälja dovisarna och grisarna till hundklubbarna som apporteringsvilt?  ;D

(hukar mig för den kommande, slutgiltiga, idiotförklaringen  ;)

Publicerat

Har ett sånt här projekt på gång faktiskt.. Nu har jag definitivt inte stenkoll men jag tror att slutbesiktningen av kropparna är tämligen enkel. Däremot om man ska ha djuren kvar krävs mer ingående tester samt krav på fodertillverkaren att fodret är kontrollerat. Sen finns det viltuppköpare som lätt fixar ngt hundratal hjortar, de kör runt med ett rullande slakteri, rationellt som f-n.

Vi får se vart det tar vägen..

När det gäller själva avskjutningen så handlar det inte om jakt på något sätt dvs alla tänkbara fuskmetoder är tillåtna.. så visst går det.

Mvh!

Publicerat
Har ett sånt här projekt på gång faktiskt.. Nu har jag definitivt inte stenkoll men jag tror att slutbesiktningen av kropparna är tämligen enkel. Däremot om man ska ha djuren kvar krävs mer ingående tester samt krav på fodertillverkaren att fodret är kontrollerat. Sen finns det viltuppköpare som lätt fixar ngt hundratal hjortar, de kör runt med ett rullande slakteri, rationellt som f-n.

När det gäller själva avskjutningen så handlar det inte om jakt på något sätt dvs alla tänkbara fuskmetoder är tillåtna.. så visst går det.

Mvh!

Tror också viltuppköparna tar emot det.. Men jag tror de kan omförhandla priset väldigt till deras fördel, så många viltupphandlare finns det inte som kan ta emot dessa mängder, tänk på att det är ca 50 hägn som än inte är tbc testade och många av dessa kommer förmodligen ej att kunna testas på annat sätt än i slaktboden.

Visst, jag är fullt medveten om att alla tänkbara fuskmetoder är tillåtna, men hur många finns det då?? Visst, man kan allt eftersom minska hägnet även om detta i många fall är ett jätteprojekt, man kan inte vänta på det perfekta läget, i slutändan gäller det bara att få omkull djuret, trots att både hägnägarn och viltuppköparn föredrar hals/huvud.

Men jag tror fortfarande det blir knepigt att skjuta ut de stora hägnen.

Hur som helst tycker jag detta är tragiskt även om tbc sjukdomen är väldigt allvarlig. Men personligen så tycker jag att det borde räcka med de tester som görs på de skjutna djuren, som det funkat tidigare, det är ca 30% som testas ur hägnet/år i så fall.

Publicerat
  • Författare

Mvh!

Det som ska göras av en vet. till att börja med är att kolla färgen på lymfkörteln så att den inte har ändrat färg.