Publicerat Januari 21, 200719 yr Hej,undrar vad ni har för erfarenheter/synpunkter På en sako hunter varmint i kal.6,5x55.
Publicerat Januari 21, 200719 yr Författare Jamen då så!!! Nämen allvarligt,hade frågan uppe på det "andra" forumet och fick inte ett enda svar. Många sako vixen varmint verkar det finnas men inte så många Hunter varmint 6,5. Så ös på med info. /M.
Publicerat Januari 21, 200719 yr Sako Vixen finns väl inte i 6,5. Det är väl 222:an som heter Vixen. Rätta mig om jag har fel.
Publicerat Januari 21, 200719 yr Författare Sako Vixen finns väl inte i 6,5. Det är väl 222:an som heter Vixen. Rätta mig om jag har fel. Alldeles riktigt. Menade bara att det skrivits spaltmeter om vixen. Även Hunter varmint kal.308 finns det lite skrivit om,men ingenting om 6,5x55. /M.
Publicerat Januari 21, 200719 yr Alldeles riktigt.Menade bara att det skrivits spaltmeter om vixen. Även Hunter varmint kal.308 finns det lite skrivit om,men ingenting om 6,5x55. /M. Alltså jag har dålig koll på om det finns ngn varmint modell hos Sako i 6,5 så jag kan inte uttala mig om det. Men rent generellt är ju Sako en högkvalitativ bössa
Publicerat Januari 21, 200719 yr Författare Det finns,höll i en sån igår. Är spekulant på den så jag vill väl bara få ett utlåtande så jag inte gör bort mig. /M.
Publicerat Januari 21, 200719 yr Sako gör fina bössor! Varmint pipa ska det vara! 6,5x55 ska det vara! Köp!´
Publicerat Januari 21, 200719 yr Författare Sako gör fina bössor!Varmint pipa ska det vara! 6,5x55 ska det vara! Köp!´ Antar att du har en dito. Skjuter den som en midsommarnattsdröm,som den gör när jag ligger och inte kan sova på nätterna. Vet ej vare sig lådtyp eller ålder. /M.
Publicerat Januari 21, 200719 yr Jag är en anhängare av Sako men ej av varmint. Visst kan det vara kul med varmint på pass och på skjutbanan men man ska bära eländet också. Dessutom är precisionsvinsten försumbar. MVH, Peter
Publicerat Januari 21, 200719 yr Författare Vikten skrämmer mig inte då jag bär bössan fastspänd på ryggan. En provskjutning blir det så fort toppjakten är över så man får några timmars dagsljus över. Och visst kalla in det tunga gardet!!! /M.
Publicerat Januari 21, 200719 yr Jag har ingen 6,5.a men däremot en Sako Hunter Varmint i 223. Som vanligt är trycket fantastiskt som på alla sako,matning och utkast har fungerat perfekt. Precisionen räcker till för att träffa en hare varje gång på 200m. Jag tycker inte min bössa är tung på något sätt att bära runt på(kort låda) utan smygjagar flitigt med min,den extra tyngden gör däremot bössan stabilare vid skytte på lite längre håll. Kolven är jag inte nöjd med då den är porig och tråkig,förmodligen är den sågad ur en valnötsstock modell sämre. Har funderat på att byta till en syntetkolv men valde till slut att pelarbädda orginalkolven då den dåliga stockkvaliten även får till följd att kolven blir lätt och vapnet därmed ändå blir smidigt trots den tjocka pipan. /Micke
Publicerat Januari 21, 200719 yr Författare Ja det är just stabiliteten jag vill åt+precision förstås. Kolven på detta ex är däremot mycket fin. Märkligt ändå att ingen verkar äga en sån med nämnda kaliber. /M.
Publicerat Januari 21, 200719 yr Jag har ingen 6,5.a men däremot en Sako Hunter Varmint i 223.Som vanligt är trycket fantastiskt som på alla sako,matning och utkast har fungerat perfekt. Precisionen räcker till för att träffa en hare varje gång på 200m. Jag tycker inte min bössa är tung på något sätt att bära runt på(kort låda) utan smygjagar flitigt med min,den extra tyngden gör däremot bössan stabilare vid skytte på lite längre håll. Kolven är jag inte nöjd med då den är porig och tråkig,förmodligen är den sågad ur en valnötsstock modell sämre. Har funderat på att byta till en syntetkolv men valde till slut att pelarbädda orginalkolven då den dåliga stockkvaliten även får till följd att kolven blir lätt och vapnet därmed ändå blir smidigt trots den tjocka pipan. /Micke precis, sporter är tunga men jag tycker att man får igen det när man väl skjuter. den studsaren som används mest i min garderob är sportern och jag är mycket nöjd. om man vill spara vikt ska man köpa löpardojor.
Publicerat Januari 22, 200719 yr varminten är fin som alla andra sako och inte lär den skjuta sämre än en vanlig... 75:an finns som varmint i långa lådan och jag är ganska säker på att äldre Hunter AV & L691 fanns som varmint. Prova och skjut med bössan och se om du trivs. Jag själv har dock gjort mig av med mina tunga bössor och använder de lättare mer och mer, så jag skulle inte skaffa en varmint idag. Min fd 6,5:a med standardpipa sköt för övrigt bättre än man kan begära.
Publicerat Januari 23, 200719 yr Är det en Sako Hunter 75 (med tre låsklackar på slutstycket) eller är lådan märkt L691 eller AV framför vapennumret? Bäst precision tror jag AV har.