Publicerat Mars 1, 20206 yr Haft denna elröken som jag nu grävde fram ur gömmorna. Den har nog 20+ år på nacken och har för det mesta rökts fisk i. Nu står den med en bit rimmad sidfläsk i så vi får väl se hur det blir, ställde tempen till 70 grader men får väl öka lite.
Publicerat Mars 1, 20206 yr 1 hour ago tecno sa: Haft denna elröken som jag nu grävde fram ur gömmorna. Den har nog 20+ år på nacken och har för det mesta rökts fisk i. Nu står den med en bit rimmad sidfläsk i så vi får väl se hur det blir, ställde tempen till 70 grader men får väl öka lite. Kan du ha den inne o röka? kallröka? var hittar man då en sån,, enklare än o bygga rökkåta.
Publicerat Mars 1, 20206 yr Författare 31 minutes ago, ozzian said: Kan du ha den inne o röka? kallröka? var hittar man då en sån,, enklare än o bygga rökkåta. Ja jag röker inne i köket under köksfläkten, detta är en varmrök. Resultatet ser man i bilden nedan. Ingen aning om var man köper nåt liknande denna som tillverkades av Ekman i Lappträsk Finland.
Publicerat Mars 8, 20206 yr Författare Detta är en populär post. Första egen knådade bratwurst klara från röken.
Publicerat Mars 8, 20206 yr Författare Detta är en populär post. 2:a batchen klar, resterande råa fryses för stekning framöver.
Publicerat Mars 21, 20206 yr Författare Bedrövligt att se hur man pumpat fullt med saltlag/vatten i köttet (Gudruns). Dags att köpa hem helsida och stycka/salta själv.