Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktlag vs. Jaktklubb

Featured Replies

Publicerat

Vad är det som definierar ett jaktlag respektive en jaktklubb? Jag har letat men hittar inga definitioner/regler.

I Länsstyrelsens ansökan om registrering av älgjaktsområde ska man ange om det är jaktlag eller jaktklubb som söker, så det används uppenbarligen officiellt.

https://www.lansstyrelsen.se/download/18.840e7ca163033c061f588f6/1531726450945/Ansökan om registrering av område för älgjakt.pdf

2020-03-02 12_29_35-Ansökan om registrering av område för älgjakt.jpg

Publicerat

Jaktklubb verkar vara en förening, ett jaktlag är inte lika styrt. utan kan vara x antal gubbar som jagar ihop?

Men jag är långt ifrån säker!

//Danielj

Publicerat

Så har jag också fattat det.

Jaktvårdsområde torde vara rätt klart vad det rör sig om. Jaktklubb är en ideell förening som har organisationsnummer, och jaktlag är alla andra varianter av mer eller mindre löst sammansatta lag som jagar tillsammans. Jaktklubb brukar kräva riktiga stadgar, årsmöten etc eftersom den är registrerad som förening. Jaktlag organiseras precis som deltagarna vill. 

Jag jagar i både jaktklubb och jaktlag. 

Publicerat

Jaktklubb för mig låter mer som en kommersiell sammanslutning.

Vårt jaktlag är en ideell förening, med medlemmar, styrelse, orgnummer, årsmöten och hela fy f-n.

Publicerat

Här kommer en till killgissning ; ) men med viss kontext:

Jaktvårdsområde (Markägarrepresentanter, inte nödvändigtvis en förening men bra likt, markägarna är de viktiga medlemmarna och har rösträtt)
Jaktklubben (Arrendatorer, en klubb/förening där jägare troligen är medlemmar) 
Jaktlaget (Användarna, troligen inte en förening men oftast är  så gott som alla som är med i laget med i någon av de ovan) 

Publicerat

Jag är ordförande i en jaktklubb. Tro mig, det finns inget vinstdrivande kommersiellt intresse i den. 

Skillnaden mot jaktlagen jag också deltar i är att vi har ett organisationsnummer med allt som följer det. 

Publicerat
  • Författare

Pratade med en jurist på jägareförbundet idag och passade på att fråga om hon visste var definitionerna var, men hon visste inte och hänvisade till länsstyrelsen.

Kanske får fråga dem vad de menar.