Publicerat September 21, 20205 yr Författare Tack MJS! Tror du har helt rätt! Jag har nu sett bilder på Internet där de visar precis detta. För mig funkar 70mm och 67 mm men inte Gamebore Regal som är max 65 mm, ev. är de ändå kortare om de verkligen är 2.5". Det är ju eg. bara 2.5x25.4= 63.5 mm. Det är nog som så att när man sätter in den andra puppan så måste den vara så lång att den trycker iväg den fjäderbelastade "pistongen" rakt framför puppan så att plattan under puppan är fri att åka upp när man skjutit första skottet! Har inte dubbelkollat på bössan ännu men det skall jag snarast!
Publicerat September 21, 20205 yr 1 hour ago, Per_B said: Tack MJS! Tror du har helt rätt! Jag har nu sett bilder på Internet där de visar precis detta. För mig funkar 70mm och 67 mm men inte Gamebore Regal som är max 65 mm, ev. är de ändå kortare om de verkligen är 2.5". Det är ju eg. bara 2.5x25.4= 63.5 mm. Det är nog som så att när man sätter in den andra puppan så måste den vara så lång att den trycker iväg den fjäderbelastade "pistongen" rakt framför puppan så att plattan under puppan är fri att åka upp när man skjutit första skottet! Har inte dubbelkollat på bössan ännu men det skall jag snarast! Reflekterade inte över att det var 65mm -patroner. I min Auto-5a (70mm patronläge) funkar de inte. Det lär förövrigt inte funka med 70mm i en magnum A5 heller. Nu skiljer sig konstruktionen mellan A5 och A2, den senare har väl kort piprekyl, men med tanke på konstruktionsprincipen kan jag mycket väl tänka mig att det inte funkar med för korta patroner. Men det finns ju egentligen ingen anledning att pyssla med 65mm om man inte har kort patronläge. Köp 70mm, skjut och njut.
Publicerat September 21, 20205 yr Författare Sedan så är det ju eg. oskjuten längd på puppan som avgör huruvida det funkar eller ej i detta fall. Men det kanske är ett ganska fast förhållande mellan oskjuten längd och total (avskjuten) längd på en hagelpatron?
Publicerat September 21, 20205 yr En stjärnstukad patron i kaliber 12 blir typ 11mm längre när den vecklas ut har jag för mig. Det borde vara samma mått oavsett hylslängd. Gamebore Regal är enligt hemsidan en ”true” 2,5 tum och i så fall max 63.5mm vilket borde ge en oskjuten längd runt 52mm. Men du har säkert ett skjutmått och kan verifiera det. Om man orkar kan man säkert mäta upp den minsta längd som hylsan behöver vara för att det ska funka, men då behöver man säkert riva ner bössan för att komma åt att mäta.
Publicerat September 22, 20205 yr Skott 2 ska frilägga en spärr så då räcker inte 65 i längd annat än om de är rullstukat
Publicerat September 22, 20205 yr Författare Jag har Gamebore Regal (true 2.5" = 63.5 förmodligen), Caledonian classic 67 mm samt vanliga 70mm. Skall kolla lite noggrannare i kväll hur det ser ut och när spärren frigörs och ungefär vid vilken längd oskjuten puppa gränsen går.
Publicerat September 22, 20205 yr Det är när den är oskjuten som längden har betydelse, dubbelauto jobbar annorlunda än A5
Publicerat September 23, 20205 yr Författare Nu har jag kollat närmare på min Double Auto och när man förstår hur mekanismen fungerar är allt plötsligt väldigt enkelt. Roligt att lära sig!
Publicerat September 23, 20205 yr 2 hours ago Per_B sa: Nu har jag kollat närmare på min Double Auto och när man förstår hur mekanismen fungerar är allt plötsligt väldigt enkelt. Roligt att lära sig! Den är konstruerad av genierna Browning , kolla på shotgunworld så hittar du en manual på hur man tar isär den. dubbel auton var den snabbaste man kunde ladda om på 1+1 tiden , man höll en patron mellan vänsterhandens fingrar och så efter 2 snabba skicka man i en tredje i inkastet på vänstersidan, samma konstruktör gjorde Browning 2000 automaten som har lite drag ifrån dubbelauto, den är åxå rätt genialiskt.