Publicerat April 6, 20206 yr Här är en liten lista på böcker om Hagelskytte / Flyktskytte på svenska som jag har hittat! Toppa ditt Hagelskytte ............................................... Alexandra Rudbeck .... 2018 En liten bok om Hagelskytte ...................................... Tobias Hassel ............. 2017 Flyktskytte - Enligt naturmetoden ...............................Tom Alderin .................2006 Peka på målet............................................................. J E M Ruffer .................1980 Hagelskytte .................................................................. Tage Bendz .................1967 Hagelskytte utan Bom - En flyktskytts problem ........ Klas Kleberg.................1954 Flyktskytte.................................................................... Eric Rådmann...............1944 Jaktskyttekonsten med Hagelgevär........................... Arvid Knöppel ..............1915 Har jag missat någon? Jag har alla utom 2 men de är på ingång
Publicerat April 6, 20206 yr Arne Ohlsson skrev väl någon bok/häfte. Sedan har böcker om jaktskytte som brukar ha en hageldel med. Tex Jaktskytteboken av PO Östergren. Eller Praktiskt jaktskytte av Christer Holmgren. Eller vapnet och jakten av samma författare. Sedan tror jag att Stellan Andersson skrev nån med, och Ulf Lindroth. Eller var det bara en film han gjorde? Hur som, gå över till engelska. Då finns hur mycket som helst att ösa ur.... /T
Publicerat April 6, 20206 yr Författare Det finns helt klart några till om man inkluderar de som är mer inriktade på hagelvapnet som sådant eller om man inkluderar de som innehåller en del om hagelskytte och som du säger, en väldig massa om man går över till Engelska. Men jag har begränsat min lilla samling till Hagelskytte / Flyktskytte på svenska Jag har bara läst de två nyaste ännu så mycket att stå i!
Publicerat April 9, 20206 yr Finns även en bok som heter Bättre jaktskott skriven av Rune Flodman, Ingemar Norling och Torkel Norling. Är både hagel och kula men mest om hagelskyttet. har dock inte hunnit läsa den själv än.
Publicerat April 15, 20206 yr Författare Har nu läst 3 av böckerna (jag har allihop ), Började med den nyaste och arbetar mig bakåt. Jag gillad både Alexandra R och Tobias H böcker och även den senaste lästa av Tom A. Lustigt nog är de på sätt och vis väldigt olika så man bör slå till på alla 3. Har dock en känsla av att det egentligen kan räcka så men är man en samlare som jag så vill man ha de äldre också! Tom Alderins princip (om jag nu inte fattat fel) är att man skall hitta en startpunkt bakom målet sedan svinga igenom och trycka av när man tycker sig vara mitt för målet. Men eftersom man har en viss reaktionstid så har man då egentligen passerat målet när man skjuter och då får man lagom framförhållning om man svingat lagom fort vill säga.
Publicerat April 15, 20206 yr 1 hour ago Per_B sa: Tom Alderins princip (om jag nu inte fattat fel) är att man skall hitta en startpunkt bakom målet sedan svinga igenom och trycka av när man tycker sig vara mitt för målet. Men eftersom man har en viss reaktionstid så har man då egentligen passerat målet när man skjuter och då får man lagom framförhållning om man svingat lagom fort vill säga. Ja, ungefär så. I övrigt rätt så Stanbury om du frågar mig. Du har tre grundläggande svingar: Pull away - svinga med målet, tryck och dra i från Swing thru - börja bakom och dra igenom i en rörelse, tryck när du är i målet Stay ahead - ligg hela tiden framför med fix framförhållning Och den fjärde där du "punktar" dvs skjuter på en punkt framför målet och låter målet flyga in i träffen. Men den är lite svårhanterlig så den nämner man inte så ofta..... /T
Publicerat April 17, 20206 yr Den här videon visar framförhållningen på ett pedagogiskt sätt tycker jag. https://www.youtube.com/watch?v=QlAS8SWLd6M
Publicerat April 17, 20206 yr I mina ögon en grym instruktör. Kan nog bara acceptera att man på äldre dar skjuter med medveten framförhållning!!!!!!
Publicerat April 17, 20206 yr Jag blandar teknikerna även om vissa runt mig hävdar motsatsen. när jag vågar svinga och trycka av på duvan på de långa hållen får jag grymma träffar., men ofta fegar man och åker på dom , visst dom går sönder men inte lika hårt. /P
Publicerat April 20, 20206 yr Författare Efter att ha kollat på youtube och ha läst i mina hagelskytte/flyktskytte böcker (dock inte skjutit något!) så känns det som att den här varianten borde vara enklast för en amatör eller vad tror ni? Svinga med målet (ligg på / bakkant av målet), öka hastigheten något på svingen tills lämplig framförhållning erhållits , skjut, fullfölj svingen.
Publicerat April 20, 20206 yr Det beror helt på dina personliga förutsättningar. Du måste prova och se vad som funkar för dig. Och i vilka situationer. Jag har nog inte sett ens en handfull skyttar som är helt konsekventa och trogna en teknik om man ser de få lite olika mål.....
Publicerat April 20, 20206 yr Författare Nej det har du säkert rätt i pmt! Mitt övningsskytte på flygande mål är mycket begränsat för att inte säga obefintligt ännu så vi får se hur jag bär mig åt... Sen så är det förmodligen lite snärtigare i verkligheten än som jag sammanfattar det ovan, man kan ju inte svinga på målet någon längre tid, man skall ju få till framförhållningen också, bättre beskrivning är som Tobias H skriver det: In på målet - dra iväg och skjut - fullfölj svingen. Eller Alexandra R kortfattade variant på detta: Till målet - förbi målet - skott!
Publicerat April 20, 20206 yr Som jag sa, du måste prova lite i praktiken och se hur just du funkar. Att läsa om flyktskytte är lite som att läsa om cykling. Teorin och principerna är en sak, men man kan inte läsa sig till hur det egentligen är.
Publicerat April 20, 20206 yr 4 hours ago Per_B sa: Efter att ha kollat på youtube och ha läst i mina hagelskytte/flyktskytte böcker (dock inte skjutit något!) så känns det som att den här varianten borde vara enklast för en amatör eller vad tror ni? Svinga med målet (ligg på / bakkant av målet), öka hastigheten något på svingen tills lämplig framförhållning erhållits , skjut, fullfölj svingen. Det är den teknik som jag mestadels lär ut även om jag inte främmande för att anpassa beroende på vad kunden ska jaga, personliga förutsättningar osv... Personligen är det den som ger mest kontroll men kräver mest jobb. Men vill man ligga på topp ?
Publicerat April 22, 20206 yr Författare Detta är en populär post. Frun frågade mig häromkvällen om det verkligen var nödvändigt att köpa en bok från 1915... Känns som hon hade en poäng tills jag hittade det här: Det medföljande skottet, Att korna på fågelns hufvud och svinga fram geväret framför fågelns egen längd samt därefter ögonblickligen skjuta med geväret i rörelse och följande fågelns flygriktning. Arvid Knöppel, 1915. Min favoritsving rakt av! Det är märkligt, känns som jag kan det här nu fast jag knappt skjutit en duva... självförtroende eller galenskap...oklart!
Publicerat April 23, 20206 yr Jag har en massa fina jaktböcker som bara samlar damm om någon är intresserad, jag kan iaf kika i hyllan om det är nåt speciell man söker. /P