Publicerat April 26, 20206 yr Försökte skjuta in min Winchester 9422 M. Sköt med 22WMR - CCI Hollow Point. Jag använde ett bra skjutstöd (tror det är bra i alla fall) Caldwell Zero-Max. Tycker att den sprider skotten en hel del...på 80 meter så sprider den upp till 10 cm på 5 skotts-serier. Jag sköt totalt 50 skott så den blev kanske för varm men det var inte så bra i början heller tycker jag... tror jag skall prova med annat märke på ammunitionen. Vet någon vad som skjuter extra bra med den bössan?
Publicerat April 26, 20206 yr Författare Ok, säger du det. Då skall jag se om jag kan få tag i lite olika märken!
Publicerat April 26, 20206 yr Winchester och RWS har skjutit bra i både min gamla Anschutz och i min nuvarande Quad. Men du får testa runt lite. RWS brukar tyvärr vara väldigt dyr i Sverige.
Publicerat April 26, 20206 yr Sedan är som regel inte byglar några precisionsmonster heller, så förvänta dig inte bänkskytteprecision ur den. /T
Publicerat April 26, 20206 yr Författare Hittar de här olika 22WMR: CCI Hollow, 50 st, 270kr (de jag sköt med) Federal Game shok, Hollow, 50st, 270kr Hornady 22 WMR V-Max, 50st, 270kr Winchester subsonic 45Max 22WMR, 50st, 295kr Winchester Super X Jacket Hollow Point 50st 270kr RWS 22WMR Hålspets 50st 399kr RWS var som du sade dyr men vore ändå kul att prova den med. Finns tydligen PMC också men den har jag inte hittat.
Publicerat April 26, 20206 yr PMC brukar uttalas Phillipine manufaktured crap, av dem som nyttjar eller tvingas nyttja ammon. Federala 50 grain kan/brukar skjuta bra tillsammans med RWS men de kostar därefter. /C
Publicerat April 26, 20206 yr 6 hours ago Christian N sa: PMC brukar uttalas Phillipine manufaktured crap, av dem som nyttjar eller tvingas nyttja ammon. Nej pmc= poorly made crap ? Funkade hjälpligt i min quad men fick vrida på vissa ur asken kunde skjuta snortätt ett magasin medans nästa kunde sprida Så nej leta inte efter dom
Publicerat April 27, 20206 yr Författare Då struntar jag i PMC! Men sugen på de andra... skall åka förbi min interjaktaffär i dag och se vad de har, hoppas de har någon mer sort än CCI.
Publicerat April 27, 20206 yr Författare Fråga angående klass 3. Det står att kraven för klass 3 är att kulan skall väga minst 2.5g och att E100 skall vara minst 200J. Men finns det inga krav på att den skall vara expanderande för jakt? Är verklign helmantlad, hollow point, plastspets resp blyspets tillåtna för jakt allihop?
Publicerat April 27, 20206 yr 1 hour ago, Per_B said: Fråga angående klass 3. Det står att kraven för klass 3 är att kulan skall väga minst 2.5g och att E100 skall vara minst 200J. Men finns det inga krav på att den skall vara expanderande för jakt? Är verklign helmantlad, hollow point, plastspets resp blyspets tillåtna för jakt allihop? Ja, för klass tre och fyra. Om det är etiskt kan däremot diskuteras.
Publicerat April 27, 20206 yr Om du ska skjuta t.ex. en ripa med din 22 WMR räcker det bra med helmantel. En blyspets kan lätt göra att det inte finns något kvar att äta, vilket i alla fall jag tycker är tråkigt. Anpassa ammunitionen efter det du jagar så blir det bra. Hoppas att du får tillräcklig precision för tilltänkt användning med din bygelrepeter. Jag har skjutit en del med en 9422 tidigare. För att använda den behövde man vara bra på att smyga, för det exemplaret hade inte direkt hög precision. ?
Publicerat April 27, 20206 yr Författare Tackar! Provade du lite olika tillverkare av ammo till din 9422M Arctic?
Publicerat April 27, 20206 yr Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken ammunition som användes. Det är nu ett antal år sedan jag sköt med den. Det var min kusin som hade bössan, och det främsta minnet är att vi bägge hade väldigt svårt att hålla ihop träffbilderna. Den var väldigt rolig att skjuta med, och plinking på rimliga avstånd gjorde på kort tid av med en avsevärd mängd ammunition. ?
Publicerat April 27, 20206 yr Det finns flera trådar just om 22WMR och des dåliga precision. Min farsa har en Anschutz och vad vi än provade så fick vi aldrig någon ammo att skjuta bra. Bästa ammon hamnade på typ 4 cm på 80 m resten sköt skräp. Om jag inte minns fel så var det flera ammo sorter som sköt runt 10 cm. Min quad hittade jag en ammo som går rätt bra dryga 2 cm på 80 resten gick runt 4-5 cm.
Publicerat April 27, 20206 yr Författare Ok Droggot, tackar! Jag har ingen tokprecison i tankarna utan om jag lyckas hålla 5 skottserierna (och inte bara bästa serien då alltså) innom 5 cm på 80 meter så är jag nöjd. Jag har bortåt 10 cm med CCI hålspets och det duger inte! Jag har ett fast 4x kikarsikte på.
Publicerat April 27, 20206 yr Per, tycker du skall sumpa siktet, ta en stor riktpunkt och skjut på 40-50 meter med de öppna rm:en, det kan fungera bättre och tar bort optiken som felkälla. /C
Publicerat April 27, 20206 yr Författare Nu har jag handlat .22 WMR på Kjells Vapen i Götene. Norma och Federal ser otroligt lika ut! Båda tillverkade i USA..kanske samma fabrik? RWS däremot skiljer sig! 50% dyrare och en liten bly spets också... skall bli kull att se om någon av de här går bättre än CCI Hollow point i min Winchester 9422M.
Publicerat April 28, 20206 yr Författare Ser nu att Norma och Federal inte var så lika! Normas kula är på 2,59g medan Federal är på 3,24g! De ser verkligen helt identiska ut så den vikten på kulan måste var gömd i patronen, eller om det är olika mängder bly inuti kulan... Federal har alltså tyngsta kulan med lägsta hastigheten och ligger mitt emellan Norma och RWS energimässigt. Värdena i tabellen på hastighet och energi gäller vid 100m. Tycker det känns lovande med lite tyngre kula så jag tror på Federal! Får se om det blir så i min Win 9422M.
Publicerat April 28, 20206 yr 22 hours ago Per_B sa: Nu har jag handlat .22 WMR på Kjells Vapen i Götene. Norma och Federal ser otroligt lika ut! Båda tillverkade i USA..kanske samma fabrik? RWS däremot skiljer sig! 50% dyrare och en liten bly spets också... skall bli kull att se om någon av de här går bättre än CCI Hollow point i min Winchester 9422M. Skicka Kjell ammunition eller är det köpa på plats som gäller? Jag är på jakt efter lite andra märken än CCI att testa med i min Quad, men handlarna här omkring har inget annat?
Publicerat April 28, 20206 yr Författare Jag tror inte att de skickar ammunition, det ser inte ut så på hemsidan i alla fall, men jag är inte helt säker!
Publicerat April 29, 20206 yr Författare Klart! 5 skottsserier, 80 m, bra skjutstöd, lite sidvind ibland. Norma 40 grain, hollow point: 80, 48, 54, 29, 45................. medel = 51 mm RWS 40 grain, soft point: 35, 47, 57, 54, 27.................... medel= 44 mm Federal 50 grain, hollow point: 30, 67, 47................................. medel= 48 mm CCI hollow point: 65, 82....................................... medel = 74 mm Dyrast (RWS) blev bäst.. 2a kom egentligen Federal men den var svår att ladda om med, kärvade och passade inte riktigt till bössan...kanske för att det var en 50 grain kula... hursomhelst diskvalificerad från min Win 9422M. Norma blev därmed 2a. Roligt var att den dessutom samsköt med RWS, skiljde någon centimeter i träffbild bara. Federal sköt 15 cm lägre än Norma / RWS och CCI kanske 7 cm lägre är Norma / RWS. Så slutsatsen blev RWS soft point för jakt och Norma hollow point att leka med! Återstår dock att prova Winchesters 22mag också, de har jag inte lyckats få tag på. Sen så sköt jag inte alla serier på exakt samma mål, några sköt jag på 50mm helsvart cirkel och några på svart fyrkantsram 40x40mm (tjockleken på svart rand runt var 5 mm och vit fyrkant innanför). Siktet är ett fast 4x och om jag siktar rakt på en svart 30mm cirkel så täcker korset hela cirkeln så man inte ser cirkeln på 80 m. Så det hade blivit lite mer rättvisande om jag sköt alla serierna på exakt samma riktmärke och jag tror också att jag hade lyckats pressa någon centimeter om jag haft 6x eller 8x på siktet, kanske....
Publicerat April 30, 20206 yr Författare Du har helt rätt OlaK! Rackarns....5a i uppmärksamhet! Varför? Vad innebär det?
Publicerat April 30, 20206 yr 2 minutes ago Per_B sa: Du har helt rätt OlaK! Rackarns....5a i uppmärksamhet! Ingår i samma koncern så kanske inte så konstigt.