Jump to content

Gamebore REGAL Game Diamond Shot

Recommended Posts

Har inhandlat nya hagelskott. Gamebore REGAL Diamond Shot på Kjells Vapen i Götene. Läste i ett annat forum att de tydligen är US6 (de hade sprättat upp och mätt diametern på hageln till 2.8 mm) och det var det jag tänkte mig så det är utmärkt. De här verkar faktiskt vara specialtillverkade åt Jaguargruppen och även själva hylsan är märkt 6 och den ser inte alls ut som på  Gamebores hemsida. Det är fiberförladdning både på hemsidan och i den här asken men på hemsidan är hylsan av plast men den här hylsan är av papp och trycket är helt annorlunda. Man kan ju tycka att det vore enklare att bara importera Gambores REGAL Game UK5 rakt av och sätta en lapp på asken bara att det motsvarar US6? Men det kan vara att de ville ha den i papphylsa också?

Jag är helnöjd i all fall, bra butik helt klart med rejält utbud! Skall bli kul att testa skotten.  

image.thumb.png.9556a0475b56ca3cef6be1bdbd3482a0.png

8 hours ago Per_B sa:

Har inhandlat nya hagelskott. Gamebore REGAL Diamond Shot på Kjells Vapen i Götene. Läste i ett annat forum att de tydligen är US6 (de hade sprättat upp och mätt diametern på hageln till 2.8 mm) och det var det jag tänkte mig så det är utmärkt. De här verkar faktiskt vara specialtillverkade åt Jaguargruppen och även själva hylsan är märkt 6 och den ser inte alls ut som på  Gamebores hemsida. Det är fiberförladdning både på hemsidan och i den här asken men på hemsidan är hylsan av plast men den här hylsan är av papp och trycket är helt annorlunda. Man kan ju tycka att det vore enklare att bara importera Gambores REGAL Game UK5 rakt av och sätta en lapp på asken bara att det motsvarar US6? Men det kan vara att de ville ha den i papphylsa också?

Jag är helnöjd i all fall, bra butik helt klart med rejält utbud! Skall bli kul att testa skotten.  

image.thumb.png.9556a0475b56ca3cef6be1bdbd3482a0.png

Jag kör också med dom, riktigt nöjd så här långt! :)

• Like 1
culot
2 hours ago KJE81 sa:

Jag kör också med dom, riktigt nöjd så här långt!

Kan du offra en och skära upp den och fota innehållet lite snyggt ?  Jag är nyfiken på vilket krut  och hur mycket 

• Like 1
  • Haha 1
3 hours ago Per_B sa:

Ok! Vad har du jagat med dem KJE81?

Fasan, orrar, tjäder, hare och en och annan kråka :)

• Thanks 1

Glömde ju bilden på själva krutet ☺️ Förladdningen till höger och plattan som höll krutet på plats till vänster, kan inte terminologin där tyvärr.

95072557_3172976826069140_768897260216909824_n.jpg

• Like 1
culot

Jag skulle säga Vectan A1 om krutet  men dom ser aningen tjocka ut och det måste jag kolla upp , dosen lär vara uppåt 1,80 för fiberladdat ger förluster

Intressant! Fiberförladdningen ser mer ut som en stoppad kork så att säga? När jag plockade upp plastförladdningar hemma sist så såg de mer ut som en cylinder med botten... rätt stor skillnad rent geometriskt, inte bara i material!

19 minutes ago culot sa:

Jag skulle säga Vectan A1 om krutet  men dom ser aningen tjocka ut och det måste jag kolla upp , dosen lär vara uppåt 1,80 för fiberladdat ger förluster

Noterade också att mina var 28 gram och inte 30 gram, mindes tydligen fel.

17 minutes ago Per_B sa:

Intressant! Fiberförladdningen ser mer ut som en stoppad kork så att säga? När jag plockade upp plastförladdningar hemma sist så såg de mer ut som en cylinder med botten... rätt stor skillnad rent geometriskt, inte bara i material!

Precis, en riktigt välstoppad kork, eller kanske snarare en bit hårt pressad filt, materialet kändes mera som filt än något annat.

• Like 1
25 minutes ago Per_B sa:

Ok! De (väldigt få) jag sett i plast har varit mer som ett rör med botten och antar jag mer "omfamnat" hageln... tror jag :) 

Precis, förladdningar i plast verkar oftast vara mera som en plastbägare med fot än någonting annat tycker jag.

culot
2 hours ago KJE81 sa:

Noterade också att mina var 28 gram och inte 30 gram, mindes tydligen fel.

ok , då skulle jag säga 1,60 gram x 28 

• Like 1
Mr Bängelsson

Jag har skjutit denna patron, men i kal 20. Den ger fina träffbilder men flera hylsor spricker längs med, de ger även en annan knall. Är det nån som vet vad det beror på och är det något att bry sig i?

9 minutes ago Mr Bängelsson sa:

Jag har skjutit denna patron, men i kal 20. Den ger fina träffbilder men flera hylsor spricker längs med, de ger även en annan knall. Är det nån som vet vad det beror på och är det något att bry sig i?

Antar i ett 76mm patronläge? Du har förmodligen ett lite väl rymligt patronläge för den puppan.....

Spricker den mer än en 1/3 del ner på hylsan ska du undvika dem i din bössa.

/T

Hipshot

Just detta med annan knall är jag nyfiken på, upplevt det rätt många gånger faktiskt.. Värre smäll och utan att ha empiriska belägg så anar jag att det är lite sämre fräs i de skotten, mindre rekyl.. Jag har för mej att det är Gyttorps papphylsor, de nyare, som jag upplevt detta med. Aldrig ngr äldre .. riktiga.. gyttorp.

Aldrig någonsin med tex Rio.. 

Mr Bängelsson

Jo, det är 20/76.

De spricker ända ner till metallen på hylsan, culoten?  
Jag får väl lägga dem åt sidan och hoppas på Zenith skjuter bra. 
Hade ju varit kul att få testa Hull..................någon?😀

Jag skall testa dem i min SbS 12/70 till helgen. Eftersom det bara är 30g bly i så hoppas jag på en relativt liten rekyl men de skickar iväg dem med 410 m/s och det är väl relativt snabbt så lite rekyl blir det nog, rapport kommer :) . Hoppas det inte blåser så mycket så jag kan spänna upp en pappersduk också och skjuta några skott på för att kolla svärmen.

Christian N

Filtförladdat men även klena laddningar i allmänhet där förladdningen inte tätar ”bluppar” o skjuter oftast illa som fn, filten då i lopp som är overbore. /C 

Förstod inte sista delen av meningen "filten då i lopp som är overbore"

Den första biten förstod jag, hoppas dock att svärmen skall öppna upp lite med det här hagelskottet eftersom jag skjuter med en gammal SbS som är fullt trångborrad och extra fullt trångborrad så att säga... 

22 hours ago Hipshot sa:

Just detta med annan knall är jag nyfiken på, upplevt det rätt många gånger faktiskt.. Värre smäll och utan att ha empiriska belägg så anar jag att det är lite sämre fräs i de skotten, mindre rekyl.. Jag har för mej att det är Gyttorps papphylsor, de nyare, som jag upplevt detta med. Aldrig ngr äldre .. riktiga.. gyttorp.

Aldrig någonsin med tex Rio.. 

Knall beror på mynningstrycket, och det kan vara högt av olika orsaker. Men det är inte annorlunda än på studsare - tröga krut ger lägre upplevd rekyl och högre fart eftersom de accelererar långsammare i början men accelererar hela vägen.....