Publicerat Maj 4, 20205 yr Tips på en kal.410 https://auctionet.com/sv/1296311-189-hagelgevar-japanskt-enkelskott-fabrikat-winchester-modell-pigeon-grade-kaliber-410-tillv-nr-pk265768 Ha de.
Publicerat Maj 5, 20205 yr 4 minutes ago Hipshot sa: Sååå synd att den är cylinderborrad.. Är det verkligen ett problem? ?
Publicerat Maj 5, 20205 yr 42 minutes ago MarkusR sa: Är det verkligen ett problem? ? I den kalibern - ja, i högsta grad.... /T
Publicerat Maj 5, 20205 yr 1 hour ago MarkusR sa: Är det verkligen ett problem? ? Japp. En 410 bör ha minst en full pipa.
Publicerat Maj 9, 20205 yr Det går inte att säga så rakt av. Beror helt på vilken fart man har på skotten. Cylinder funkar på upp till 30m med 7,5 upp till 9or. /k
Publicerat Maj 10, 20205 yr 20 hours ago W.T. sa: Det går inte att säga så rakt av. Beror helt på vilken fart man har på skotten. Cylinder funkar på upp till 30m med 7,5 upp till 9or. /k Ja, generellt sett. Sedan drar den långa hagelkroppen ner farten, de lilla hylsan ner laddvikten. Och för att gå upp farten måste du då gå ner i laddvikt, vilket liksom är jäkligt kärvt när vi pratar laddvikter på 10-12 g... /T
Publicerat Maj 10, 20205 yr Nä vi pratar inte laddvikter under 18g. Vectan Sp3 är det enda krutet man kan använda. Allt annat är lönlöst. Jag skjuter 18-19g i 410m/s med rullstukat och 19.5g med paci. Skjuter jag 7.5it hagel i en halvchoke dör allt på 30-35m som klass 4 tillåter. Drar man ner farten till 360-370m/s så kan man skjuta 19g i rullstukat med 1/4 eller öppnare inom 30 och det täcker från 7.5it och mindre. 8or plockar duvorna idag på ärtorna och ett 10-tal råkor på 30m. Hade 80% i träff. 20.5g är max man får i. Då behöver man bara rulla så disken håller kvar haglena i hylsan. Håller det hårdare blir det lite högt tryck. Jag vet inte hur många änder jag skjutit med 6or 19g. Men 200 räcker inte. I stan skjuter jag subsonic 7or på skator osv. Inom 20m så klubbar man ner dem. Sjukt effektivt. Kärven är mellan 15-20cm stor på 20m /k
Publicerat Maj 10, 20205 yr 10 minutes ago W.T. sa: Nä vi pratar inte laddvikter under 18g. Vectan Sp3 är det enda krutet man kan använda. Allt annat är lönlöst. Jag skjuter 18-19g i 410m/s med rullstukat och 19.5g med paci. Skjuter jag 7.5it hagel i en halvchoke dör allt på 30-35m som klass 4 tillåter. Drar man ner farten till 360-370m/s så kan man skjuta 19g i rullstukat med 1/4 eller öppnare inom 30 och det täcker från 7.5it och mindre. 8or plockar duvorna idag på ärtorna och ett 10-tal råkor på 30m. Hade 80% i träff. 20.5g är max man får i. Då behöver man bara rulla så disken håller kvar haglena i hylsan. Håller det hårdare blir det lite högt tryck. Jag vet inte hur många änder jag skjutit med 6or 19g. Men 200 räcker inte. I stan skjuter jag subsonic 7or på skator osv. Inom 20m så klubbar man ner dem. Sjukt effektivt. Kärven är mellan 15-20cm stor på 20m /k Japp, med hemmakört kan man nå en rätt bra bit över fabrix. Jag vet ingen annan kaliber som är så hysteriskt misshandlad av ammunitionstillverkarna som just 410. Prestandan är miserabel rent ut sagt sett till vad den kan vara... Men det är klart, med fel krut blir rätt lite puppor bra i ärlighetens namn. Det skulle vara 8x57 av amerikaner och 7x65R av Norma som möjligen kommer i samma nivå misshandel. Eller medvetet missförstådd om ni hellre vill se det positivt. /T
Publicerat Maj 11, 20205 yr Detta är en populär post. Winchester och någon italiensk tillverkare i nobel sport hylsor gör asbra ammo. Men de kostar typ 7 spänn styck. Det som är helt rubbat är slug i 410. ? Winchester gör en 10.8g som går ut med 660 m/s och skjuter inom 50mm på 50m på 5 skott. Helt skruvat vad bra de skjuter och vad man KUNDE haft bössan till... Vill man göra fjuttladdningar till råtta (sjukt kul) han man ladda 4g hagel i 50mm Hylsa, man dör av skratt när man trycker av o så dör råttan oxå, fast av haglen... Det är ingen annan hagelbössa som jag haft så roligt med som denne ? Helt meningslöst att försöka tro på att nåt kan dö av en sån töntigt liten patron. Men hippen har dunkat ner ganska mycket med min bössa och citat " fågeln vet inte att vi skjuter med 410e" ?
Publicerat Maj 12, 20205 yr https://www.nobelsport.it/en/products-en/hunting/small-gauges/itemlist/filter?usr_f=0&searchword67=.410&restcata=38&moduleId=202&Itemid=865 https://www.clevervr.com/en/hunting-loads/small-gauges-cal-410-magn https://www.fiocchi.com/en/news-events/fiocchi-launches-7-new-hunting-shotgun-cartridges# https://gamebore.com/uk/cartridge/game/410-hunting https://www.eleyhawkltd.com/products/game-cartridges/410-fourlong http://www.rioammo.com/en/rio_ammunition/products/hunting_cartridges/410_magnum_field http://www.rioammo.com/en/rio_ammunition/products/hunting_cartridges/rio_bismuth_410 Jämfört med cal 16 så ser det inte så jäkla sterilt ut ? / P
Publicerat Maj 12, 20205 yr Detta är en populär post. 410 har ett fantastiskt berättigande i jakten, i skyddsjakten och i viss mån utbildningen av nya skyttar. Klart är att bra, användbar ammo är lite svår att hitta men visst finns den och den levererar, hårt. Gör man sen som Kalle o laddar själv då har man ett veritabelt smörgåsbord tillgängligt. Dock finns en hel del udda laddningar, typ 11 grams 1:or, 16 grams 4:or men även då tydligen 25 gram 11:or, subs osv där jag inte kan fantisera fram en vettig tillämpning. pris och klassning är nästa sak men det är ju också lite mellan brukaren och dennes samvete. /C
Publicerat Maj 12, 20205 yr Om det inte vore för vapengarderoben och dess begränsningar skulle jag gärna haft en som gårdsbössa, skjuta kråkfåglar på åteln eller när man lockar järpe. Vad väger bössan som det länkas till i första inlägget på ett ungefär?
Publicerat Maj 12, 20205 yr Kalibern är ju sjukt kul!! Men när man tröttnar? Räckvidden är ju begränsad.. Hade varit såå drygt att tassa runt på en rapphönsjakt och smacka med en .410:a! Man kan skjuta låååångt före alla andra utan att göra smulor av fågeln
Publicerat Maj 12, 20205 yr Quote Vill man göra fjuttladdningar till råtta (sjukt kul) han man ladda 4g hagel i 50mm Hylsa, man dör av skratt när man trycker av o så dör råttan oxå, fast av haglen... Det är kul med råttjakt, har inte haft råttor med någon reda på flera år nu. Något recept med så lite hagel. Jag har 7g som lättaste laddning men kan gärna tänka mig 4g.
Publicerat Maj 12, 20205 yr Författare 3 hours ago Broder Tuck sa: Vad väger bössan som det länkas till i första inlägget på ett ungefär? Av vad jag kan se så står det 7lbs på alla bössor med 71 cm pipa så det är väl ungefär 3,1 kg. Tycker att det är väldigt tungt för den typen av bössa men då de tillverkades så var vikten kanske inte så prioriterat. Ha de.
Publicerat Maj 12, 20205 yr 21 minutes ago Franchi sa: Av vad jag kan se så står det 7lbs på alla bössor med 71 cm pipa så det är väl ungefär 3,1 kg. Tycker att det är väldigt tungt för den typen av bössa men då de tillverkades så var vikten kanske inte så prioriterat. Ha de. Det låter tungt. Min kal 20 bock med 75cm pipor väger 2,75kg när jag vägt den på hushållsvågen men så är det en Beretta med engelsk kolv. Ska det vara någon idé ska den ju vara lättare kan man tycka.
Publicerat Maj 12, 20205 yr Författare 1 hour ago Broder Tuck sa: Det låter tungt. Min kal 20 bock med 75cm pipor väger 2,75kg när jag vägt den på hushållsvågen men så är det en Beretta med engelsk kolv. Ska det vara någon idé ska den ju vara lättare kan man tycka. Håller med men jag kollade runt på nätet på just Winchester's kaliber .410 där ett flertal uppgav att de vägde 7lbs. Ha de.
Publicerat Maj 13, 20205 yr 3 hours ago millen sa: Min AYA .410 väger 2,3 kg. Ja, men så är den gjord på kaliberriktig baskyl... De flesta (läs alla) bockar i 28/410 görs på en 20-baskyl. Så det blir som en kaliber 20 i allt utom rören /T
Publicerat Maj 13, 20205 yr WTs 410 är just en kal 20 låda.. löjligt mysig ändå även om den kanske varit lättare med en kaliberspecifik låda. Just den Browning 525:an i kal 28 hade varit löjligt spännande att testa! 410an är mysig men trots allt lite begränsad, inbillar mej att 28:an når lite längre.
Publicerat Maj 13, 20205 yr 22 minutes ago Hipshot sa: Just den Browning 525:an i kal 28 hade varit löjligt spännande att testa! 410an är mysig men trots allt lite begränsad, inbillar mej att 28:an når lite längre. Jag har ett test i vardande, jag kan höra av mig när det blir av så kan du få skjuta dig trött med en 28a. /T