Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sauer eller Rigby?

Featured Replies

Publicerat

Nu tänker ni säkert att det är en något udda fråga... men vi kommer till det.

Om vi tar det något från början, så är det alltså dax att byta ut min Sako 85 det är en på alla sätt trevlig bössa men utkastaren är som snart alla vet helt felkonstruerad och matningen är något mellanting mellan CRF och Push Feed det funkar men känns inte optimalt på något vis jag föredrar nog att ha det ena eller det andra. Jag har kommit fram till att det är inget för mig, jag kommer inte överens med den alls.

Nu har jag alltså kokat ner det till antingen en Sauer 404 Silence eller en mera klassisk och beprövad Rigby Highland Stalker, nu har jag tänkt likadant som när jag köpte min Krieghoff Parcours köp redigt en gång och fundera aldrig mer på det. Jag vill ha en hagelbössa och en studsare som liksom ska användas till allt, det där med att ha 4 olika studsare är inget för mig.

Nu skiljer det ju så mycket på bössorna dom tillhör ju två helt olika världar, men jag har ändock på något vis fastnat för båda.

Så om vi börjar med Sauer'n den är ju modern med ställbart tryck, integrerad dämpare, pipbytare, takedown, redigt pistolgrepp osv allt det där är ju väldigt trevligt men är det nödvändigt? 

Tittar man på Rigby'n är det klassiskt och beprövat som sagt, gammal hederlig M-98 låda, CRF och allt det där (det kan ni bättre än mig)  det är på något vis bara byggt för att funka i 100+ år.

Kaliber på Sauer'n är ju självklar 9.3X62 på Rigby'n finns det bara två kalibrar att välja på enligt mig 275 Rigby/7x57mm eller 9.3x62.

Här nere är det ju mest jakt på gris i olika former som kan bli aktuellt, så där är jag lite osäker på om kolv och grepp på Rigby verkligen kommer funka i snabba skottchanser den ser mer ut att vara gjord för skytte under väldigt lugna och kontrollerade former gärna liggande med det öppna greppet (ren spekulation). Tyskarna däremot brukar kunna det där med kolvar och ergonomi.

Nu har jag inte prövat någon av dom då Sauer'n har väl knappt landat här ännu, och ja Rigby står inte heller och dammar hos handlarna..

Lite osäkert vart vi ska ta vägen med det här men folk här brukar vara duktiga på att komma med lite input, tankar och idéer ?

Publicerat

På vilket sätt skulle det öppna greppet vara ett hinder på grisjakten? 

/T

Publicerat
  • Författare
5 minutes ago pmt sa:

På vilket sätt skulle det öppna greppet vara ett hinder på grisjakten? 

/T

Det vet jag ju inte, det var ju en ren spekulation. Tänkte att med ett pistolgrepp har man bättre kontroll på sakerna, men jag kan ha fel...

Publicerat
1 minute ago Svenstorparn sa:

Det vet jag ju inte, det var ju en ren spekulation. Tänkte att med ett pistolgrepp har man bättre kontroll på sakerna, men jag kan ha fel...

Jag förstår inte hur du tänker, har druckit? 

/T

Publicerat

Mitt råd är att inte köpa en Rigby oklämd iallafall. Jag personligen vill gilla den bössan på grund av namn, utseende etc. Men kolven passar inte mig nånstans, känns bara avigt att hålla i den ?

Sen upplevde jag kolvkammen som väldigt låg om man ska ha optik på.

Sen har jag även en sak jag hakar upp mig på Sauern och det är att slutstycket nyper fast i rejäl byrålådstil om man råkar lyfta det minsta när det är i bakersta läget... vissa bössindivider är bättre än andra...

hade jag varit du och funderar på att lägga de summorna skulle jag letat upp en fin custombössa byggd på en 98:a låda ?‍♂️

Mina högst personliga och väldigt subjektiva åsikter så ta det för vad det är.

Publicerat
  • Författare
1 minute ago pmt sa:

Jag förstår inte hur du tänker, har druckit? 

/T

Jag tänkte nog mest att det verkar bli allt populärare med brantare grepp och tumhål osv, det ska ju vara stabilare eller något sägs det

Publicerat
  • Författare
2 minutes ago TekDr sa:

Mitt råd är att inte köpa en Rigby oklämd iallafall. Jag personligen vill gilla den bössan på grund av namn, utseende etc. Men kolven passar inte mig nånstans, känns bara avigt att hålla i den ?

Sen upplevde jag kolvkammen som väldigt låg om man ska ha optik på.

Sen har jag även en sak jag hakar upp mig på Sauern och det är att slutstycket nyper fast i rejäl byrålådstil om man råkar lyfta det minsta när det är i bakersta läget... vissa bössindivider är bättre än andra...

hade jag varit du och funderar på att lägga de summorna skulle jag letat upp en fin custombössa byggd på en 98:a låda ?‍♂️

Mina högst personliga och väldigt subjektiva åsikter så ta det för vad det är.

Det är väl just där det bli lite svårt, det svämmar ju inte över av dom och finns det någon är det typ Stockholm.

Ja jag har förstått att kolvarna ska vara rätt låga och tunna.

Jag har ju som sagt inte klämt på någon, men jag gillar verkligen utseendet och att det står Rigby på den gör det lite extra speciellt.

Men du har klart helt rätt köpa något för dom summorna som kanske inte känns rätt är ju inte kul för att uttrycka det milt?

Publicerat
38 minutes ago Svenstorparn sa:

Jag tänkte nog mest att det verkar bli allt populärare med brantare grepp och tumhål osv, det ska ju vara stabilare eller något sägs det

Jag blir bara mer och mer förvirrad..... 

Tumhålskolvens fördel är att den är extremt styv i halsen - en pkt där kolvar annars gärna flexar lite. Till priset av att omladdningen tar märkbart längre tid eftersom rörelsen för skjuthanden blir större/längre.

Det branta greppets fördel är ökad rekylupptagning i skjuthanden. Inget annat än det utöver det estetiska. En fördel som i princip endast fås vid perpendikulära skott, dvs för hagelvapen i höga skott.... 

Vid liggande skytte upplever många att det brantare greppet är mer naturligt, men det är mest en fråga om inte skjutställningen är lite fel då. Vid liggande så ökar hur som inte rekylupptagningen i skjuthanden... 

Inget av ovan har i mina ögon det minsta lilla mikroskopiska bäring på "grisjakt". 

Jag förstår verkligen inte alls. Det här är bara konstigt, ni får klara er utan mig. 

/T

Publicerat
11 hours ago pmt sa:

Jag blir bara mer och mer förvirrad..... 

Tumhålskolvens fördel är att den är extremt styv i halsen - en pkt där kolvar annars gärna flexar lite. Till priset av att omladdningen tar märkbart längre tid eftersom rörelsen för skjuthanden blir större/längre.

/T

Något som blev väldigt tydligt när jaktpuls testade nya Sako. De har gjort precis de konstiga valet att sälja en tumhålskolv för drevjakt och en vanlig kolv med brant grepp för långhållsskytte. Det såg komiskt struligt ut när tummen skulle in i hålet kontra naturligt falla ner i fördjupningen i den öppna kolven. 

31:30 in i klippet

Publicerat

Den här gillar jag, https://www.jakt.se/Mauser-98-Standard-Expert men jag vet inte om den är bättre eller sämre än Rigby, men föredrar i alla fall någon av dessa i gammal stil före Sauer och Blaser :)

Publicerat

Personligen tycker jag att det är svårt att hitta träkolvar som passar numera. De är designade för att kunna passa så många som möjligt utan modifiering vilket gör att det känns som att de inte passar någon riktigt bra. När jag en gång i tiden började så propagerades det för att man skulle positionera tummen på kolvhalsen för att bättre kunna kontrollera avfyrningen. Nuförtiden är det mycket tumhålskolvar, vertikala eller väldigt öppna och neutrala grepp som gör det svårt med en sådan positionering.

Publicerat

Bössorna är rätt olika...

Jag har personligen inget större intresse av att jaga med en M98, så jag hade valt Sauer 404 Silence om valet stod mellan dem. 

Jag har full förståelse för de som hellre väljer en klassisk M98, men för jakt i Sverige så ser jag få "objektiva" orsaker att göra så. Så om du subjektivt hellre vill ha en M98 ta en sådan. Rigbyn ser väldigt trevlig ut, och om jag hade möjlighet att ha en sådan hängande på väggen hade jag gärna haft en. Men jag hade nog mest tittat på den.  

Du väljer mellan två bra vapen som är väldigt olika. I slutändan handlar det bara om dina personliga preferenser mellan dem. Det blir svårt för någon annan att besluta åt dig -- men jag förstår din beslutsvånda. ?

Publicerat
  • Författare
2 hours ago Arctic sa:

Bössorna är rätt olika...

Jag har personligen inget större intresse av att jaga med en M98, så jag hade valt Sauer 404 Silence om valet stod mellan dem. 

Jag har full förståelse för de som hellre väljer en klassisk M98, men för jakt i Sverige så ser jag få "objektiva" orsaker att göra så. Så om du subjektivt hellre vill ha en M98 ta en sådan. Rigbyn ser väldigt trevlig ut, och om jag hade möjlighet att ha en sådan hängande på väggen hade jag gärna haft en. Men jag hade nog mest tittat på den.  

Du väljer mellan två bra vapen som är väldigt olika. I slutändan handlar det bara om dina personliga preferenser mellan dem. Det blir svårt för någon annan att besluta åt dig -- men jag förstår din beslutsvånda. ?

Det är väl lite så jag också har tänkt, ska man följa förnuftet så är Sauer'n det givna valet om man tänkt som jag att ha en bössa sen är man väl lite skada efter att ha sett och läst om diverse safari jakter i Afrika med m-98 låda och någon typisk Afrika kaliber allt från 7x57 och uppåt?.

Som sagt bössorna är från två helt olika världar och tidsåldrar.

Det som ligger och gnager lite i bakhuvudet med Sauer'n är det där med alu låda, men det kanske är ett ickeproblem i övrigt gillar jag verkligen utseende och funktionerna på Sauer'n.

Publicerat

Steyr Mannlicher SM12 skulle kunna vara svaret. Jag tycker att den kombinerar modernt med klassiskt på ett bra sätt.

Publicerat
5 hours ago Svenstorparn sa:

Det som ligger och gnager lite i bakhuvudet med Sauer'n är det där med alu låda, men det kanske är ett ickeproblem i övrigt gillar jag verkligen utseende och funktionerna på Sauer'n.

Sauern kan du ju få med stållåda om du vill. Dock blir den tyngre.

ett snyggt om än tungt alternativ till 404:an är 202 take down. En sån i läderkoffert med ett par pipor (typ 300wm/375h&h) vore mumma

Publicerat
  • Författare
7 minutes ago edge sa:

Steyr Mannlicher SM12 skulle kunna vara svaret. Jag tycker att den kombinerar modernt med klassiskt på ett bra sätt.

Har kollat in dom någon gång innan, men jag vet intedet var något som inte föll mig på läppen? 

Publicerat
  • Författare
2 minutes ago TekDr sa:

Sauern kan du ju få med stållåda om du vill. Dock blir den tyngre.

ett snyggt om än tungt alternativ till 404:an är 202 take down. En sån i läderkoffert med ett par pipor (typ 300wm/375h&h) vore mumma

Ja till den "vanliga" men hur är det med den "nya" silence som är aktuell i mitt fall?

Publicerat
2 minutes ago Svenstorparn sa:

Ja till den "vanliga" men hur är det med den "nya" silence som är aktuell i mitt fall?

Silence är ju bara en vanlig ljuddämpare förpackad i ett jävla smalt rör runt pipan. Sauer lär knappast ha ändrat nåt i interfacet med lådan som lär va samma för Alu/stål. Så där är det väl bara att framstocken ska passa pipan sen är det klart. Sen vad ekipaget väger kan jag inte sia om ?‍♂️

Publicerat
  • Författare
Just now TekDr sa:

Silence är ju bara en vanlig ljuddämpare förpackad i ett jävla smalt rör runt pipan. Sauer lär knappast ha ändrat nåt i interfacet med lådan som lär va samma för Alu/stål. Så där är det väl bara att framstocken ska passa pipan sen är det klart. Sen vad ekipaget väger kan jag inte sia om ?‍♂️

3.8kg väger ekipaget med vad jag tror är alu låda original, så med stål borde det bli 4.3kg utan optik och dylikt

Publicerat

En Bix'n Andy eller Kesslerin skulle inte heller vara fel. ?

Publicerat
  • Författare
11 minutes ago TekDr sa:

Om man kollar lite bilder så skiljer det där pipan sitter fast i lådan, på den vanliga är det en fasad ring men på silence är det inte det och det ser ut att skilja tjockleken på ringen mellan den vanliga och silence.

Publicerat

Skulle jag begränsa mig till ett kulvapen och tänker att jag mest jagar vildsvin, springande vildsvin, så hade jag nog sneglat mest åt ett jaktvapen med sporterkolv. Kanske inte ens en "sporterkolv" utan ett jaktvapen med skapligt normalt grepp, öppet som på ett brytvapen och gärna med samma linjer. Hade också valt gevär utifrån förighet - Hur vapnet är i rörelse, och säkert inte med tumhålskolv. Man lär sig säkert skjuta med sådana också med tiden... Kaliber, något "vanligt". 8x57, 30-06... 

Sauer 404 har aldrig fallit mig i smaken. Känns "klumpiga", men å andra sidan är jag djupt nere i pushfeed träsket och jagar springande vildsvin med en Remington 700, i sporterkolv och i .358win, så mitt tyckande kanske är mitt ^_^ Grisarna protesterar i alla fall inte...

/M

Publicerat
  • Författare
12 minutes ago Maichel sa:

Skulle jag begränsa mig till ett kulvapen och tänker att jag mest jagar vildsvin, springande vildsvin, så hade jag nog sneglat mest åt ett jaktvapen med sporterkolv. Kanske inte ens en "sporterkolv" utan ett jaktvapen med skapligt normalt grepp, öppet som på ett brytvapen och gärna med samma linjer. Hade också valt gevär utifrån förighet - Hur vapnet är i rörelse, och säkert inte med tumhålskolv. Man lär sig säkert skjuta med sådana också med tiden... Kaliber, något "vanligt". 8x57, 30-06... 

Sauer 404 har aldrig fallit mig i smaken. Känns "klumpiga", men å andra sidan är jag djupt nere i pushfeed träsket och jagar springande vildsvin med en Remington 700, i sporterkolv och i .358win, så mitt tyckande kanske är mitt  Grisarna protesterar i alla fall inte...

/M

Sauer'n har ju vanligt pistolgrepp som förvisso ser rätt "brant" ut. Hur man upplever saker är ju alltid lite knepigt, jag tycker min Sako känns som en sån där träbysse man fick som liten på Astrid Lindgrens värld ändå skiljer det inte många millimetrar här och där på den och min hagelbock men bocken känns bättre att hålla i och axla.

Jag är ändå inte särskilt stor eller har stora händer...

Publicerat
25 minutes ago Svenstorparn sa:

Om man kollar lite bilder så skiljer det där pipan sitter fast i lådan, på den vanliga är det en fasad ring men på silence är det inte det och det ser ut att skilja tjockleken på ringen mellan den vanliga och silence.

Är inte det bara att silencepipan är grövre och döljer den fasen även när ”höljet” är demonterat?

nu är väl dock Sauer så jävla gamiga att de mycket väl skulle kunna göra en speciell låda till silence men det går ju rätt mycket mot konceptet att ha ett modulärt vapen där du kan byta kolv/pipa fritt ?‍♂️ Enklast där är väl att ringa Torsbo så lär de nog kunna svara direkt.

Publicerat
  • Författare
5 minutes ago TekDr sa:

Är inte det bara att silencepipan är grövre och döljer den fasen även när ”höljet” är demonterat?

nu är väl dock Sauer så jävla gamiga att de mycket väl skulle kunna göra en speciell låda till silence men det går ju rätt mycket mot konceptet att ha ett modulärt vapen där du kan byta kolv/pipa fritt ?‍♂️ Enklast där är väl att ringa Torsbo så lär de nog kunna svara direkt.

Som sagt jag är väldigt osäker på just den punkten, som det ser ut så är pipan något lite grövre för höljet går ju inte hela vägen ner till lådan utan där är nog en god 5cm eller något kvar. 

Jag kollade på Sauer's hemsida och Holmgrens Vapen i Vinslöv är ju auktoriserad återförsäljare av Sauer så jag får väl dropa in och prata lite med dom när jag har vägarna förbi näst.