Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagel för Rådjursjakt

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Även om du inte har så många som mig pmt så vore det kul att se dem! :) 

• Svar 61
  • Visningar 12,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Du vill verkligen inte se min.....  Teori = inget funkar, och ingen vet varför...  Praktik = något funkar, men ingen vet varför...  Sanning = när det funkar, och man vet varför! 

• Jo, faktiskt har han det. Men jag pallade inte ställa upp sådär begripligt snyggt.... 169: Slattlådorna på golvet (det är två, det står en under... samt hyllan för lite udda stålhagel för tester

• Bästa Rio haft tycker jag är deras 30-grammare. De såldes i us 1 och 3 även, förmodligen finns det kvar sånna puppor på torsbo fortfarande då åtgången där inte är lika stor.  Jag skulle inte tvek

Posted Images

Publicerat
14 hours ago sidelock sa:

Full choke på det?

Mestadels halv om jag minns rätt, hade en Browning Gold automat på den tiden.

Mike

Publicerat
På 2020-05-09 at 10:15 Per_B sa:

Jo det vill jag pmt!  

Skärmklipp.PNG

Seriöst.... Jag ligger på vad man som privatperson får lov att ha hemma, det mesta i "slattar" om tre till fem askar typ. Från .410 till 12.

Att bara plocka fram dem för att plåta lär ta på tok för många timmar. 

/T

Publicerat
5 minutes ago pmt sa:

Seriöst.... Jag ligger på vad man som privatperson får lov att ha hemma, det mesta i "slattar" om tre till fem askar typ. Från .410 till 12.

Att bara plocka fram dem för att plåta lär ta på tok för många timmar. 

/T

Timmar som du ändå bara skulle lagt på något annat onödigt ?

Publicerat
10 minutes ago Stefa7n sa:

Timmar som du ändå bara skulle lagt på något annat onödigt ?

Typ. 

Som att skriva artiklar. Tvätta kläder. Skjuta en runda eller två på skjutbanan. Tvaga min kropp. Laga mat.... 

Överskattat trams alltihop förmodligen.

Ska kolla vad kollegorna tycker om jag inte duschar på en vecka och har samma strumpor... Kan iofs bli en fördel - ytterst få lär ju störa en. 

Publicerat

Helt klart överskattat ?

• 5 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Tror jag hittat mitt Rådjurshagel:

ROTTWEIL WAIDMANNSHEIL US3, 36G PLAST,   120kr för ett paket om 10 st. Rätt dyra, men 12kr har jag råd med om jag får mig ett rådjur :) 

Någon som testat dem?

image.png.ff5581d6735d67f8eaf9fccbc55d0372.png

Publicerat
  • Författare

En bubblare kan ju vara den här...samma firma, högre hastighet (inte högre hastighet ser jag nu :) ), mer bly, och US2... kanske lite överdrivet??

image.png.5081bed102ed9e0e4a4d7a6607b7d6bc.png

Publicerat

Tycker wadmansheil är helt ok synd att den har så tung laddning. 30-32 räcker mer än väl.

Publicerat

Rådjuren kommer dö, om du träffar.

Publicerat
40 minutes ago Per_B sa:

Tror jag hittat mitt Rådjurshagel:

ROTTWEIL WAIDMANNSHEIL US3, 36G PLAST,   120kr för ett paket om 10 st. Rätt dyra, men 12kr har jag råd med om jag får mig ett rådjur :) 

Någon som testat dem?

Bra puppa om än onödigt dyr, men för tung laddning och på tok för grova hagel. Det blir väl tätt på rå även med cylinder....

/T

Publicerat
  • Författare

Hm verkar dock vara lite standard i butikerna med 36g / US3 12/70......30 - 32g US3 verkar ovanligt.

Publicerat

På Torsbo tyckte dom när jag var där, att 32 grams US5 var för klent för rådjur och att jag skulle gå upp till 36 grams för just rå. Vad ni tycker i den frågan behöver jag ju inte fråga.

Publicerat
10 hours ago Per_B sa:

Hm verkar dock vara lite standard i butikerna med 36g / US3 12/70......30 - 32g US3 verkar ovanligt.

Hört talas om US5? 

/T

Publicerat
10 hours ago Per_B sa:

Sellier & Bellot har en patron som heter Red & Black US 3 33,5 gr som jag har goda erfarenheter av. Man bör dock provskjuta den så trivs i pipan. Har skjutit den i overbore med trista träffbilder. Haglen smälte ihop med reultatet att det blev buckshots ? 

I min gamla M8 blev det fina bilder dock 

Finns på Torsbo

Publicerat

Kan ju kort lägga till att jag (för jaktändamål) köpte Jaguar Gamebore Clear pigeon US 5/32 gram. Hoppas att jag inte slirat ut i spenaten fullständigt med det köpet, men om man är beroende av säljarens råd i samband med köp, blir det så här.

Min tanke var att jag skall jaga Räv, Grävling och även svartfågel med dessa och rå med 6,5:an, (efter att säljaren tyckte att US5/32 grams var för klent för rå) men efter att ha läst vad som skrivits här, vågar jag mig nog på med att jaga rå även med dessa puppor...Om jag bara får tag på en bössj*vel någon f*rbannad gång, utan att jag måste sälja bilen för att ha råd att finansiera inköpet ?!

Det tar j*vligt mycket emot att jag skall behöva förnedra mig att tvingas åka upp till Torsbo och köpa en MK 70 "Jaguar Edition" bara för att få en bössj*vel i händerna ?.

• 8 months later...
Publicerat

Har mest använt Gyttorps Röda 12/65 US nr 3. 30 grams laddning. Har aldrig svikit. Viktigaste är att inte skjuta på för långt håll. 25 meter är max. Det är min erfarenhet. 

Publicerat
  • Författare

Ok! Tack! Har faktiskt aldrig varit närmare ett rådjur är typ 60 m.... så hagel är mest en teoretisk diskussion för mig, men intressant! 

Publicerat

Gillar US 1 bäst till rå.

Har inte märkt någon större skillnad på olika fabrikat eller hagelvikt.

Aldrig skott mot huvudet.

Publicerat
På 2021-02-27 at 11:05 jenotsuns1 sa:

Aldrig skott mot huvudet.

PMT håller inte med. ?

Publicerat

Senaste rådjuret sköts med Pure Gold, 30 gram diamondshot US5. 20 meters håll. Prydligt skjutet och inte sådär omysigt det kan bli med tyngre laddningar och grövre hagel.

Sköt ett rådjur med Hull High pheasant extreme 36 gram US 4... typ 28 meters håll. Halv trångborrning. Kommer inte att göra om detta igen...:ph34r:

Publicerat
På 2020-06-09 at 08:59 MrT. sa:

Min tanke var att jag skall jaga Räv, Grävling och även svartfågel med dessa och rå med 6,5:an, (efter att säljaren tyckte att US5/32 grams var för klent för rå) men efter att ha läst vad som skrivits här, vågar jag mig nog på med att jaga rå även med dessa puppor.

Torsbo har en förkärlek för tunga laddningar med plastkoppförladdning. Flesta patroner från Rio, Gambore etc. är 36 gram och storlekar som US1, US3, US5 och US7. Endast Clear Pigeon, Pigeon Extreme och Super game finns i lättare laddningar. Kan tänka att en genomsittlig svensk fasan blir rätt hårt saltad med 36 gram US7 eller US5. 

Publicerat

Rws 20/76 US4 33gram halv

Rws 12/76 US4 52 gram trekvart

Sista rådjuret som jag sköt blev bogen var en glipa mellan två träd. Dem innan som jag kommer ihåg är hals huvud.

Publicerat
På 2021-02-28 at 12:44 M-98 sa:

Torsbo har en förkärlek för tunga laddningar med plastkoppförladdning. Flesta patroner från Rio, Gambore etc. är 36 gram och storlekar som US1, US3, US5 och US7. Endast Clear Pigeon, Pigeon Extreme och Super game finns i lättare laddningar. Kan tänka att en genomsittlig svensk fasan blir rätt hårt saltad med 36 gram US7 eller US5. 

Sanningen är att jag har allt för begränsad kunskap för att uttala mig om hagel ö h t, så det bästa är om jag bara håller fingrarna borta från tangentbordet (i detta sammanhanget), och håller korkgluggarna öppna.