Jump to content

Diverse diskussioner om köksmaskiner

killer_mouse

Recommended Posts

killer_mouse

Flyttas från Hobbes dagbok tror jag det var 

tecno

Klart som fan att jag blandar ihop maskiner, morsan hade en Kenwood och det är det stuket jag är ute efter givetvis.

killer_mouse

Hehe ok sånt händer (ankarum har den modellen med ) iofs jag tar ju "assistent"modellen över den där jävla "kitchenaid"modellen dom vandrar iaf inte iväg när det blir tungrott har en Andersson förutom Electroluxen och jag gillar inte riktigt hur kroken blandar degen fångar upp och låter den svinga med kroken 

Galne

Tror det var ett liknande kit som sambon köpte för ett par år sen, men hon gav runt 7kkr vill jag minnas! 

Själv har jag mest bakat i ni. Bosch som jag haft i nästan 20 år, inte haft rätt inspiration och testa och baka bröd i sambons ordentligt!

M-Ola

Vill man satsa så är det den här som gäller.

Teddy

killer_mouse
48 minutes ago M-Ola sa:

Teddy

Vad kan den göra mer än knåda deg våra fixar ju lite olika😋😁 

Jo vet multimaskiner gör inget bra 

tecno
56 minutes ago, M-Ola said:

Teddy

300W gäller inte om du ska blanda större bröd deg!

MarkusR

Jag kör kenwood major titanium med krok till matbröd, tror den kör på 1500W. Den är fantastisk till att vispa marängsmet också. Hårdare deg som pepparkaksdeg är väl egentligen det enda jag använder min gamla elektrolux hushållsassistent till nu när jag har en korvspruta, och äppelmos. 

M-Ola
1 hour ago tecno sa:

300W gäller inte om du ska blanda större bröd deg!

Man ska aldrig stirra sig blind på effekten. Min gamla traktor på 45 hp klarade betydligt mer i skogen än min MC på 165hp. Har en kompis som är kock och han har kört med en Teddy hemma och den drar runt allt som ryms i 5L bunken.

hobbe

Även jag har en teddy som maskin när jag skall ta fram recept för "hushålls recept"..

Har nog kört sönder 5-6 kitchen aid's genom åren och då är det "professional serien", men ingen teddy ännu och den här har jag nog haft i 5 år.

Teddy görs utav Varimixer som tidigare hette Björn som primärt gör blandare till restauranger/bagerier etc så dom vet vad som behövs och Teddy maskinen togs fram just till den professionella sidan när man behöver en bänkblandare.

Dessutom den tystaste bänkblandare jag vet om.

Rätt dyr för hemmabruk då den ligger runt 9000 -11000kr men om budgeten tillåter den summan så är det ett strålande köp

hobbe

Har man en ännu större budget och är ute efter en degblandare ( kan inte göra någonting mer..) så är Bernardini Miss bakar pro som gäller men då kostar det, +20000.....

• 5 months later...
klompdomp

Jag behöver råd vad gäller köttkvarnar. Jag skjuter ett rådjur eller två varje höst som jag tar hand om själv. För att spara restid  och underlätta vardagspusslet så tänkte jag börja hänga djuren i garaget istället för hos bonden som har jaktmarken en timme bort. Dock uppstår det delikata problemet att hemma har jag ingen köttkvarn.

Så min fråga är huruvida köttkvarnstillsatsen på en hushållsassistent räcker för att mala ner köttfärs av ett rådjur? Eller borde jag investera i en riktig köttkvarn? 

Hipshot

Ska du bara mala rådjur två gånger om året så skulle jag inte köpa kvarn... om du maler normalt eller vad jag ska säga. Jag har tidigare tryckt hela rådjur igenom och då var det trevligt att ha kvarnen. Normalfallet är väl att man plockare ut rygg o rumpa o maler resten så funkar assistenten bra. 

• Like 1
klompdomp

Tack! Ja det är ju resterande delar utöver sadel och stekar som jag vill mala ner. Då ska jag bara hitta lämplig assisten då!

Stefa7n

Jag har en Andersson assistent som jag tycker funkar utmärkt, aldrig haft nå problem vid malning. 

• Like 1
Stefa7n

Då maler jag mkt älgkött per gång. 

Järven

Köp i inget modernt skit på Elgiganten och liknande.

Försök få tag i en begagnad Köksbjörn i stället, det är kvalitet ut i minsta detalj och dom är starka och snabba.

Brukar normalt hålla en livstid och även kunna gå i arv, som bonus så kommer kärringen kunna vispa bulldeg med bravur.

Brukar kunna gå att hitta för runt en trehundring om ni inte vill lägga ut pengarna för att renodlad kvalitetskvarn.

Jag böt till mig en mot en flaska Wiskey, rostfri kniv och skiva fick jag med.

Typ:

https://www.tradera.com/item/342549/406788395/koksbjorn-bauknecht-koks-assistent

Jag tar rätt på ca 20-30kg Älg och ett/två Rå om året så jag räknas väl till en småförbrukare men den kvarnen mal snabbare än jag hinner pula ner i halsen på den så jag har aldrig upplevt att jag får stå och vänta vilket jag fick på renodlade skitkvarnen från stora elvaruhuset.

Dahla

Vi kör med en hushållsassistent av märke elektrolux... kvittot är från 1974 när svärmors mamma köpte den. Det finns fortfarande reservdelar till den modellen att köpa men det verkar inte behövas.

klompdomp

Tack för tipsen gubbar! Ni tycker alltså jag borde tråla blocket o tradera efter äldre kvalitetsmaskiner? Det låter ju helt klart budgetvänligt, ska bara hitta en som frugan godkänner rent estetiskt. Jag var annars lite sugen på en ny Ankarsrum (även om de kostar skjortan).. Min mor har en sån där rejäl gamling från Bosch, men det dröjer minst 20 år till innan hon inte har användning för den längre. 😅

Jag fick min farmors Elektrolux hushållsassistent. Jag har fått byta en drivrem som kostade 50 lapp. Annars still going strong sedan 1975.  

• Like 1
erik.jader

Jag köpte en ny Ankarsrum häromveckan och är mycket nöjd med kvarnen. 
tuggade i sig köttet fortare än jag han mata den. Helt klart bättre än den gamla assistenten från mitten av förra seklet. 

• Like 1